۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
بررسی لایحه اصلاح تامین منابع مالی مواد اولیه قیر در کمیسیون برنامه و بودجه
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد

بررسی لایحه اصلاح تامین منابع مالی مواد اولیه قیر در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به رد دوفوریت لایحه اصلاح تامین منابع مالی مواد اولیه قیر، هیئت رئیسه مجلس این لایحه را برای بررسی به صورت عادی به کمیسیون برنامه ارسال کرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به ارسال لایحه اصلاح تبصره های ۱ و ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از صحن علنی مجلس به این کمیسیون برای بررسی گفت: دولت این لایحه را با هدف اصلاح دو موضوع تامین منابع مالی قیر رایگان و کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد در قانون بودجه سال جاری به صورت دو فوریت به مجلس ارسال کرد که با توجه به مخالفت نمایندگان، به صورت عادی بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت ملی نفت اعلام کرده با توجه به منابع مالی داخلی شرکت و انجام اقدامات اکتشافی، فازهای مشترک گازی و نفتی، عمرانی و ...، قادر به اجرای تکلیف قانونی بودجه امسال در خصوص تحویل ۱۹ هزار میلیارد تومان قیر رایگان نیست.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: براین اساس معتقدم می‌توان مانند بودجه‌ سال‌های گذشته محل تامین منابع مالی قیر رایگان را منابع دولتی و یا نفت تحویلی به پالایشگاه ها قرار داد. حقوق گمرکی نیز حتما باید کاهش پیدا کند زیرا زمانی که مبنای محاسباتی گمرک از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ETS تغییر پیدا کرده، عملا قیمت بسیاری از کالاها افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه سه موضوع مبنای محاسبات ارزی، حقوق گمرکی و سود بازرگانی در میزان قیمت کالاهای وارداتی اثرگذار است، گفت: سود بازرگانی در اختیار دولت است که آن را حدود ۵۰ درصد کاهش داده اما با این وجود قیمت تمام کالاها کاهش پیدا نکرده است، حال دولت درخواست کاهش حقوق گمرکی به یک درصد را نیز داده تا قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: کاهش حقوق گمرکی موجب کاهش منابع درآمدی دولتی می‌شود که برای جبران آن در بودجه پیشنهاد انتشار اوراق مشارکت را داده است، البته معتقدم نیازی به این موضوع نیست زیرا با افزایش قیمت نفت این کاهش منابع درآمدی جبران می‌شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha