۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
تداوم عطش افزایش قیمت آهن

تداوم عطش افزایش قیمت آهن

در دومین روز از هفته نیز همچنان شاهد نوسانات مثبت بازار آهن و فولاد بودیم و قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش کماکان روی ریل صعودی قرار داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در دومین روز از هفته نیز همچنان شاهد نوسانات مثبت بازار آهن و فولاد بودیم و قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش کماکان روی ریل صعودی قرار داشت و حتی برخی محصولات فولادی با هدف جبران عقب ماندن از سایر مقاطع فولادی افزایش قیمت چشمگیری داشتند.

بازار ارز نیز که پرالتهاب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند روز گذشته نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و در دو سال اخیر به بالاترین نرخ خود رسید، به طوری که قیمت دلار در رکوردی تاریخی وارد کانال ۳۳ هزار تومانی شد. پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن‌آلات
با استمرار عطش افزایش نرخ اهن الات، روز گذشته نیز شاهد تداوم روند صعودی بازار آهن بودیم به طوری که به‌رغم آرامش نسبی در خصوصی‌ها، قیمت میلگرد در غالب مبادی فروش با افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود به طوری که نرخ پایه میلگرد بورسی حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

نرخ روز تیرآهن نیز برای جبران عقب ماندن از بازار میلگرد همچنان در صدد افزایش قیمت بود به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان و در بخش شاخه‌فروشی ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز با افزایش چشمگیری مواجه بود به طوری که پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۲۶ هزار تومان اعلام شد که افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را نشان می‌داد.

به طور میانگین غالب مبادی فروش حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان نرخ این محصولات را افزایش دادند و نکته قابل توجه اینکه خروجی قیمت‌های این محصولات درحالی رو به افزایش است که با تهیه ورق مبارکه با نرخ نیمایی درصدد جلوگیری از افزایش قیمت این محصول از نرخ جهانی آن هستند.

به تبعیت از فضای کلی بازار قیمت روز نبشی و ناودانی نیز افزایش چشمگیری داشت که به طور میانگین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان محاسبه شد، همچنین این نوسان افزایشی در قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مشهود بود که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان اعلام شد، قیمت روز ورق سیاه نیز مانند اکثر محصولات فولادی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش داشت.

همانطور که از بررسی قیمت مقاطع فولادی برمی‌آید عرضه‌کنندگان همچنان باقدرت در سودای افزایش قیمت‌ها هستند و بی‌درنگ در این مسیر حرکت می‌کنند.

آنچه در دو هفته گذشته در بازار آهن رقم خورد افزایش فاصله نرخ دلار نیمایی و دلار آمریکا در بازار آزاد است که به افزایش اختلاف بین ستاد تنظیم بازار و عرضه‌کنندگان منجر شده است.

همچنین عرضه محصولات فولادی در بازارهای مرزی به قیمت دلار آمریکا، عطش افزایش قیمت در بازار داخلی را می‌افزاید به طوری که با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی نرخ میلگرد حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌شود و این درحالی است که به اعتقاد وزارتخانه قیمت میلگرد باید براساس دلار ۲۵ هزار تومانی حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شود.

از طرفی دیگر اکثر نوردی‌ها که با مشکل قطعی و کمبود برق مواجه هستند، این جریان را دستاویزی برای افزایش قیمت‌ها و همچنین کاهش حجم محصولات قابل عرضه در بورس کالا قرار داده‌اند که این امر به افزایش رقابت و در نهایت رشد قیمت‌ها منجر شده است.

در نهایت آنچه در دو هفته گذشته رقم خورده افزایش هزار تومانی نرخ میلگرد را در پی داشته به طوری که فعالان این بازار را به صبر و انتظار واداشته است تا با گذر زمان نتیجه افزایش نرخ اهن توسط عرضه‌کنندگان و تلاش ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌ها به کجا کشیده خواهد شد؛ اما تداوم این اوضاع به میزان عرضه محصولات و مدیریت عرضه بستگی دارد اگرچه تأثیر روند نوسانات نرخ دلار نیز انکارنشدنی است.

با افزایش نرخ دلار آمریکا که تأثیر آن در بازار آهن نیز به وضوح مشخص است، همه بازارهای مالی روز گذشته افزایش کم‌سابقه‌ای را تجربه کردند، از همین رو رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در نشستی از افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها خبر داد، به این صورت که صرافان می‌توانند ارز اسکناس را با قیمتی توافقی یعنی حدود ۲۵ هزار تومان خریده و به نرخ ۳۰ هزار تومان به متقاضیان بفروشند، حال باید منتظر باشیم تا ببینیم نتیجه این تصمیم‌ها چه خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۵٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha