۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
هوشمندی و ارتقای بهره وری معادن، مهمترین برنامه دانش بنیانی ایمیدرو

هوشمندی و ارتقای بهره وری معادن، مهمترین برنامه دانش بنیانی ایمیدرو

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: هوشمندی و ارتقای بهره وری معادن، مهمترین برنامه راهبردی ارتقای تولید دانش بنیان ایمیدرو است.

به گزارش بازار، امیر خرمی شاد در نشست ارائه عملکرد پژوهش و فناوری ایمیدرو افزود: سند کوتاه مدت توسعه فناوری این سازمان تحت عنوان «نظام مدیریت توسعه فناوری ایمیدرو» بر مبنای نیازمندی‌های فناورانه و نوآورانه ایمیدرو، تدوین شده است.

وی افزود: این سند، ضمن پایش محیط بیرونی و توانمندی‌های درون سازمانی، فرآیندها و زیرفرآیندهای نظام مدیریت توسعه فناوری و شاخص‌های ارزیابی آنها، نقش برجسته‌ای در کارایی و اثربخشی مدیریت پژوهش و فناوری ایمیدرو خواهد داشت. در این نظام مدیریتی، جایگاه و وظایف سایر ذینفعان و فعالان برون سازمانی در قالب ۲ برنامه کوتاه مدت و بلندمدت شناسایی می‌شوند.

سیاست‌های توسعه فناوری ایمیدرو طی امسال
معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به اولویت‌های عملیاتی این سازمان در تدوین و پیاده سازی سیاست‌های توسعه فناوری در سال جاری گفت: این سازمان با هدف راهبردی ترویج، توسعه و ارتقای شرکت‌های دانش بنیان، اقدام به شناسایی، اولویت گذاری و هدف گیری ماشین آلات خطوط تولید و تجهیزات صنعتی با تکرار بالا و دارای حساسیت صنعتی می‌کند.

وی افزود: ایجاد سامانه جامع عرضه و تقاضای نیاز فناورانه و ایده‌های نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد فن بازار و نمایشگاه مجازی و دائمی محصولات دانش بنیان، حمایت از کسب وکارهای نوپا (استارتاپ ها) و شرکت‌های دانش بنیان بخش معدن و صنایع معدنی، تبیین روندهای کاهش آلاینده ها، تحلیل روندهای کسب و کار در این بخش و نیز ارائه خدمات پایلوت و نمونه سازی، بخشی از برنامه‌های امسال است.

خرمی شاد با بیان اینکه «تنظیم گری و مقررات زدایی در راستای ارتقای اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی دیگر از راهبردهای نظام مدیریت توسعه فناوری ایمیدرو» گفت: براین اساس، «تدوین آیین نامه فناوری‌های سبز و حوزه‌های کاربردی آن در طول زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی» و نیز «شناسایی اقلام حیاتی و سرمایه‌ای این بخش در راستای تنظیم گری و مقررات زدایی» مدنظر است.

وی ادامه داد: برای هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری بین ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه‌های سرب و روی، سنگ آهن و فولاد، آلومینیوم، طلا و غیره، نشست‌های مختلفی در حال برگزاری است.

برخی اقدامات ایمیدرو برای توسعه دانش بنیان‌ها
غلامرضا ملاطاهری، مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، نیز در این نشست با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه توسعه اقتصاد دانش بنیان در سال جاری گفت: در فروردین امسال، سند برنامه‌های عملیاتی ایمیدرو در توسعه اقتصاد دانش بنیان، تهیه و برنامه پیشنهادی این سازمان به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد.

وی افزود: جلسات مشترکی با مدیرکل فناوری و نواوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی ریاست جمهوری و نماینده وزارت ارتباطات برگزار شد. همچنین، در برنامه راهبردی ارتقای تولید دانش بنیان این وزارتخانه، بخش معدن و صنایع معدنی گنجانده شد.

ملاطاهری با بیان اینکه برنامه تدوین تفاهم نامه همکاری راهبردی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو سازمان توسعه و نوسازی معادن و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار است، گفت: این تفاهم نامه با هدف هم افزایی برای تعریف و راهبری کنسرسیوم تحقیق و توسعه میان شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی تدوین شد.

وی افزود: شناسایی نیازهای فناورانه بنگاه‌های معدنی برای ایجاد بازار مقیاس بزرگ برای شرکت‌های دانش بنیان، تضمین ریسک این شرکت‌ها و نیز تضمین خرید فناوری‌های در حال توسعه پرریسک، از دیگر مفاد تفاهم نامه مذکور است.

کد خبر: ۱۵۶٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha