۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
خسارت ۷۵ میلیارد ریالی کرونا به صنعت توریسم مرکزی؛

کرونا نفس گردشگری مرکزی را بُرید/ وعده‌هایی که عملی نشد

اراک - تازیانه‌های کرونا، ویروس بی‌رحم قرن بر پایه‌های گردشگری، رمق این صنعت را گرفته و با موجی از بیکاری‌ها و ورشکستگی‌ها روبرو کرده است.

 «کووید ۱۹» کابوسی که رؤیای نوروزی «گردشگری» را تلخ کرد و این صنعت پایدار که در حال جان گرفتن بود را به اغما برد، تأثیر زیانبار کرونا بر صنعت توریسم و گردشگری به قدری عمیق شده است، که آینده فعالان اقتصادی گردشگری را در هاله‌ای از ابهام فروبرده است.

طبق آمار صنعت گردشگری ایران از شیوع گسترده ویروس کرونا تاکنون بیش از سه هزار میلیارد تومان (حدود ۲۱۱ میلیون دلار) ضرر کرده است و تمام این آسیب‌ها در صورتی رخ داده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود، در سال ۹۹ با اجرای اقداماتی، چون حذف ویزا برای گردشگران چینی و تمرکز بر بازارهای هدف تازه، تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران به ۱۱ میلیون نفر برسد.

استان مرکزی نیز با دارا بودن بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در زمره مناطق پر گردشگر محسوب می‌شود، حال آن که کرونا پس از قم در این استان سُکنا گزید و از اول اسفندماه ۹۸ که به طور علنی اولین مورد در این استان مشاهده شد، دفتر گردشگری استان مرکزی نیز با تمام جاذبه‌هایش بسته شد.

در خواست برای معافیت سالیانه از مالیات و عدم پرداخت حق بیمه کارگران

مدیر یکی از هتل‌های اراک در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص تأثیر کرونا بر درآمد و مشکلات این صنف عنوان داشت: وقتی به دوران کرونا فکر می‌کنم، گویی سالیان زیادی است که با این بحران دست به گریبان هستم، وقتی هتل خالی از مسافر و سکوت بر لابی حاکم شده است، صدایی جز ورشکستگی به گوشمان نمی‌رسد، چرا که هتل داری و گردشگری با تعطیلی‌های بی مسافر و گردشگر سازگار نیست، وقتی تعطیلی باشد اما مسافری برای اسکان در هتل وجود نداشته باشد تک تک اجزای هتل هزینه زا به حساب می آیند.

وی با اشاره به تعطیلی هتل در زمان کرونا به درخواست دولت و بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما انتظار داریم وقتی کار را تعطیل کرده ایم، مثل سایر کشورهای دیگر از طرف دولت حمایت شویم.

مدیر این هتل پنج ستاره در خصوص پرسنلش در زمان کرونا گفت: این هتل قبل از کرونا ۱۰۰ پرسنل داشت که به دلیل تعطیلی اجباری هتل و نبود مسافر متأسفانه مجبور شدیم تعدادی از آن ها را تعدیل کنیم، و همه این افراد در حال حاضر بیکار هستند، اما برای ما نیز چاره‌ای جز این نبود و خواستار این هستیم که دولت تمهیداتی را بیاندیشد که از پرداخت حق بیمه کارگران در زمان کرونا معاف شویم، هرچند که قول دریافت بیمه بیکاری داده شده است، اما هنوز ثبت نام‌ها ادامه دارد و ریالی بیمه بیکاری دریافت نکرده‌ایم.

وی عنوان داشت: یکی دیگر از دغدغه‌های من و همکارانم پرداخت مالیات است، امیدواریم معافیت ۱۰۰ درصدی سالیانه شامل حال ما بشود چرا که بیشتر درآمد ما برای کل سال مربوط به ایام نوروز و فصل بهار بود که این گونه به رکود نشستیم.

تسهیلات با تنفس یک ساله می‌خواهیم

مدیر یکی از مراکز بوم‌گردی دلیجان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با نزدیک شدن به آغاز سال جدید خودمان را برای ارائه خدمات به گردشگران آماده کرده بودیم و با فعالیت در بخش مجازی تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده و جذب گردشگر خوبی داشتیم که برای رزرو پیش پرداخت داده بودند و ما نیز با استفاده از این پیش پرداخت شروع به تهیه مایحتاج و مرمت کردیم که برای گردشگران سنگ تمام بگذاریم.

وقتی کرونا قطعی اعلام و محدودیت‌ها برای پذیرش میهمان اعمال شد، ابلاغیه‌ای مبنی بر استرداد مبالغ گرفته شده به دستمان رسید و همین یک مورد کافی بود که زیر بار هزینه‌ها کمر خم کنیم

این مدیر مرکز بوم گردی با بیان اینکه کرونا تمام برنامه ریزی هایمان را دچار مشکل کرده است، گفت: وقتی کرونا قطعی اعلام و محدودیت‌ها برای پذیرش میهمان اعمال شد، ابلاغیه‌ای مبنی بر استرداد مبالغ گرفته شده به دستمان رسید و همین یک مورد کافی بود که زیر بار هزینه‌ها کمر خم کنیم و شغلی را که با عشق و علاقه آغاز کرده بودیم، در ورطه نابودی ببینیم، البته قول‌هایی از مسئولین مبنی بر اینکه تسهیلاتی را به فعالان بخش گردشگری اختصاص می‌دهند، به گوش رسیده اما اینکه مبلغ چقدر باشد و آیا پاسخگوی آسیب هنگفتی که دیده ایم می‌شود یا خیر نیز جای سوال دارد.

وی گفت: برای مراکز بوم‌گردی که تقریباً نوپا هستند پرداخت هزینه حامل‌های انرژی سنگین است که می‌خواهیم، دولت نسبت به اعطا یارانه این حامل‌ها ما را یاری کند، تا اندکی از بارمان کاسته شود، همچنین زمزمه‌هایی برای پرداخت تسهیلات است، که امیدواریم مبلغ این تسهیلات بیشتر و با دوره تنفس حداقل یک ساله به ما تعلق بگیرد تا بتوانیم درد ناشی از کرونا را کمی تقلیل دهیم.

تحمیل خسارت ۷۵ میلیارد ریالی به صنعت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با بازار در خصوص میزان خسارت به گردشگری استان در زمان کرونا گفت: تحمیل شدن خسارت ۷۵ میلیارد ریالی به صنعت گردشگری از مواردی است که این صنعت را در استان به مخاطره انداخته است.

خسارت ۷۱ میلیارد ریالی کرونا به بخش‌های مختلف گردشگری استان مرکزی از جمله هتل‌ها، مراکز بوم گردی، مسافرخانه‌ها و میهمان پذیرها و مجتمع‌های خدماتی

علیرضا ایزدی عنوان داشت: مجموع خسارت کرونا به بخش‌های مختلف گردشگری استان مرکزی از جمله هتل‌ها، مراکز بوم گردی، مسافرخانه‌ها و میهمان پذیرها و مجتمع‌های خدماتی بیش از ۷۱ میلیارد ریال برآورد شده است که هتل‌ها با خسارت ۵۰ میلیارد ریالی در رتبه نخست ورشکستگی کرونایی قرار دارند.

وی در ادامه به بازگشایی موزه‌های استان از ششم اردیبهشت ماه ۹۹ همراه با اعمال پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز کرونا را شکست نداده ایم و در حال حاضر در زمان کنترل ویروس هستیم از همه شهروندان می‌خواهیم همچنان به دستورات بهداشتی عمل کنند.

گردشگری در دوران کرونا بسیار مظلوم واقع شد

استاندار مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص صنعت توریسم و گردشگری در دوران کرونا اظهار داشت: گردشگری بسیار مظلوم واقع شده است و باید متولیان و مسئولان استان برنامه‌ای جهادی و جهشی برای این بخش در نظر بگیرند.

سید علی آقازاده با بیان اینکه تمام زحمات و تلاش‌های بخش گردشگری در زمان بهره وری زایل شده است، گفت: باید خودمان را برای دوران پساکرونا و رونق دوباره گردشگری در استان آماده کنیم تا بخشی از این خسارات جبران شوند.

حال‌که سایه سنگین کرونا بر بخش گردشگری افتاده است به نظر می‌آید برای از بین بردن آثار زیانبار این ویروس باید تلاش‌ها دوچندان شود چرا که هر کجای اقتصاد که لنگ میزد نیم نگاه‌ها به گردشگری و صنعت توریسم دوخته می‌شد که گوشه بار بر زمین مانده اقتصاد را بلند کند، اما اکنون در دوران کرونا، ویروس بیرحم قرن، پایه‌های گردشگری را همچون موریانه آرام و بی صدا سست کرده و هر لحظه بیشتر در حال فروپاشی است.

کد خبر: ۱۵٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha