۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
سلیقه جامعه هدف برای رونق صادرات صنایع دستی مدنظر باشد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

سلیقه جامعه هدف برای رونق صادرات صنایع دستی مدنظر باشد

اصفهان -ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت: در راستای رونق صادرات صنایع دستی، هنرمندان باید سلیقه جامعه هدف ایرانی و یا خارجی را مدنظر قرار دهند و مطابق درخواست خریدار به تولید صنایع دستی بپردازند.

به گزارش خبرنگار بازار، ظرفیت اقتصادی استانی که یک سوم از صنایع دستی جهان و ۶۰ درصد صنایع دستی کشور در آن تولید می شود، به یقین به اندازه ای زیاد است که بتوان بخشی از اساس درآمدزایی استان را بر آن متمرکز کرد اما متاسفانه در نصف جهان تاکنون این امر به درستی محقق نشده است.

صادرات صنایع دستی اصفهان در کما
صادرات صنایع دستی در همه دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است به نوعی که برخی کشورها حتی با کپی کردن از صنایع دستی ایران در پی در دست گرفتن بازار این کالای مهم هستند اما در نصف جهان تاکنون در این زمینه نیز برنامه ریزی و زیرساخته‌ای مناسبی وجود ندارد و حتی نتوانستیم از ظرفیت فروش دیجیتال که در دوران کرونا در جهان فراگیر شد، استفاده خوبی داشته باشیم، موضوعی که مورد گلایه دایمی هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی در اصفهان است.

در این میان کرونا نیز زخمه ای بر پیکره این اقتصاد نصفه و نیمه شد و تا ۸۰ درصد فروش صنایع دستی نصف جهان کاهش پیدا کرد، مشکلی که با توجه به افزایش قیمتها پس از دوران کرونا همچنان ادامه دارد و عملا فروشگاه های صنایع دستی به امید خرید گردشگران خارجی روزگار می گذارنند و برخی نیز به صادرات چمدانی محصول روی آورده‌اند.

صنایع دستی در کشور ایران سابقه بیش از ۳ هزار ساله دارد
در این ارتباط مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هنرهای سنتی و صنایع دستی در کشور ما سابقه بیش از سه هزار سال دارد، اظهار کرد: هنر هنرمندان ایران زمین هنوز که هنوز است و با وجود تمام مشکلات و گاه کپی شدن‌ها حرف اول را در دنیا می زند و گردشگران خارجی به این امر اذعان دارند.

علیرضا ایزدی با اشاره به اینکه اصفهان مهد صنایع دستی کشور است، اظهار کرد: این ظرفیت بی بدیل نیازمند توجه ویژه است تا ضمن حمایت از هنرمندان شاهد افزایش ظرفیت صادراتی و رونق اقتصادی هنرهای بی بدیل این استان باشیم.

هنرمندان باید کمک کنند تا با به روز کردن صنایع دستی مطابق سفارشهای جهانی بتوانیم در مزینه صادرات این محصول موفق تر عمل کنیم

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی همیشه درپی حمایت از هنرمندان صنایع دستی بوده است، افزود: هنرمندان باید در این زمینه به ما کمک کنند تا با به روز کردن صنایع دستی مطابق سفارشهای جهانی بتوانیم در مزینه صادرات این محصول موفق تر عمل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با توجه به گلایه هنرمندان از زمینه های صادراتی در استان اصفهان تاکید کرد: در واقع یکی از مشکلات صنایع دستی در کشور و استان اصفهان، عدم توجه به سلیقه جامعه هدف اس، موضوعی که برعکس ایران به شدت در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

ترویج فرهنگ و هنر سرزمین از طریق صنایع دستی
وی اضافه کرد: لازم است پژوهش‌های کافی در راستای شناخت جامعه هدف صادراتی انجام شود تا بدون تغییر در معیارهای اصلی این هنرهای اصیل ایرانی، بتوانیم مطابق درخواست خریدار خارجی و یا داخلی، بازنگری در رنگ و یا استفاده بیشتر از برخی طرح‌ها داشته باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اشاره به حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی در این راستا گفت: هنر باعث ماندگاری تاریخ یک سرزمین و ترویج آن در در دیگر کشورهاست و در این میان اخلاص هنرمندان به این هنرها رنگ و بوی خاص فرهنگ و هویت می دهد.

تولید محصولات کاربردی در کنار تزئینی
وی با اشاره به ضرورت توجه به تولید محصلات کاربردی در کنار صنایع دستی تزئینی تصریح کرد: در این میان تولید محصولات به روز و کاربردی در زندگی می‌تواند با کمک به پیشرفت صادرات، درآمدزایی مناسبی برای هنرمندان و کشور داشته باشد و اقتصاد هنر از این طریق رنگ و لعاب رونق به خود خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha