۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
 افزایش عجیب قیمت ارز در صرافی ها| ریزش قیمت ها با عرضه ارز به بازار
گزارش «بازار» از آشفته بازار ارز؛

افزایش عجیب قیمت ارز در صرافی ها| ریزش قیمت ها با عرضه ارز به بازار

بانک مرکزی در حالی صرافی های را ملزم به فروش ارز بدون محدودیت کرده است که به گفته کارشناسان چنین رویکردی هر چند مطلوب به نظر می رسد اما اقدامی دیر هنگام بوده است.

بازار؛ اسدالله خسروی: پس از افزایش بی سابقه نرخ دلار در بازار و عبور قیمت آن از ۳۳ هزار تومان طی روزهای گذشته، دیروز رئیس کل بانک مرکزی با هدف چاره جویی و ایجاد راهکارهای اصولی برای مهار رشد قیمت ها در این بازار، صرافان را دور خود جمع کرد. دراین جلسه مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز در بازار بیشتر شود و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس تسهیل شود. صالح آبادی اعلام کرد؛ در روزهای آتی علاوه بر بازارساز، صادرکنندگان نیز نسبت به عرضه ارز در بازار اقدام می کنند. همچنین مجوز جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها نیز ابلاغ شد تا صرافی‌ها مجاز بدون محدودیت اقدام به عرضه ارز در بازار کنند.

به گفته کارشناسان رویکرد بانک مرکزی در اجرای سیاست های ارزی برای ممانعت از رشد قیمت ارز باید از هفته های گذشته انجام می شد نه اینکه اکنون نرخ دلار به بیش از ۳۳ هزارتومان رسیده است، بعد بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت به فکر ساماندهی بازار بیافتد

اقدام دیرهنگام بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز
این اقدامات بانک مرکزی هرچند می تواند مانع از رشد بی منطق قیمت ارز در بازار شود، اما به گفته کارشناسان چنین رویکردی باید از هفته های گذشته انجام می شد نه اینکه اکنون نرخ دلار به بیش از ۳۳ هزارتومان رسیده است، بعد بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت به فکرساماندهی بازار بیافتد.
صالح آبادی که مدعی است؛ منابع و ذخایر ارزی کشور بسیار مطلوب است چرا حداقل هفته های گذشته و در زمانی که قیمت دلار حدود ۳۰ هزار تومان بود، سیاست های ارزی را اجرا نکرد تا قیمت ارز در بازار به این شکل افزایش یابد.
قیمتی که البته بی منطق و از سر هیجان غیر واقعی رشد کرده است و متاثر از اخبار سیاسی و حواشی مربوط به مذاکرات برجام است.
فعالان چنین بازاری نیز علت اصلی نوسانات اخیر ارزی را جو روانی می دانند و می گویند؛ عرضه ارز مناسب است، اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد که اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد.
از طرفی رئیس کل بانک مرکزی دیروز برای چندمین بار باز اعلام کرد، هیچ موقع در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس که الان در بانک داریم را نداشتیم، با این وجود به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی برای ارز داشته باشد آمادگی پوشش آنرا داریم. خوشبختانه بالا رفتن قیمت ‌نفت، پتروشیمی‌ و محصولات فولادی‌ در بازار جهانی و همچنین رشد صادرات غیرنفتی حجم عرضه را در بازار حواله بیشتر کرده است بنابراین در چنین شرایطی نسبت به پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی نداریم.

دلار آزادی که دیروز برای ورود به کانال ۳۴ هزار تومان خود را آماده کرده بود اکنون در کانال ۳۲ هزار تومان قرار گرفته است. هرچند بازار تا حدودی شلوغ است اما متقاضیان واقعی برای تهیه ارز مورد نیازشان در مقابل صرافی ها برای خرید صف بسته اند. صرافی ها نیز مطابق مقررات محدودیت آنچنانی برای فروش ارز به متقاضیان را ندارند

کاهش التهاب بازار و ممانعت از رشد قیمت آن در بازار آزاد
مشاهدات میدانی در خیابان فردوسی نشان می دهد که هم اکنون التهاب افزایش نرخ ارز برخلاف روزهای گذشته در بازار فروکش کرده و قیمت ها در بازار آزاد به دلیل عرضه فراون ارز در صرافی ها بر مدار نزول قرار گرفته است.
دلار آزادی که دیروز برای ورود به کانال ۳۴ هزار تومان خود را آماده کرده بود اکنون در کانال ۳۲ هزار تومان قرار گرفته است. هرچند بازار تا حدودی شلوغ است اما متقاضیان واقعی برای تهیه ارز مورد نیازشان در مقابل صرافی ها برای خرید صف بسته اند. صرافی ها نیز مطابق مقررات محدودیت آنچنانی برای فروش ارز به متقاضیان را ندارند.
یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با «بازار» درباره اینکه چرا قیمت ها در این بازار افزایش یافت و اجرای سیاست های ارزی اخیر بانک مرکزی چه اندازه می تواند بر مهار قیمت ها در چنین بازاری تاثیر گذار شود، گفت: اینکه چرا قیمت ارز طی دو هفته اخیر روندی افزایشی به خود گرفته بخشی عمده آن ناشی از انتشار اخبار دلسرد کننده توافق برجام است، علاوه بر این ترس از کاهش ارزش پول ملی نیز خیلی ها را روانه چنین بازاری کرده است تا سرمایه های خود را به دلار تبدیل کنند، این مسائل موجب شد تا روزهای گذشته تقاضای هیجانی برای خرید ارز هم در بازار آزاد و هم صرافی ها بالا برود و قیمت ها را دچار تغییر لحظه ای کند.
وی ادامه داد: البته در روزهای گذشته صرافی ها نیز در فروش ارز محدودیت داشتند، اما اکنون با توجه به عرضه مناسب ارز به بازار نه تنها مشکلی برای تهیه این کالا وجود ندارد بلکه چنین اقدامی تاثیر خود بر روی کاهش نرخ ارز در بازار آزاد به جای گذاشته است. حال در چنین شرایطی باید گفت؛ در صورت تداوم چنین رویکردی بی تردید قیمت ارز همچنان در روزهای آینده نیز بر مدار نزول قرار خواهد گرفت. ارزی که بی منطق و هیجانی در بازار رشد کرده بود اما اکنون در مسیر کاهش قرار گرفته و ادامه دار بودن آن منوط به عرضه ارز در بازار است نه اینکه سیاست های ارزی فقط مختص به چنین روزهایی باشد و باز بازار به حال خود رها شود.

یکی ازمولفه های افزایش نرخ تورم، رشد قیمت ارز در بازار است، چرا که هرچه قیمت این کالا در بازار افزایش یابد، نرخ همه کالاها و خدمات نیز متناسب با افزایش نرخ ارز حتی کالاهایی که با ارز سرو کار ندارند نیز افزایش می یابد و این موضوع بر شعله های نرخ تورم می دمد، بنابراین اجرای سیاست های ارزی برای کاهش قیمت آن به کاهش نرخ تورم نیز کمک شایانی می کند

فرید ضیاء الملکی، کارشناس بانکی در گفتگو با «بازار» درباره اینکه چرا قیمت ها در بازار ارز افزایش یافت و پس از افزایش قیمت ها و رسیدن قیمت دلار به حدود ۲۴ هزار تومان، بانک مرکزی اقدامات خود را در راستای اجرای سیاست های ارزی و عرضه فراوان ارز به بازار گرفت، گفت: با توجه به اخباری منتشره از بانک مرکزی مبنی بر وجود قابل توجه منابع ارزی، بنابراین این بانک برای ساماندهی نرخ ارز باید زودتر اقدام به چنین برنامه ای می کرد، این در حالی است که اکنون با عرضه ارز در بازار، قیمتها سیر کاهشی به خود رفته اند و آرامش تا حدودی به بازار ارز برگشته است.
وی با بیان اینکه دولت باید با برنامه ریزی های کارشناسانه فکری به حال کاهش نرخ تورم کند، گفت: یکی از مولفه های افزایش نرخ تورم، رشد قیمت ارز در بازار است چرا که هرچه قیمت این کالا در بازار افزایش یابد، نرخ همه کالاها و خدمات نیز متناسب با افزایش نرخ ارز در بازار حتی کالاهایی که با ارز سرو کار ندارند نیز افزایش می یابد و این موضوع بر شعله های نرخ تورم می دمد، بنابراین اجرای سیاست های ارزی برای کاهش قیمت آن به کاهش نرخ تورم نیز کمک شایانی می کند که نباید از آن غافل ماند.
این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: هر چند ارز گران در بازار به دلیل اینکه دولت بزرگترین فروشنده ارز است به نفع دولت است و از این طریق کسری بودجه همچنین نیازهای ضروری اداره امور کشور تا حدودی از این طریق پوشش داده می شود اما بی توجهی به افزایش نرخ ارز در بازار که تورم را تشدید می کند برای خود دولت نیز سخت خواهد بود.

هر چند قیمت ارز در بازار آزاد تا حدودی نسبت به روز گذشته کاهشی شده است اما نرخ آن در صرافی بانک ها افزایش یافته و این مسئله بسیار تعجب برانگیز است که چرا بانک مرکزی گرانی ارز را از خود شروع کرده است

اقدام عجیب بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز صرافی ها
بنا به این گزارش، هر چند قیمت ارز در بازار آزاد تا حدودی نسبت به روز گذشته کاهشی شده است اما نرخ آن در صرافی بانک ها افزایش یافته و این مسئله بسیار تعجب برانگیز است که چرا بانک مرکزی گرانی های ارز را از خود شروع کرده است.
به طور مثال هم اکنون در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز قبل، ۲۷ هزار و ۱۸۲ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۹۱۲ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به دیروز معادل ۲۸ هزار و ۵۳۹ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۵۵ تومان اعلام شده است.
این در حالی است که دیروز در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار، ۲۷ هزار و ۱۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان تعیین و قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۴۴۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۵۹ تومان اعلام شد. افزایش قیمتی که موجب شده است تا قیمت سکه تمام بهار آزادی که دیروز در کانال ۱۵ میلیون قرار داشت امروز به کانال ۱۶ میلیون تومان بیاید.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha