۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
رشد صادرات ایران به ترکمنستان
سخنگوی گمرک خبر داد

رشد صادرات ایران به ترکمنستان

سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از یک میلیون و ۱۴ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان تبادل شد که با رشد ۷۹.۴ درصدی همراه بوده است.

به گزارش بازار، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک، همزمان با سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران، اظهار داشت:تجارت غیر نفتی کشور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم و از اول شهریور ماه ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت امسال و درمدت زمان ۹ ماه، یک میلیون و ۱۴ هزار و ۴۷۴ تن کالا به ارزش ۲۹۹ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۵۳۵ دلار با ترکمنستان تبادل شد که در مقایسه با دوره زمانی مشابه در دولت دوازدهم با رشد ۲۲.۴ درصدی در وزن و ۷۹.۴ درصدی در ارزش کالاهای مبادله شده همراه بوده است.

وی افزود: سهم صادرات کالاهای ایرانی از این میزان تجارت ۹۸۷ هزار و ۷۵۵ تن به ارزش ۲۷۶ میلیون و ۶۳۷ هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه (ابتدای شهریور ۱۳۹۹ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۱۶ درصدی در وزن و ۸۹ درصدی در ارزش داشته است.

لطیفی در خصوص سهم واردات از ترکمنستان گفت: واردات ۹ ماهه کشور از ترکمنستان نیز ۳۵ هزار و ۷۱۹ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیون و ۹۱ هزار و ۴۸۶ دلار بود که علی‌رغم کاهش ۳۸ درصدی در وزن، رشد ۱۴ درصدی در ارزش داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص مهمترین افلام صادر شده به ترکمنستان توضیح داد: لبنیات، محصولات باغی و کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات، خشکبار، مواد غذایی، آب میوه، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، شوینده‌ها و محصولات بهداشتی و آرایشی، روغن‌های صنعتی و قیر، مواد شیمیایی، مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی، انواع اسانس، کف پوش ها، محصولات آهنی، محصولات صنعتی، لوازم خانگی، ظروف، وسایل آشپزخانه، پوشاک، کیف و کفش، کاغذ، پارچه، نخ، لوازم الکترونیکی، صنایع دستی، لوازم التحریر و لوازم بازی کودکان از مهمترین کالاهای صادره ایران به ترکمنستان در ۹ ماه اخیر بودند.

لطیفی در خصوص عمده‌ترین کالاهای وارداتی از ترکمنستان گفت: پارچه، پنبه، پشم، نخ، حبوبات، کنجد، مواد معدنی، تسمه و اجزا و قطعات صنعتی کالاهای وارده از ترکمنستان به کشورمان در طول ۹ ماهه اخیر بود.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha