۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
گندم دیم بوشهر قربانی هندوانه شد| تازیانه خشکسالی بر پیکر نحیف کشاورزی
گزارش بازار؛

گندم دیم بوشهر قربانی هندوانه شد| تازیانه خشکسالی بر پیکر نحیف کشاورزی

بوشهر- خشکسالی‌های پیاپی و کشت هندوانه و محصولات آب‌بَر در استان بوشهر موجب نابودی گندم دیم در این استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر از مناطق مهم در تولید گندم به شمار می‌رود و هر ساله بخش عظیمی از گندم کشور در این استان تامین می‌شود.

در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، هر ساله شاهد کمبود شدید آب در اراضی کشاورزی استان هستیم و به تبع آن، برداشت محصول گندم هر سال با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۴۲ هزار تن گندم در اراضی دیم و آبی استان بوشهر برداشت شد که در سال ۱۴۰۰ با کاهش چشمگیری به ۶۵ هزار تن رسید و در سال جاری حدود ۴۲ هزار تن گندم از اراضی کشاورزی استان بوشهر برداشت شد که نشان دهنده افت محسوس تولید گندم است.

کشاورزان استان بوشهر با گلایه از مدیران کشاورزی و آب منطقه‌ای استان، خواستار رسیدگی به وضعیت آب کشاورزی شدند و بر لزوم توزیع عادلانه آب در مناطق مختلف تاکید کردند.

کشت هندوانه باعث نابودی اراضی گندم شده است
حسن چوپانی‌نژاد از کشاورزان دشتستانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سد رئیسعلی دلواری آب نسبتا زیادی را ذخیره دارد ولی کشت هندوانه و محصولات جالیزی در این منطقه و سرازیر شدن آب سد به کشتزارهای جالیزی سبب محدود شدن آب کشتزارهای گندم و جو شده است.

محسن محمدی فرد از کشاورزان گندمکار استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: در سنوات اخیر همواره استان بوشهر جایگاه مهمی در تولید گندم داشته ولی اکنون وضعیت اصلا مناسب نیست.

وی یادآور شد: کشت دیم تقریبا نابود شده و امسال حدود ۱۰ درصد محصولات کشت دیم محقق شده‌اند.

بحران گندم در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر
نصرالله اخلاقیان از کشاورزان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گندم و جو از منابع مهم غذایی جهان‌محسوب می‌شوند و یک شاخص در امنیت غذایی هستند که متاسفانه استان بوشهر در تولید این محصول استراتژیک دچار بحران است.

وی اضافه کرد: کشتزارهای دیم گندم در استان بوشهر در بدترین شرایط هستند و کشاورزان فقط متضرر می‌شوند.

بهرام رضایی‌نژاد از گندمکاران استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: مسئولان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای باید منابع آب را مدیریت کنند و اجازه ندهند که محصولات آب‌بر مثل هندوانه و خربزه کشت شود.

وی بیان کرد: اراضی کشاورزی در تسخیر هندوانه و محصولات جالیزی است که هیچ سودی به حال جامعه ندارد و کشتزارهای دیم را به ورطه نابودی کشانده است.

تغییر الگوی کشت از مهم‌ترین برنامه‌های ما در دوره جدید است و در سال زراعی آینده قطعا وضعیت گندم بهتر خواهد شد

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در ارتباط با وضعیت کشت گندم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: استان بوشهر به ویژه دشت شبانکاره از مناطق مهم کشت گندم استان هستند که در دو دهه اخیر مدیریت منابع آب منطقه به خوبی صورت نگرفت.

وی افزود: کشت‌های جالیزی از قبیل هندوانه و خربزه جزو کشت‌های با مصرف بسیار بالای آب هستند و به قول امروزی‌ها، مقرون به صرفه نیست.

استاندار بوشهر اظهار کرد: گندم‌ یک محصول استراتژیک و اساسی برای کشور است و اکنون تولید محصول گندم حدود ۷۵ درصد افت کرده که در کشت دیم با خسارت ۹۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

محمدی‌زاده تصریح کرد: تغییر الگوی کشت از اساسی‌ترین برنامه‌های ما در دوره جدید است و در سال جاری قطعا وضعیت گندم بهتر می‌شود که نتیجه آن در برداشت سال آینده مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای شبکه‌های فرعی آبیاری در منطقه شبانکاره و حیات‌داوود تخصیص یافته که گامی در بهبود وضعیت آب کشتزارهای گندم است.

استاندار بوشهر افزود: حذف محصولات آب‌بر و تقویت منابع زیرزمینی آب از برنامه‌های مهمی است که تلاش می‌کنیم محقق شود.

خشکسالی باعث افت شدید برداشت گندم دیم شده است
علی محمدی مدیر عامل آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: کاهش چشمگیر بارش‌ها در سنوات پیاپی اخیر موجبات خشکسالی و خشک شدن اراضی کشاورزی شده که در کشت دیم گندم بسیار موثر است.

وی افزود: تمام تلاش خود را برای استفاده بهینه از منابع آب موجود در استان به کار می‌بندیم و با طرح‌هایی که تدوین شده امیدواریم مشکلات مرتفع شوند.

محمدی اضافه کرد: بیش از ۹۰ هزار هکتار کشتزار دیم گندم در استان داریم که چنانچه منابع زیرزمینی تامین شود شاهد برداشت چند برابری گندم خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: کشت محصولات جالیزی از معضلات و دغدغه‌های کشاورزان بومی است که باید محدود شود.

در استان بوشهر حدود ۴۲ هزار تن گندم در اراضی آبی و دیم گندم برداشت شد و خسارت وارده به کشت دیم گندم در استان بوشهر ۹۰ درصد برآورد می‌شود

نوذر منفرد مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خشکسالی‌های پیاپی در استان بوشهر، اثر مستقیمی بر روی کشت و زرع و حتی باغبانی در استان بوشهر داشته و میزان برداشت محصولات نیز کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

وی افزود: کشت دیم گندم در سنوات قبل در سطح ۹۰ هزار هکتار بود که به شکل کامل و صد در صدی به محصول و برداشت منجر می‌شد، اما امسال در ۱۴ هزار هکتار کشت دیم به ثمر نشست.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: در استان بوشهر حدود ۴۲ هزار تن گندم در اراضی آبی و دیم برداشت شد و خسارت وارده به کشت دیم گندم در استان ۹۰ درصد برآورد می‌شود.

منفرد تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۳۵ میلیارد تومان خرید تضمینی گندم از گندمکاران استان داشته‌ایم و در کمترین زمان پول آنها پرداخت شده است.

وی یادآور شد: امیدوارم سال زراعی جدید با افزایش بارش‌ها و بهبود وضعیت آب، هم در کشت دیم و هم در کشت آبی به نتایج لازم برسیم.

کشت هندوانه توسط کشاورزان غیر بومی عامل اصلی افت گندم دیم
به نظر می‌رسد وضعیت بغرنج تولید گندم در آینده به یک‌بحران غذایی تبدیل شود و اگر مسئولان تدبیری اساسی نداشته باشند این بحران، سخت‌تر می‌شود.

کشاورزان غیر بومی از اصفهان و استان‌های بالادست برای کشت هندوانه و خربزه، وارد استان شده و بخش زیادی از آب استان را هدر می‌دهند که انتظار می‌رود با برخورد جدی متولیان امر روبه‌رو شود.

اکنون یا باید شاهد بارش‌های سیل‌آسا در فصل پاییز و زمستان امسال باشیم ‌و یا اینکه کشت هندوانه و خربزه متوقف شود تا گندمکاران استان بوشهر مثل گذشته بتوانند برداشت خوبی داشته باشند و بوی نان گندم در فضای استان بپیچد.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha