۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
بررسی چالش های اقتصادی همدان در اتاق ایران| اولویت ها مشخص شد
گزارش خبری؛

بررسی چالش های اقتصادی همدان در اتاق ایران| اولویت ها مشخص شد

همدان - نشست مشترک همکاری و تبادل نظر پیرامون چالش های اقتصادی فعلی استان همدان و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه اقتصادی و رفع موانع موجود با حضور دست اندرکاران این حوزه در اتاق ایران برگزار شد

بازار؛ گروه استان ها: نشست مشترک همکاری و تبادل نظر پیرامون چالش های اقتصادی فعلی استان همدان و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه اقتصادی و رفع موانع با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان، علی اصغر زبردست رئیس اتاق همدان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت نمایندگان و مدیران دستگاه های اجرایی استان ظهر دوشنبه برگزار شد.

بیان اصلی ترین مزیت ها و استعدادهای سرزمینی استان، بررسی اهداف بنیادین سند آمایش و بررسی بیانیه چشم انداز سرزمینی استان در افق ۱۴۱۸ از جمله مواردی بود که در این نشست بررسی شد.

رئیس اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه از دو سه سال پیش بررسی چگونگی توسعه مناطقی که در یک روند قابل توجه رو به توسعه رفتند را آغاز کردیم، عنوان کرد: در این بررسی ها مشخص شد تقسیم بندی کشورها به صورت منطقه بر اساس یکسری شاخص ها مد نظر بوده است.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه باید در برنامه هفتم توسعه کشور به این موضوع توجه شود و توسعه منطقه ای مد نظر قرار گیرد، گفت: مسئولان استانی باید حامی فعالان بخش خصوصی باشند.

دولت در هر منطقه باید بر اساس مطالعات انجام شده با مشارکت مردم یکسری هلدینگ ها را تاسیس و بر اساس استعداد استانها خصوصی سازی آنها را مدنظر قرار دهد

وی با بیان اینکه دولت در هر منطقه باید بر اساس مطالعات انجام شده با مشارکت مردم یکسری هلدینگ ها را تاسیس و بر اساس استعداد استانها خصوصی سازی آنها را مدنظر قرار دهد، گفت: با توجه به امکانات شناسایی شده در همدان می توان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.

شافعی با بیان اینکه می توان در استان های مرزی هلدینگ های سرمایه گذاری مشترک با کشورهای منطقه تشکیل داد، گفت: با توجه به امکانات موجود کشور در همه استانها پیاده کردن طرح توسعه منطقه‌ای یک خیزش جدی در توسعه کشور را رقم خواهد زد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه هنوز هم جای سوال وجود دارد چرا تاکنون به این موضوع توجه نشده در حالی که چندین بار آن را مطرح کرده ایم، گفت: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه این طرح مطالعه و اگر مناسب بود به اجرا درآید.

بررسی چالش های اقتصادی همدان در اتاق ایران| اولویت ها مشخص شد

وی با بیان اینکه توجه به این مطالعات کشور را از نظر اقتصادی دگرگون خواهد کرد، گفت: آنچه تاکنون اجرا شده مبنای مطالعاتی دقیق نداشته در حالی که داشته های تمام استان ها نیازمند مطالعه دقیق است تا اولویت‌های اقتصادی آنها مشخص شود.

در استانها برای توسعه صنایع کوچک و متوسط تلاش می کنیم اما اگر مطالعات لازم صورت نگیرد اقدامات انجام شده به مانند متولد شدن فرزندانی است که بدون مادر در خیابان رها شده اند

وی با بیان اینکه باید کارها را بر اساس مطالعه انجام داد تا با مشکل مواجه نشویم وگرنه چرا باید پس از تلاش های بسیار در شهرک های صنعتی واحدی تولیدی راه اندازی و پس از دوسال راکد شود، گفت: در استانها برای توسعه صنایع کوچک و متوسط تلاش می کنیم اما اگر مطالعات لازم صورت نگیرد اقدامات انجام شده به مانند متولد شدن فرزندانی است که بدون مادر در خیابان رها شده اند.

شافعی با بیان اینکه کشور می‌تواند با رویکرد جدید در مسائل اقتصادی مشکلات را حل کند، گفت: باید در توسعه همه جانبه اولویت ها تعیین شود.

وی با بیان اینکه در توسعه سه فاکتور باید مورد توجه باشد و از آنها استفاده کنیم، گفت: اولویت بندی، ظرفیت سنجی و مکان یابی سه اصل اساسی هستند.

وی با بیان اینکه لیست بلند بالایی از مسائل اقتصادی کشور در دست داریم اما اگر اولویت بندی صورت گرفته بود لااقل این لیست رفته رفته کوتاه تر می شد، گفت: حتی اگر سالی یک مورد از حل شود و در اولویت بندی از مباحث نتیجه بگیریم کار پیش رفته است.

زمینه تحول اقتصاد استانهای کشور را از همدان کلید می زنیم
شافعی با بیان اینکه باید در برنامه مطالعاتی به این مقوله توجه ویژه داشت، گفت: در برنامه توسعه منطقه ای کار مطالعاتی تحقیقی صورت گرفته و حتی در دستیابی به داده ها روی توسعه کشورهای شرق و غرب نیز مطالعه شده که اجرای این طرح مطالعاتی را از همدان شروع می کنیم تا زمینه تحول اقتصاد استانهای کشور را از همدان کلید بزنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اتاق ایران با مجلس شورای اسلامی ارتباط خوبی دارد و از توان علمی و تجربیات اتاق استفاده می شود، گفت: اقتصاد را نمی توان با قانون اداره کرد و با امر و نهی کارها پیش نخواهد رفت چرا که اقتصاد قانونمندی خاص خود را دارد.

محمدمهدی مفتح با بیان اینکه اقتصاد با منطق اقتصادی خود پیش می رود، عنوان کرد: اگر امر و نهی پاسخ می داد ۶ برنامه توسعه را که پیش رفته ایم باید نتیجه آن را می دیدیم.

مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را اصلاح کنیم
وی با بیان اینکه کشورهایی که با قانون اداره می‌شوند پیشرفت قابل ملاحظه ای ندارند، گفت: باید مسیر پیشرفت اقتصادی کشور را اصلاح کنیم.

مفتح به سند آمایش اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز مبنای لازم‌الاجرا بودن این سند مشخص نیست، گفت: نمی توان با سند آمایش استان همدان بیکاری را رفع کرد ضمن اینکه کشاورزی همدان در سطح پایین قرار دارد و مکانیزه و به روز نیست.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی به آب نیاز دارد در حالی که همدان با مشکل آب شرب رو به رو است، گفت: مدیران نسبت به عملیاتی بودن سند آمایش حرف دارند و باید به درستی به سمت توسعه استان حرکت کرده و مسیر رشد استان را طی کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان با بیان اینکه همدان قابلیت های بسیاری دارد که در توسعه می توان آنها را مورد بحث قرارداد، گفت: همدان باید در جریان تنظیم برنامه هفتم توسعه جایگاه مناسبی داشته باشد و احکام برنامه مشکلات صنعتی استان را حل کند.

بررسی چالش های اقتصادی همدان در اتاق ایران| اولویت ها مشخص شد

وی با بیان اینکه ۶ برنامه توسعه را پشت سر گذاشتیم اما نتایج آن را نمی بینیم، گفت: سوال این است که کدام مشکل استان همدان با توجه به این ۶ برنامه حل شده است.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه باید در تدوین برنامه ها واقعیت ها را در نظر بگیریم، گفت: زمانی همدان استانی کشاورزی بود چراکه آن زمان به فاصله ۵ تا ۶ متر کندن زمین و حفر چاه به آب می رسیدیم اما امروز همدان برای تامین آب شرب هم باید به استان های مجاور برود و در چالش جدی آب هستیم به طوری که دیگر آبی برای کشاورزی باقی نمانده است.

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه رویکرد ما در تدوین برنامه هفتم حرکت به سمت مزایای نسبی است، گفت: وقتی در تامین آب شرب مشکل داریم نباید به سمت کشاورزی حرکت کنیم.

یک پنجم سیب زمینی کشور در همدان تولید می‌شود در حالی که میزان مصرف آب برای تولید سیب زمینی بالاست و باید برنامه ریزی به نحوی باشد تا محصولات به صورت سازمان یافته به سمت تولیدات کم آب برود

وی با بیان اینکه در استان همدان مصرف آب کشاورزی به خصوص کشت محصولات آب بر بیش از ۸۰ درصد منابع آب زیرزمینی را مصرف می کند، گفت: یک پنجم سیب زمینی کشور در همدان تولید می‌شود در حالی که میزان مصرف آب برای تولید سیب زمینی بالاست و باید برنامه ریزی به نحوی باشد تا محصولات به صورت سازمان یافته به سمت تولیدات کم آب برود.

استاندار همدان اولویت اول اقتصاد استان همدان را گردشگری دانست و با بیان اینکه ۱۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری در استان همدان وجود دارد، گفت: واقعیت تلخ این است که در کشور ما آب روز به روز در حال فروکش کردن است و ایجاد فروچاله ها در دشت بهار و کبودراهنگ با هیچ چیزی قابل جبران نیست.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه ذخایر آبی را در ۶۰ سال اخیر بی‌رویه مصرف کردیم ضمن اینکه میزان نزولات آسمانی نیز به شدت کاهش یافته است و هرسال رو به کاهش می رود، گفت : در طول ۳۰ سال گذشته سطح آب‌های زیرزمینی استان همدان ۱۷ متر فروکش کرده بود در حالی که طی دو سال گذشته هفت متر کاهش یافته و این یعنی آب به ته ظرف رسیده و باید مزیت نسبی استان را از کشاورزی به سمت گردشگری ببریم.

وی با بیان اینکه غار علیصدر در کشور بی‌نظیر است و امتیازی است که نصیب استان همدان شده است، گفت: آثار تاریخی زوال پذیر نیستند و کهنه نمی‌شوند و هرچه زمان می‌گذرد به امتیاز آنها افزوده می شود بنابراین باید به این بخش توجه ویژه داشت.

در سفر هیئت دولت و رئیس جمهور به استان همدان تلاش می شود تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای چهار بانده کردن محور علیصدر لحاظ شود ضمن اینکه باید روی تامین زیرساختها کار شود

استاندار همدان با بیان اینکه در سفر هیئت دولت و رئیس جمهور به استان همدان تلاش می شود تا یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای چهار بانده کردن محور علیصدر لحاظ شود ضمن اینکه باید روی تامین زیرساختها کار شود، گفت: می توان علیصدر را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرد.

قاسمی فرزاد به وجود ۲۷ نوع ماده معدنی در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه این ظرفیت در کشور بی‌نظیر است، گفت: باید به سمت صنعت مبتنی بر مباحث کشاورزی و صنایع تبدیلی حرکت کنیم چرا که در تولید انگور، گردو، کشمش و سایر اقلام مزیت نسبی داریم.

بررسی چالش های اقتصادی همدان در اتاق ایران| اولویت ها مشخص شد

وی با بیان اینکه کشت گردو، سیر، گشنیز و محصولات کم آب بر همچون گل محمدی و زعفران را باید در بخش کشاورزی توسعه داد، گفت: تلاش شده مسیر حمایت از سرمایه گذار هموار شود ضمن اینکه از ۲۰۰ واحد تولیدی تعطیل در استان همدان ۷۵ واحد به چرخه تولید بازگشتند و تلاش می شود بقیه واحدها نیز احیا شوند.

برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان همدان
استاندار همدان با بیان اینکه از برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان همدان استقبال می کنیم، گفت: مدیران استان همدان حامی سرمایه گذاران هستند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه به اهمیت وجود اتاق ایران در اقتصاد ملی واقفیم و این اتاق باید نقش واقعی خود را در اقتصاد کشور ایفا کند، گفت: متاسفانه تاکنون از ظرفیت هایی که در اختیار بوده به درستی استفاده نکرده ایم.

فتح الله توسلی با بیان اینکه تحریم کشاورزی نیستیم اما نتوانسته ایم جایگاه خود را در دنیا به دست آوریم، گفت: در بخش بهداشت و درمان نیز ظرفیت بالایی داریم اما زیرساخت جذب گردشگر سلامت در کشور مهیا نیست.

وی با بیان اینکه بیمارستان های مرزی تجهیز نیستند و در تهران به عنوان پایتخت کشور نیز ظرفیت لازم برای پذیرش بیماران مهیا نشده است، گفت: در حوزه گردشگری و کشاورزی با شرایط جدیدی روبرو هستیم به طوری که ادامه فعالیت کشاورزی با شرایط فعلی ممکن نیست.

ایجاد ۱۵ فروچاله در اطراف نیروگاه مفتح همدان وضعیتی ایجاد کرده که سرمایه گذار برای احداث گلخانه در این منطقه ریسک نمی پذیرد

توسلی با بیان اینکه سفره های زیرزمینی در کبودراهنگ نابود شده اند و منطقه ظرفیت کشاورزی جدید را ندارد، گفت: ایجاد ۱۵ فروچاله در اطراف نیروگاه مفتح همدان وضعیتی ایجاد کرده که سرمایه گذار برای احداث گلخانه در این منطقه ریسک نمی پذیرد.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بروکراسی پیچیده اداری جذب سرمایه گذار در استان ها را با مشکل مواجه کرده و تا زمانی که این بروکراسی حل نشود توسعه دست یافتنی نخواهد بود، گفت: نبود آمار مبتنی بر واقعیت در کشور یک مشکل اساسی است.

حسن لطفی با بیان اینکه معادن کشور به غارت می روند و خام فروشی مواد معدنی مشکل ساز شده است، گفت: در صنعت فولاد نیز مشکلات کم نیست و باید با حل این موارد سرمایه گذاران را به حضور در کشور و استان های منطقه ترغیب کرد.

وی به ضرورت حذف قوانین پیچیده امور مالیاتی، بانکی و مواردی از این دست اشاره کرد و گفت: تا زمانی که دولت خود را از اقتصاد بیرون نکشد نمی توان انتظار تغییر قابل توجهی را داشت.

رئیس اتاق بازرگانی همدان نیز با بیان اینکه طرح آمایش همدان توسط دانش پژوهان دانشگاه اصفهان انجام شد اما ارتباط گیری این گروه با مسئولان دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی استان همدان ضعیف بود، گفت: ایرادات طرح آمایش استان همدان به نمایندگان مردم استان همدان در مجلس اعلام شد چراکه ضرورت توجه به مواردی از آن بیش از پیش احساس می شد.

لزوم بازنگری در طرح آمایش سرزمین همدان
علی اصغر زبردست خواستار بازنگری در طرح آمایش سرزمین همدان شد و گفت: دوسال از تدوین سند گذشته اما هنوز شاهد اجرای این سند نیستیم.

وی محور توسعه استان همدان را صنایع تبدیلی بخش کشاورزی دانست و با بیان اینکه در بخش صنعت به لحاظ مشکل آب نمی‌توان صنایع آب بر را در استان همدان مستقر کرد، گفت: ملایر تولید کننده کشمش است و باید صنایع مورد نیاز این بخش را در این شهرستان مستقر کنیم.

زبردست با بیان اینکه تولید سیب زمینی در شهرستان بهار قابل توجه و فرآوری این محصول اندک است، گفت: طرح پایش ملی محیط کسب و کار باید مد نظر قرار گیرد.

بررسی چالش های اقتصادی همدان در اتاق ایران| اولویت ها مشخص شد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید روابط اتاق بازرگانی و مجمع نمایندگان بیشتر شود، گفت: سرمایه گذاری و توسعه در هم تنیدگی دارند و تا زمانی که سرمایه‌گذاری صورت نگیرد شاهد توسعه نخواهیم بود.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه دولت باید فضا را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کند، گفت: کشاورزی فراسرزمینی باید مورد توجه باشد ضمن اینکه در تولید محصولات کشاورزی پیوست کشاورزی را نیز مدنظر قرار دهیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ظرفیت همدان از چند منظر منحصر به فرد است و سرمایه گذاری در این منطقه ارزش افزوده مضاعف دارد، گفت: جایگاه همدان در کشور ویژه است چرا که با هفت استان کشور فاصله ای کمتر از دو ساعت دارد و می تواند مرکز حکمرانی اقتصادی باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه مهمترین کار در همدان خدمات است به نحوی که بتواند هفت استان و کشور های همسایه را به لحاظ خدماتی پوشش دهد، گفت: همدان در زمینه پزشکی محل رجوع است ضمن اینکه در زمینه پرورش دانشجو نیز فعال ظاهر شده است.

وی با بیان اینکه خدمات با صبغه کشاورزی به نحوی که صنایع دستی کنار آن باشد و گردشگری مورد توجه قرار گیرد مدنظر خواهد بود، گفت: در گردشگری ارتباطات حرف اول را می زند ضمن اینکه در استان همدان یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی داریم که بیانگر دیرینه تاریخی این منطقه است.

برنامه ششم توسعه در کشور اجرا نشد چراکه سال ۹۵ الگوی کشت را مصوب کردیم تا دولت اجرا کند اما محقق نشد

حاجی بابایی با بیان اینکه کشاورزی همدان با چالش‌هایی همراه شده است، گفت: متاسفانه برنامه ششم توسعه در کشور اجرا نشد چراکه سال ۹۵ الگوی کشت را مصوب کردیم تا دولت اجرا کند اما محقق نشد.

وی با بیان اینکه دولت باید کشاورزان را حمایت می‌کرد، گفت: کشاورزی مطابق با الگوی کشت در استان همدان موفق خواهد بود.

حاجی بابایی به موضوع فناوری برتر در همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در این خصوص پایلوت هستیم و در سفر رئیس جمهور به استان همدان یک هزار هکتار زمین برای این منظور لحاظ خواهد شد،گفت: همدان به لحاظ ظرفیت ها معدل خوبی دارد به نحوی که شاید استانی در تک موضوع برتر باشد ولی همدان در کشاورزی، خدماتی و مواردی از این دست معدل خوبی را به خود اختصاص داده است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارها باید توسط بخش خصوصی انجام شود مگر اینکه بخش خصوصی در جایی توان انجام نداشته باشد و دولت وارد کار شود، گفت: جمع‌بندی و رای گیری برنامه هفتم توسعه در مجلس در دستورکار است.




کد خبر: ۱۵۶٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha