۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
دیوار کوتاه صنایع در تابستان بی برقی| غفلت از بیت کوئین های برق خوار
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

دیوار کوتاه صنایع در تابستان بی برقی| غفلت از بیت کوئین های برق خوار

ساری- سهم ۲۰۰ مگاواتی صنایع مازندران از مصرف برق درحالی است که بیشتر بار و فشار روزهای پیک برق روی دوش این بخش است و دیواری کوتاهتر از آن پیدا نمی شود.

بازار؛ گروه استان ها: ۱۰ درصد مصرف برق مازندران به میزان ۲۰۰ مگاوات مربوط به صنایع استان است اما در روزهای بی برقی وپیک، بیشترین فشار بر صنایع اعمال می شود درحالی که با مدیریت مصرف در بخش های خانگی و اداری، چراغ کارگاه ها همیشه روشن می ماند.

از مجموع برق استان ۷۵ درصد در بخش خانگی مصرف می شود و سهم صنایع به نسب آن بسیار ناچیز و اندک است اما در روزهای پیک برق برای جبران نیازها، مازندران به ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات خاموشی نیاز دارید و باید روی بخش های دیگری غیراز صنایع تکیه کند تا با مدیریت مصرف این خلاء جبران شود.

از سوی دیگر درحالی همه نگاه ها به بخش صنعت در روزهای پیک است که بخش قابل توجهی از انرژی در ادارات و دستگاه های دولتی هدر می رود و پرت انرژی در ساعات غیراداری نیز قابل توجه است.رطوبت بالا و شرجی هوا و اوج گرفتن مصرف سبب می شود تا مسولان برق زودتر از دیگران، کلید برق صنایع را خاموش کنند وتوقف تولید هرکارگاه، خسارت هایی را برای جامعه درپی خواهد داشت.

خاموشی برق صنایع بابرنامه باشد
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنایع استان طی دو سال گذشته از قطع بی رویه برق و انرژی مستاصل و درمانده بودند، افزود: باید خاموشی برق صنعت با برنامه و هدفمند باشد.

دیوار کوتاه صنایع در تابستان بی برقی| غفلت از بیت کوئین های برق خوار

وی با عنوان اینکه بیشتر صنایع استان از نوع خرد و متوسط هستند، گفت: این صنایع توان دوگانه سوز کردن انرژی و خرید ژنراتورهای میلیاردی را ندارند و برایشان صرف اقتصادی ندارد.

وی افزود: به جای فشار آوردن بر بخش صنعت، باید نسبت به صرفه جویی مصرف برق در بخش های خانگی و دولتی فرهنگ سازی و برنامه ریزی شود تا فشار بر تولید کمتر و هزینه های سربار کاسته شود.

برق مازندران برای تغییر برنامه تعطیلی و مدیریت مصرف برق صنایع بیش از چهار هزار قرارداد با صنعت استان منعقد کرد تا بستان پیش روی، تولید در استان با چالش کمتری روبرو باشد و صنایع خسارت نبینند. مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با اشاره به اعمال برنامه جدید برای مدیریت مصرف برق در تابستان گفت: مازندران در تابستان جزو منطقه چهارم گرمسیری است، هرچند بلده، کلاردشت و کجور مستثنی هستند.

اعمال مشوق هایی برای مدیریت مصرف برق خانگی
کیوان فرح زاد در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: در تعرفه ۴ گرمسیری میزان مصرف از اول تا ۱۵ خرداد سقف الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت و از ۱۵ به تا ۱۵ شهریور ۴۰۰ و از ۱۵ تا آخر شهریور ۳۰۰ و مابقی سال ۲۰۰ کیلووات ساعت اعمال می شود.

وی ادامه داد: در حوزه خانگی هر مشترک که کمتر از الگو مصرف کنند و مصارف را کاهش دهند می توانند از امتیاز ۵ برابری پایه الگو پاداش دریافت کنند و برخی موارد می توانند پول ندهند.

فرحزاد یادآور شد: به عنوان مثال الگوی مصرف تابستانه ۴۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده و تا ۱۰۰ کیلووات ساعت یک عدد و از آن به بالا رقم دیگری درنظری گرفته می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران یادآور شد: اگر مردم الگوی مصرف را رعایت کنند پنج برابری پاداش می دهند و بهترین روش این ست که قبض ها یک ماهه صادر می شود و تمام دیتاها در این قبض ها درج شده است.

دیوار کوتاه صنایع در تابستان بی برقی| غفلت از بیت کوئین های برق خوار

وی افزود: علاوه براین مشوق هایی در صنایع و کشاورزی نیز اعمال می شود، گفت: پیک بار از ۱۲ تا ۱۴ ظهر و ۵ بعدازظهر تا ۲۰ شب است و اگر مصرف کنندگان، الگوها را رعایت کنند با شرایط سخت مواجه نمی شویم.

وی گفت: قرار است با همکاری صنایع و بخش های مختلف حداقل آسیب را در شبکه شاهد باشیم و در ساعت پیک تقاضا داریم مصارف را به غیرساعت پیک انتقال داده شود.

تاکنون خاموشی بی برنامه نداشتیم
فرح زاد، با بیان اینکه سال گذشته از ۲۸ اردیبهشت با خاموشی روبرو شدیم، افزود: امسال با همکاری مردم و اصناف خاموشی نداشتیم و اکنون شرایط خوبی را داریم.

وی شمار مشترکان را در غرب استان ۶۸۰ هزار مشترک اعلام کرد و افزود: هیچ برنامه ای خاموشی نداریم و فقط خاموشی ها برای تعویض و اصلاح شبکه ها است و اگر هر مشترک ۱۰ درصد مصرف را کاهش دهد حدود ۹۰ مگاوات مصرف برق صرفه جویی می شود.

۴۰ مگاوات از مصرف برق مازندران مربوط به بخش دولتی است و قرار شد در تابستان، دستگاه ها و ادارات پرمصرف با نصب کنتورهای هوشمند پایش ورصد شوند. براساس مصوبه هیأت دولت، ادارات باید مصرف برق خود را ۳۰ درصد در ساعات کاری کاهش دهند و در صورتی که مصرف خود را کاهش ندهند، در مرحله نخست اخطار دریافت می‌کنند و در صورت عدم رعایت، برق اداره پرمصرف قطع خواهد شد.

رمزارزها برق کشور را می بلعند
کیوان مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به خاموشی های مکرر سال های قبل، تفاووت بین دولت و مصرف را دلیل اصلی آن بیان کرد و گفت: بی توجهی به ایجاد ظرفیت های جدید از مهمترین دلایل بوده است و طی هشت سال قبل طبق برنامه ۵۰ درصد ظرفیت تولید برق افزایش می یابد که نهایتا ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی با عنوان اینکه نزدیک چهار تا شش هزار مگاوات برق توسط رمزارزها بلعیده می شود، افزود: تاکنون بیش از هزار مگاوات مدیریت شده است، همچنین تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی سبب می شود بین شش تا هشت هزار مگاوات تولید افزایش یابد و واگذاری تولید برق به صنایع بزرگ از چمله راهکارها است.

مرادیان فعال سازی نیروگاه های خصوصی را مهم بیان کرد و گفت: توسعه برق در زمینه هسته ای از جمله نییاز است و کشوریمثل فرانسته ۸۰ درصد برق خودر ا از طریق هسته ای تامین می کند.

وی خاموشی صنایع و از اولویت خارج شدن صنایع پرمصرف را از جمله راهکارها برشمرد.

بیش از سه هزار واحد تولیدی خرد و متوسط و سه صنعت بزرگ در مازندران فعال است و مجموع این واحدها ۲۰۰ مگاوات برق مصرف می کنند در حالی که در روزهای گرم سال، بابابرقی ها بیش از دیگران به سراغ آن ها می آیند تا چراغشان را خاموش کنند.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha