۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
استقبال بانکهای مرکزی از ارزهای دیجیتال| آمریکا رهبری خواهد کرد یا پیروی؟
بازار گزارش می‌دهد؛

استقبال بانکهای مرکزی از ارزهای دیجیتال| آمریکا رهبری خواهد کرد یا پیروی؟

اگر ایالات متحده آمریکا بتواند از فناوری جدید برای ارائه پرداخت‌های سریع‌تر و ایمن‌تر استفاده کند، تمام دنیا به آن توجه خواهند کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: هفته گذشته، نایب رئیس جدید فدرال رزرو آمریکا، لائل برینارد، در مقابل کنگره اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا در خطر عقب افتادن از رقابت برای آینده پول قرار دارد. با قضاوت بر اساس تعداد کشورهایی که دارایی های دیجیتال مبتنی بر فیات را پذیرفته اند، حق با اوست.

دو سال پیش، زمانی که مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک پروژه ردیاب ارز دیجیتال بانک مرکزی را آغاز کرد، سی و پنج کشور که در راه توسعه نسخه دولتی خود از یک استیبل کوین بودند، معرفی شدند. امروز ۱۰۵ کشور از این ایده استفاده کرده‌اند.

۱۰۵ کشور که بیش از ۹۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، اکنون در حال بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند. در می ۲۰۲۰، تنها سی و پنج کشور در حال بررسی ارز دیجیتال بانک مرکزی بودند. پنجاه کشور اکنون در مرحله پیشرفته اکتشاف و توسعه طرح هستند. تقریباً نیمی از این کشورها در ارائه ارز دیجیتال بانک مرکزی به شهروندان خود جدی هستند. آخرین گزارش نشان می دهد کشورهایی از هند گرفته تا اوکراین و برزیل همگی به سرعت در حال پیشرفت در این زمینه هستند. مردم آمریکا مشتاق دیدن یک مدل ارز دیجیتال ایالات متحده هستند - مدلی که از حریم خصوصی محافظت می کند و امنیت سایبری را تضمین می کند.

۱۰ کشور به طور کامل یک ارز دیجیتال ملی را راه اندازی کرده اند و به طور آزمایشی در چین در سال ۲۰۲۳ گسترش خواهد یافت. جامائیکا آخرین کشوری است که ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را راه اندازی کرده است. نیجریه، بزرگترین اقتصاد آفریقا، ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را در اکتبر ۲۰۲۱ راه اندازی کرد.

فهرست کشورهایی که ارز دیجیتال بانک مرکزی را به طور کامل راه اندازی کرده اند (به طریقی که در دسترس هر شهروند باشد) در حال افزایش است. انگیزه این کشورها چیست؟ تحقیقات نشان می دهد که دو محرک اصلی وجود دارد. اولین مورد گسترش ارز دیجیتال است: افزایش و سقوط استیبل کوین های الگوریتمی نه چندان پایدار مانند TerraUSD و همچنین ارزهای دیجیتال کامل مانند بیت کوین، بانک های مرکزی را نگران ثبات مالی در اقتصاد خود کرده است.

دوم بیماری همه گیر است: در دو سالی که پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی آغاز شده، جهان حجم بی سابقه ای از محرک های مالی و پولی را به راه انداخته است. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی دریافتند که به روشی سریع‌تر و مطمئن‌تر برای دستیابی به پول در دست مردم نیاز دارند. به نظر می رسد که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ممکن است پاسخ دهند.

بسیاری از کشورها در حال بررسی سیستم های پرداخت بین المللی جایگزین هستند. این روند احتمالاً به دنبال تحریم های مالی روسیه تسریع خواهد شد.

اکنون ارز دیجیتال خرده فروشی (یعنی ارزی که می توانید از آن برای خرید، به عنوان مثال، یک فنجان قهوه استفاده کنید) بیشتر سرفصل ها را به خود اختصاص می دهند. اما برخی از جالب ترین پیشرفت ها در فضای عمده فروشی رخ داده است، جایی که بانک ها پول را بین یکدیگر انتقال می دهند. چرا مهم است؟ در نظر بگیرید: اگر شما یک بانک در چین هستید و شاهد قطع شدن روسیه از سیستم مالی بین‌المللی هستید، ممکن است بخواهید یک برنامه پشتیبان داشته باشید. یک سیستم ارز دیجیتال بانک مرکزی بین کشوری می تواند راه حل باشد و از هر گونه نیاز به سیستم SWIFT اجتناب کند. داده‌ها نشان می‌دهد که پروژه‌های جدیدی در سرتاسر جهان ظاهر می‌شوند، نه تنها بین چین، تایلند و امارات متحده عربی، بلکه بین آفریقای جنوبی، استرالیا و مالزی. در طول سال ۲۰۲۲ انتظار بیشتری از این موارد را باید داشت.

از میان اقتصادهای گروه هفت (G۷)، ایالات متحده و بریتانیا از نظر توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی عقب‌تر هستند. در همین حال، بانک مرکزی اروپا (ECB)، سیگنال داده است که تا اواسط دهه یک یورو دیجیتال ارائه خواهد کرد.

گارد قدیمی بازی ارز جهانی - پوند و دلار - به کندی در حال حرکت هستند و یورو، با سریع‌ترین سرعت به جلو حرکت می کند. اکنون انتظار می رود یک یورو دیجیتال در چند سال آینده به طور گسترده در دسترس باشد، تغییری نسبت به آخرین به روز رسانی در دسامبر ۲۰۲۱. و فدرال رزرو نیز متوجه اهمیت این موضوع شده است.

۱۹ کشور از گروه بیست (G۲۰) در حال بررسی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند که شانزده کشور در حال حاضر در مرحله توسعه یا آزمایش آن هستند. این کشورها شامل کره جنوبی، ژاپن، هند و روسیه می شود که هر کدام در شش ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته اند.

بانک‌های مرکزی از نظر طراحی، مؤسسات محتاطانه‌ای هستند، بنابراین وقتی تصمیم می‌گیرند یک پروژه آزمایشی را دنبال کنند، احتمال زیادی وجود دارد که یک ارز دیجیتال کاملاً راه‌اندازی شده را دنبال کند. پروژه e-CNY چین بزرگترین طرح آزمایشی با صدها میلیون کاربر است. از گروه G۲۰، تنها ایالات متحده، بریتانیا و مکزیک هنوز در مرحله تحقیق هستند.

سیستم مالی ممکن است در آینده نزدیک با مشکل قابل توجه قابلیت همکاری روبرو شود. تکثیر مدل‌های مختلف ارز دیجیتال بانک مرکزی فوریت جدیدی را برای تنظیم استاندارد بین‌المللی ایجاد می‌کند.

کاخ سفید به دلیل دستور اجرایی اخیر که خواستار ارائه دارایی های دیجیتال با ارزش های دموکراتیک است، متوجه این مشکل شده است. اما در عمل این دستور به چه معناست؟ ارز دیجیتالی که از حریم خصوصی کاربران محافظت می کند، از حملات سایبری ایمن است و به ورود افراد بیشتری به سیستم مالی کمک می کند. با این حال، مشکل این است که جهان به سرعت در حال حرکت است و ایالات متحده باید پشت میز باشد تا اطمینان حاصل شود که نوع نادرست ارز یجیتال که برای نظارت بر شهروندان استفاده می‌شود - در اقتصاد جهانی تکثیر نمی‌شود. در غیر این صورت، با یک سیستم مالی از هم پاشیده جهانی مواجه خواهیم شد که قدرت دلار به آرامی در حال فرسایش است.

نکته پایانی این است که رقابت برای آینده پول به خوبی در جریان است، اما ایالات متحده آمریکا در این زمنه فعالیت چندانی ندارد و هنوز دیر نشده ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را به پیش برد. اگر ایالات متحده آمریکا بتواند از فناوری جدید برای ارائه پرداخت‌های سریع‌تر و ایمن‌تر استفاده کند، تمام دنیا به آن توجه خواهند کرد.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha