۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
صادرات محصولات کشاورزی به ۸۰۵ میلیون دلار رسید
معاون دفتر آمار گمرک:

صادرات محصولات کشاورزی به ۸۰۵ میلیون دلار رسید

معاون دفتر آمار گمرک در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: در دو ماهه نخست امسال یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن کالای کشاورزی، شیلاتی، دامی و غذایی به ارزش ۸۰۵ میلیون دلار صادر شد.

به گزارش بازار، آرزو غنیون، معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران، همزمان با هفته جهاد کشاورزی به تشریح صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و توضیح داد: در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱، میزان صادرات محصولات کشاورزی ذیل فصول یک تا ۲۴ کتاب مقررات صادرات و واردات کشور بالغ بر ۳۹۰ کالا تحت ردیف های کدتعرفه های مذکور، دارای صادرات بوده است.

وی افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی در دو ماه نخست امسال، یک میلیون و ۷۵۰هزار تن کالا به ارزش ۸۰۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۱ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است در صورتی که میزان صادرات این نوع محصولات در مدت مشابه سال قبل بالغ بریک میلیون و ۹۶۶هزار تن کالا به ارزش ۸۹۴ میلیون دلار بوده است.

غنیون در خصوص سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات دو ماهه کشور گفت: سهم صادرات محصولات کشاورزی در دو ماه امسال، از لحاظ وزنی ۱۰درصد واز لحاظ ارزش ۹ درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون فنی دفتر آمار گمرک ایران در خصوص کالاهای اول صادراتی کشاورزی گفت: عمده ترین محصولات صادراتی کشاورزی دامی و شیلاتی سلام در دو ماه نخست امسال «هندوانه» با سهم ۳۰ درصد در وزن و ۱۴ درصد در ارزش کل محصولات کشاورزی، نخستین قلم صادراتی در این گروه بوده است و پس از آن گوجه فرنگی، شیر خشک صنعتی، سیب تازه، پسته، سیب زمینی، خربزه، گوجه فرنگی گلخانه ای، کیوی و زعفران، به ترتیب ده قلم نخست محصولات کشاورزی به لحاظ ارزش صادراتی در دو ماهه نخست سال جاری بودند که این ده قلم، در مجموع ۶۳ درصد از وزن و ۴۹ درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده اند.

غنیون در خصوص مقاصد اصلی صادرات محصولات کشاورزی گفت: طی دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱، بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی به مقاصد کشورهای «عراق»، با رقمی بالغ بر ۳۲۹میلیون دلار و سهم۴۱درصدی، «امارات متحده عربی» با۸۸ میلیون دلار و سهم ۱۱درصدی، «افغانستان» با۷۰ میلیون دلار و سهم ۹درصدی، «پاکستان» با۵۴میلیون دلار و سهم ۷درصدی «فدراسیون روسیه» با۵۰ میلیون دلار و سهم حدود ۷درصدی از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی، بودند.

وی افزود: به عبارت دیگر این ۵ کشور، در مجموع ۸۲ درصد از وزن و ۷۴ درصد از ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی طی دو ماهه را از آن خود ساخته اند.

غنیون در پایان گفت: توجه بیشتر به موضوع صادرات با کیفیت محصولات کشاورزی و برنامه ریزی هدفمند برای بازاریابی حرفه ای در بازارهای هدف بیشتر و حفظ و تثبیت بازارهای فعلی و توجه به حمل و نقل مناسب و بسته بندی مطلوب می تواند باعث رونق صادرات محصولات کشاورزی شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha