۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
فراخوان دانش بنیان ها برای حل حلقه های مفقوده خودرو
درماندگی تکنولوژی در خودروسازی را چگونه حل کنیم؟

فراخوان دانش بنیان ها برای حل حلقه های مفقوده خودرو

نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، گفت: خودروسازان برای همکاری با دانش بنیان ها ابتدا تجهیزات و مواداولیه را بررسی کنند تا در صورت تغییر محصول با «درماندگی تکنولوژی» مواجه نشوند.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودروسازی کشور بیش از ۵۰ رشته صنعتی و اشتغال زایی قابل توجهی در کشور را ایجاد کرده و شاید بتوان آن را دومین صنعت مهم کشور شناخت. این صنعت در گذشته فرصت های مغتنمی داشته که می توانست به بهترین شکل ممکن زمینه لازم جهت ارتقا را فراهم کند، اما با فرصت سوزی برخی از سودجویان در راس خودروسازی ها و سوءمدیریت، با آغاز تحریم های ظالمانه علیه کشور شاهد بودیم که ضعف تکنولوژی وجود دارد. این ضعف تاحدودی به کمک شرکت های قطعه سازی و دانش بنیان ها مرتفع شد، اما به دلیل عدم ایجاد زیرساخت مالی مناسب از سوی دولت، پیشرفتی قابل مشاهده نیست. برای بررسی این موضوع با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به گفتگو پرداختیم:

* شاهد هستیم که خودروسازان در سال جاری به دنبال توسعه روابط همکاری خود با شرکت های دانش بنیان هستند، آیا این مساله می تواند سبب ارتقا کیفیت یا افزایش تیراژ شود؟
یک پدیده در کشور داریم که نام آن را «پدیده تحقیر ملی» گذاشتم، گاهی برخی از افراد قصد دارند نشان دهند خود باوری در کشور صنایع مختلف وجود ندارد. زمانی که افراد حاضر در شرکت های دانش بنیان به خارج کشور رفته و موفق می شوند، پس از آن مورد استقبال داخلی قرار می گیرند. شرکت های دانش بنیان و تیم های تحقیقاتی توانایی و دانش مناسب صنعت خودرو را دارند، برای به کارگیری این توانایی باید باور به دانش داخلی داشته باشیم و تفکر محصول خارجی نداشته باشیم. در کشور امکانات مناسبی برای خودروسازی فراهم است و خودروسازان باید نیازهای خود را مشخص و به صورت رتبه بندی براساس اهمیت به شرکت های دانش بنیان تحویل دهند.

فراخوان دانش بنیان ها برای حل حلقه های مفقوده خودرو

خودروساز وظیفه دارد برای انجام این مهم بررسی کند که آیا مواداولیه و تجهیزات مناسب برای ارائه نیازهای خود در کشور وجود دارد، این نشود که هر تغییری بخواهند ایجاد کنند با «درماندگی تکنولوژی» ناشی از کمبود قطعه و تجهیزات مواجه شوند

* شاهد هستیم که در یک دهه گذشته مدیران عامل خودروسازی ها بزرگ صرفا در راستای «شوآف» به سمت شرکت های دانش بنیان خارج از بدنه خودروسازی حرکت کردند، به نظر شما مدیران اسبق دستاوردی داشتند؟
اتفاقات قابل توجهی در خودروسازی رخ داد و نباید نسبت به گذشته بی انصافی کرد، مدیران فعلی نیز تا حدودی این موضوع را مدیریت و مشخص کردند. مقام معظم رهبری امسال را سال دانش بنیان نام نهادند، این مورد سبب می شود که توسعه و فعالیت در این زمینه بیشتر صورت گیرد. چندی پیش با مدیران خودروسازی ها جلسه داشتم پیشنهاد دادم که خودروسازان برای دریافت نتیجه مطلوب از همکاری با شرکت های دانش بنیان در هر رشته صنعتی و تولیدی نیازهای خود را مشخص و لیست مربوط را ارائه دهند. خودروساز وظیفه دارد برای انجام این مهم بررسی کند که آیا مواداولیه و تجهیزات مناسب برای ارائه نیازهای خود در کشور وجود دارد، این نشود که اگر در طراحی محصول تغییری بخواهند ایجاد کنند با «درماندگی تکنولوژی» ناشی از کمبود قطعه و تجهیزات مواجه شوند.

* پیشتر با مدیرعامل اسبق ساپکو گفت و گویی داشتیم که به گپ تکنولوژی در صنعت خودرو اشاره کرد، نظر شما در این خصوص چیست؟
اینگونه پاسخ می دهم، شاهد هستیم که روسیه وارد جنگی شده که با تحریم همراه شده است، این تحریم در روزهای ابتدایی سبب توقف و تعطیلی صنعت خودرو آن کشور شد. ولی در کشور ما علیرغم تحریم های ظالمانه، قطعه سازان همت کردند که چنین مشکلی ایجاد نشود. همانطور که پیشتر اشاره کردم اگر خودروسازان جدولی از خواسته و نیازها تهیه و به شرکت های دانش بنیان ارائه دهند، این موضوع سبب می شود که گپ ها شناسایی و شرکت های دانش بنیان روی آن فعالیت کنند تا نیاز خودروسازی مرتفع شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha