۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
حذف ارز ترجیحی دست قاچاقچیان را قطع کرد | فروش میلیونی آرد اصفهان در مرز ترکیه
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

حذف ارز ترجیحی دست قاچاقچیان را قطع کرد | فروش میلیونی آرد اصفهان در مرز ترکیه

اصفهان – نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به کاهش قاچاق پس از حذف ارز ترجیحی گفت: پیش از این شاهد فروش آرد اصفهان در مرز ترکیه به قیمت هر کیسه یک میلیون تومان بودیم.

به گزارش خبرنگار بازار، اجرای طرح «مردمی سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه» از ماه گذشته موجب تغییر قیمت بسیاری از کالاهای اساسی شد؛ گرچه به گفته کارشناسان این طرح در بلند مدت در کاهش تورم نقش عمدهای دارد اما برخی نیز معتقدند؛ نقدینگی که دولت در این ارتباط خرج می کند ممکن است خود تورم زا باشد و بر این اساس قرار شد پس از دو ماه یارانه کالا به مردم تخصیص داده شود گرچه به نظر می رسد هنوز بسیاری از زیرساختها برای اجرای طرح های وعده شده در کنار حذف ارز ترجیحی همانند کالابرگ وعده داده شده اجرا نشده است.

در شرایط فعلی گرچه اکنون از اجرای طرح طرح مردمی سازی یارانه‌ها هفته‌ها گذشته است اما هنوز که هنوز است با توجه افزایش سرسام آور و روز به روز برخی کالاها بسیاری از دلایل اجرای این طرح برای مردم شفاف نشده است.

فقر زدایی و رونق اقتصادی از اهدف طرح مردمی سازی یارانه‌ها
در همین ارتباط معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه هدف از طرح مردمی سازی یارانه ها اصلاح این نظام است، اظهار کرد: فقر زدایی و رونق اقتصادی از دیگر اهداف طرح مردمی سازی یارانه‌هاست اما یقینا هر طرحی تا به نتیجه برسد زمان بر است.

امیررضا نقش افزود: باید دقت کنیم که ارز ترجیحی از همان ابتدای اجرا در سال ۹۷ مورد انتقاد همه کارشناسان اقتصادی موافق و مخالف دولت وقت بود و معضلات فراوانی نیز برای کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازار سیاه آرد در اصفهان از نتایج ارز ترجیحی بوده است، تاکید کرد: آرد یارانه ای در اصفهان به مصرف کننده از ۳۸ هزار تومان تا ۴۸ هزار تومان تا یک ماه گذشته فروخته می شد اما همین آرد از مرزهای ترکیه سر درآورده و قاچاقچیان آن را با قیمت هر کیسه یک میلیون تومان می فروختند.

توزیع‌های خارج از شبکه آرد در اصفهان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در نتیحه فساد و رانت ناشی از ارز ترجیحی شاهد توزیع‌های خارج از شبکه آرد هم بودیم، گفت: در نصف جهان آرد با نرخ آزاد کیسه‌ای ۶۵۰ هزار تومان معامله می شد.

وی با اشاره به فروش روغن و ماکارونی در مرزهای ایران به چندین برابر قیمت گفت: در واقع به جای مردم کشورمان این کشورهای همسایه بودند که از یارانه مردم ایران سود می بردندو ردصد کمی از این یارانه به مردم کشور خودمان می رسید.

یارانه مردم ایران در جیب کشورهای همسایه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به اینکه یارانه متعلق به مردم است اما در کشورهای دیگر مصرف می‌شد، گفت: تخصیص ارز ترجیحی موجب شده بود که تا ۴۰ درصد یارانه‌ها به دست مردم کشورمان نرسد.
وی اضافه کرد: دولت وقت این یارانه را که با ارز نیمایی اختلاف پنج برابر قیمتی داشت به واردکننده و تولیدکنندگان می‌داد و این امر موجب شد تا نیمی از این هزار هزار میلیارد تومان یارانه ارز ترجیحی به دست مصرف کنندگان واقعی نرسد.

نقش با بیان اینکه دولت وقت در ابتدای امر برای ۷۰۰ قلم کالای اساسی ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در نظر گرفت اما وارد کنندگان کشور ۶۰ تا ۷۰ نفر بیشتر نبودند، گفت: نکته اینجاست که از ۵۰ میلیارد دلاری که دولت طی سه سال به ارز ترجیحی تخصیص داده ۱۵.۸ میلیارد دلار تنها مربوط به سال ۱۴۰۰ است.

وی گفت: در واقع دولت وقت طی سه سال ۵۰ میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داد که این طرح موجب فساد گسترده و رانت در کشور شد به نوعی که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردکنندگان، از غذای حیوانات خانگی و لوازم آرایشی سر در آورده بود و و شاهد پرونده های مختلف در این ارتباط بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان تاکید کرد: اقدام دولت فعلی در حذف رانت ناشی از تخصیص این نوع ارز به جا بود و و امیدواریم با همراهی مردم این طرح دولت نتایج خوبی در اقتصاد کشور در پی داشته باشد.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha