۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
مانور خودروهای بی کیفیت در جاده گرانی/ «افزایش قیمت» تنها مصوبه محبوب
دبیر انجمن خودروسازان هم اعتراف می کند؛

مانور خودروهای بی کیفیت در جاده گرانی/ «افزایش قیمت» تنها مصوبه محبوب

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه قبول دارم که خودروهای داخلی در کشور کیفیت پایینی دارند، گفت: به دلیل قیمت گذاری دستوری قطعه‌سازها به سراغ مواد اولیه ارزان قیمت و بی‌کیفیت می‌روند.

خبرگزاری بازار- چانه زنی برای افزایش قیمت خودرو در شرایطی دوباره آغاز شده که سال‌هاست گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضع کیفی خودروهای ایران نتیجه تقریبا یکسانی دارد و هیچ‌گونه تغییر محسوسی درباره رشد کیفیت خودروهای ایرانی احساس نمی‌شود. کیفیت خودروهای به قدری پایین است که دبیر انجمن خودروسازان ایران خود به بازار می‌گوید: قبول دارم که خودروهای داخلی در کشور کیفیت پایینی دارند.

احمد نعمت‌بخش که سعی دارد قیمت گذاری دستوری را مقصر کیفیت پایین خودروهای داخلی در کشور نشان دهد، می‌گوید: وقتی قیمتی خودرویی به صورت دستوری تعیین می‌شود، خودروساز هم زیر بار افزایش قیمت قطعه نمی‌رود و قطعه‌ساز هم برای کاهش هزینه‌های خود به سراغ مواد اولیه بی‌کیفیت و ارزان می‌رود و نتیجه‌اش هم همین می‌شود که امروز شاهد آن هستیم. کلی قطعه بی‌کیفیت که روی خودروهای ایرانی سوار شده اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران می‌گوید: درهیچ جای دنیا این طور نیست که تعیین نرخ ورود مواد اولیه به صنعتی از نظر قیمت آزاد باشد اما محصول نهایی این صنعت به صورت دستوری قیمت گذاری شود. در حال حاضر مواد پتروشیمی، آلومینویم، روی، سرب همه در بورس و بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما قیمت خودرو به صورت دستوری مشخص می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان: قبول دارم که خودروهای داخلی در کشور کیفیت پایینی دارند. وقتی قیمتی خودرویی به صورت دستوری تعیین می‌شود، خودروساز هم زیر بار افزایش قیمت قطعه نمی‌رود و قطعه‌ساز هم برای کاهش هزینه‌های خود به سراغ مواد اولیه بی کیفیت و ارزان می‌رود.

اصرار جاده‌ مخصوص‌نشین‌ها به تولید خودروهای منسوخ

هرچند که دبیر انجمن خودروسازان چاره بهبود کیفیت خودروهای داخلی آزادسازی قیمت گذاری خودرو می‌داند، اما کارشناسان این صنعت، از لزوم ایجاد بازار رقابتی و از بین رفتن انحصار خودروسازان در کشور برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خبر می‌دهند. امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو  در اینباره به بازار گفت: تنها راهی که کیفیت خودرو را تغییر می‌دهد، آزاد سازی بازار و حذف تعرفه‌های وارداتی است.

به گفته او، بازار انحصاری موجب شده که خودروسازان داخلی همچنان بر تولیدات منسوخ اصرار کند و زیر بار به روز رسانی خطوط تولید خود نروند.

فربد زاوه دیگر کارشناس صنعت خودرو هم که امیدی به بهبود کیفیت خودرو ندارد، می گوید:در سال‌های گذشته چندین بار مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد اما خودروسازان هیچ گاه به سراغ بهبود کیفیت نرفته‌اند. آنها به خوبی می‌دانند که محصول تولیدیشان با هر کیفیتی در بازار فروخته می‌شود، به همین دلیل هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت نمی‌کنند.

گرانی در بازار زیر سرخودروسازان است

برخلاف کیفیت که هیچ گاه دغدغه خودروسازان نبوده و نیست، مساله افزایش قیمت خودرو  از روزهای گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است. هرچند که هنوز تصمیمی در رابطه با  افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروه گرفته نشده، اما قیمت ها در بازار روند صعودی به خود گرفته است. سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل در این باره به بازار می‌گوید: گرانی‌های این روزهای بازار خودرو زیر سر خودروسازان است. او می‌گوید: هرگاه که مساله افزایش قیمت مطرح می‌شود، خودروسازان با کاهش عرضه بازار را ملتهب نشان می‌دهند تا راحت‌تر با خواسته آنها موافقت شود.

از بازار چه خبر؟

بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت پراید ۱۱۱ به ۶۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۶۴.۵ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ (وانت پراید) ۷۰ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۸۵ میلیون تومان، تیبا صندوق دار به ۷۵ میلیون تومان و ساینا ۸۲ میلیون تومان رسیده است.

همچنین هر دستگاه سمند ال‌ایکس ۱۰۷.۵ میلیون تومان، سمند ای‌اف۷ دوگانه‌سوز ۱۳۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس ۱۰۵.۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۱۱۸میلیون تومان، پژو پارس ۱۳۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدود ۱۱۵ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۱۳۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی۸ حدود ۱۴۳ میلیون تومان و رانا ۱۰۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

کد خبر: ۱۵٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha