۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها با دستورالعمل جدید| تقاضای کاذب از بین می‌رود
رئیس سابق کانون صرافان مطرح کرد

افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها با دستورالعمل جدید| تقاضای کاذب از بین می‌رود

رئیس سابق کانون صرافان گفت: بخشنامه جدید به صرافی‌ها اجازه می‌دهد که از صادرکننده ارز به صورت اسکناس بخرند و مردم هم در نقاط مختلف کشور نیاز ارزی خود را تامین کنند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، احمد لواسانی رئیس سابق کانون صرافان با اشاره به ابلاغیه جدید بانک مرکزی و صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها اظهار داشت: با این اقدام، شاهد استقبال صادرکنندگان و افزایش عرضه از سوی آن‌ها خواهیم بود تا ضمن رفع تعهدات ارزی، تامین نقدینگی خود را نیز داشته باشند. از سوی دیگر باید توجه داشت که در حال حاضر به دلیل اینکه سقف عرضه در سرفصل سایر به عدد ۲۰۰۰ دلار محدود شده است، عملا خروجی صرافی‌ها نیز با محدودیت مواجه است که اگر قرار بر این باشد که نرخ توافقی داشته باشیم، بهتر است که این سقف با افزایش همراه شود که در نتیجه شاهد نزدیک شدن نرخ‌ها به یکدیگر خواهد شد؛ اتفاقی که می‌تواند به محدودیت بازار غیررسمی و تقویت بازار رسمی کمک کند.

لواسانی افزود: اگر مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی باشد، استفاده از نقطه نظرات فعالین بازار قطعا می‌تواند راهگشا باشد کمااینکه در گذشته نیز این مساله بوده است. با توجه به حضور میدانی رئیس کل بانک مرکزی در صرافی‌ها و بازار و شنیدن صحبت‌های صرافان در حضور رئیس کل بانک مرکزی، این تصمیمات جدید گرفته و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: مداخله در بازار ارز تکلیف بانک مرکزی است و هر زمان که بازار از تعادل خارج شود، بازارساز ورود خواهد کرد. لواسانی اظهار داشت: با توجه به افزایش اختیارات بانک مرکزی، قطعا این روند در تعدیل نرخ ارز تاثیر مثبتی خواهد داشت ولی باید در نظر داشت که وظایف ذاتی دستگاه‌ها مغفول واقع شده است. مثلا اطلاع رسانی در صداو سیما باید شفاف باشد.

رئیس سابق کانون صرافان گفت: این بخشنامه به صرافی‌ها اجازه می‌دهد که از صادرکننده ارز به صورت اسکناس بخرند. لذا نکته مهم در این جاست که به قیمتی بخرند که بتوانند در بازار عرضه کنند؛ همین خبر باعث می‌شود که صادرکننده تشویق شود که به سرعت ارز خود را وارد شبکه مجاز کند و مردم هم در نقاط مختلف کشور نیاز ارزی خود را تامین کنند.

به گفته لواسانی تکانه‌های ارزی طی سال‌های گذشته فراز و فرود داشته است که بخشی از آن اقتصادی است مثل عوامل نقدینگی و تورم و بخشی هم غیراقتصادی است. الان با توجه به مسائل مذاکرات، شاهد هستیم که عوامل غیراقتصادی تاثیرگذار بوده است. این در حالی است که باید توجه داشت که قیمت بازار ارز آزاد در هیچ کدام از نهادهای قانونی به آن استناد نمی‌شود و به رسمیت شناخته نمی شود. بازار غیررسمی نسبت به بازاری که الان در سامانه نیما در جریان است خیلی خیلی کوچک تر است ولی متاسفانه فضای رسانه‌ای و فضای بازارهایی که تحت عنوان کانال های تلگرامی و معاملات شبه قمار در شبکه اجتماعی فعال هستند، باعث شده در غفلت فضای شفاف رسانه ای، بازار رسمی کمتر اطلاع رسانی شود و باید به این موضوع توجه شود.

رئیس سابق کانون صرافان همچنین گفت: با حضور بازارساز قطعا بازار به تعادل می‌رسد. اگر به سمت کم کردن فاصله بین بازارها حرکت کنیم، در نهایت باعث می شود که تقاضای کاذب از بین برود.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha