۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
صنایع روی تیغ خاموشی| چالش های مضاعف پیش پای صنعتگران
گزارش بازار؛

صنایع روی تیغ خاموشی| چالش های مضاعف پیش پای صنعتگران

کرمان- صنایع کلیدی استان صنعتی کرمان نقش مهم و کلیدی در تولید و اقتصاد کشور ایفا می کنند و قطع برق این واحدهای صنعتی می تواند آثار سوء فراوانی به دنبال داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: چند سالی است که با گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق، به منظور کنترل مصرف انرژی محدودیت هایی در این زمینه برای مشترکان صنعتی و خانگی اعمال می شود و باعث گلایه مندی مردم و صاحبان واحدهای صنعتی هم شده است.

اما اینکه خاموشی صنایع کلیدی کشور نظیر فولاد و سیمان که اتفاقا از صادرمحورترین صنایع کشور به شمار می روند آیا اقدامی درست است یا خیر را باید مورد بررسی دقیق قرار داد. کارشناسان معتقدند این مساله به صنایع کلیدی کشور آسیب وارد می کند و دولت باید در صدد راه حلی مناسب تر در این زمینه باشد.

قطع برق صنایع را دچار چالش می کند
احسان شیخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار اظهار کرد: امسال هم مانند سال گذشته با افزایش دما بحث خاموشی ها مطرح شده است این کار شاید راحت ترین راه باشد اما هزینه های زیادی را به صنایع، واحدهای تولیدی و همچنین اقتصاد کشور وارد می کند.

وی فولاد با توجه به نقشی که در اقتصاد کشور ایفا می کند را مهم ترین صنعتی دانست که با قطعی برق دچار مشکل خواهد شد و گفت: این مساله می تواند باعث کاهش تولید و حتی تعطیلی برخی واحدهای فولادی شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر قطع برق شرکت ها یک روز در هفته و با اطلاع قبلی انجام شود، افزود: چنانچه خاموشی ها براساس برنامه زمان بندی مشخص انجام شود بهتر از خاموشی های ناگهانی است چرا که در سال گذشته قطع بدون اعلام قبلی برق شرکت ها ضرر زیادی را به صنایع وارد کرد.

شیخی با اشاره به اینکه حدود ۳۷ درصد برق مصرفی کشور مربوط به صنایع است، افزود: خاموشی صنایع حتی برای کوتاه مدت خسارت زیادی به این واحدها وارد می کند. البته دولت می گوید که قرار است بحث برق صنایع مدیریت شود و قطع نشود و باید دید در ادامه فصل گرم سال دولت در این زمینه چگونه عمل می کند.

وی برلزوم اطلاع رسانی شفاف دولت در مواقع کمبود برق تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اهمیت تولید کارخانه ها و کارگاه ها باید به گونه ای برنامه ریزی شود که قطعی برق صنایع در کمترین تعداد و میزان خود اتفاق بیافتد.

برنامه های جبرانی وزارت نیرو برای صنایع
وزیر نیرو در این خصوص در خبری که ۱۳ خرداد ماه جاری در پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو منتشر شده است، گفت: در بخش صنعت برنامه دقیقی با وزارت صمت و مشارکت خود صنایع پیش‌بینی شده است و اگرچه محدودیت پیش‌بینی شده نسبت به سال قبل بسیار کمتر است، اما ویژگی این برنامه دقیق و منسجم بودن آن است.

تلاش کرده‌ایم در واحدهای صنعتی بزرگ محدودیت برق را با دوره تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی همزمان کنیم تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود، در شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک‌ها نیز درخواست کردیم تعطیلات روز جمعه خود را به طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند به‌گونه‌ای که مصرف برق در ایام مختلف هفته مدیریت شود

علی اکبر محرابیان گفت: تلاش کرده‌ایم در واحدهای صنعتی بزرگ محدودیت برق را با دوره تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی همزمان کنیم تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود، در شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک‌ها نیز درخواست کردیم تعطیلات روز جمعه خود را به طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند به‌گونه‌ای که مصرف برق در ایام مختلف هفته مدیریت شود.

وزیر نیرو همچنین از برنامه‌های جبرانی برای تولید صنایع خبر داد و اظهار داشت: پیش‌بینی کرده‌ایم اگر محدودیتی به صنایع داده می‌شود، در ماه‌های بعد و با اضافه برقی که به آنها تخصیص می‌دهیم بتوانند برنامه‌های تولیدشان را عملی کنند، یعنی اگر برنامه تولید صنایع قدری هم در تابستان محدود شود در ماه‌های آینده این محدودیت را با اختصاص برق اضافی جبران می‌کنیم.

محرابیان افزود: این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر مصرف برق صنایع نه تنها محدودیتی ندارد که واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نیز بیشتر از سال قبل برق استفاده می‌کنند و البته این باعث خوشحالی و افتخار ماست، زیرا مصرف بیشتر برق صنایع به معنای اشتغال و رشد اقتصادی و صادرات بیشتر است.

وزیر نیرو همچنین گفت: صنایع بزرگ هم اکنون در حال پیشبرد احداث نیروگاه‌های اختصاصی خود هستند و تاکنون ۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات از پروژه آنها شروع شده و عملیات اجرایی آن در حال پیشرفت است، باقی نیروگاه‌های صنعت نیز در مرحله اخذ مجوز زمین و به ‌قولی در مرحله ساختگاه است.

اگر مردم همکاری کنند مشکلات به حداقل می رسد
محرابیان در ادامه به مصرف برق در بخش خانگی اشاره و تاکید کرد: نمی‌گویم مردم برق مصرف نکنند، اما این درخواست را داریم که مصرف‌شان را کاهش دهند، مثلا در ساعات غیرضروری کولر روشن نکنند و اگر کولر گازی دارند روی دمای آسایش ۲۴ الی ۲۵ درجه قرار دهند.

وزیر نیرو افزود: تلاش ما این است با صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌شود این دوره را با کمترین محدودیت و مشکل پشت سر بگذاریم.

وی گفت: سوال می‌کنند آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟ پاسخ این است اگر مردم همکاری کنند، مشکلات در حداقل خواهد بود، امیدواریم مثل همیشه شاهد همکاری مردم باشیم.

قبوض نجومی در انتظار مشترکان پرمصرف
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مشوق های در نظر گرفته شده برای بخش خانگی و تجاری اظهار کرد: چنانچه مشترکان الگوی مصرف را رعایت کنند ضمن کمک به مدیریت بار شبکه سراسری برق می توانند هزینه های مصرف برق خودشان را هم کاهش دهند.

حمید علیزاده در خصوص مشوق های بخش خانگی گفت: چنانچه میزان مصرف مشترکان خانگی کمتر از الگوی مصرف باشد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش مصرف داشته باشند؛ به ازای هر کیلو وات ساعت کاهش مصرف ۵۰۰ تومان پاداش همکاری دریافت می کنند.

علیزاده یادآور شد: الگوی مصرف در ماهای گرم سال (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) ۳۰۰ کیلو وات ساعت به ازای هر ماه است.

مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف کنند؛ تا الگوی مصرف نرخ ثابتی باید پرداخت کنند و بیشتر از آن با ضرایب ۱.۵، ۲.۵ و ۳.۵ برابر هزینه تامین برق بهای صورت حساب برای آنها صادر خواهد شد

وی تصریح کرد: هدف یا سیاست کلی آیین نامه اجرایی بند یک تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که به ما ابلاغ شد، اصلاح الگوی مصرف مشترکان پرمصرف بود اما بحث توزیع عادلانه انرژی یکی دیگر از اهداف مدنظر این آیین نامه است.

علیزاده با اشاره به طرح بازدارنده ویژه مشترکان پرمصرف بیان کرد: مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف کنند؛ تا الگوی مصرف نرخ ثابتی باید پرداخت کنند و بیشتر از آن با ضرایب ۱.۵، ۲.۵ و ۳.۵ برابر هزینه تامین برق بهای صورت حساب برای آنها صادر خواهد شد. این ضرایب به صورت پلکانی با توجه به مازاد مصرف تعیین می شود.

وی به مشترکان پرمصرف توصیه کرد با کاهش میزان مصرف از پرداخت هزینه های هنگفت جلوگیری کنند.

وی در خصوص مشترکان تجاری بیان کرد: در حال رایزنی با اتاق اصناف هستیم تا در قالب تفاهم نامه ضمن فرهنگ سازی در بخش تجاری نمادهای پرمصرف در فروشگاه ها به عنوان مثال در لوسترفروشی ها را کاهش دهیم تا از این طریق هزینه های برق مصرفی این واحدها کاهش پیدا کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در خصوص برنامه های کاهش مصرف برق در ادارات اظهار کرد: ادارات دارای مولد خود تامین یا مولد اضطراری باشند می توانند با به کارگیری مولدشان و انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت توزیع برق از پاداش همکاری برخوردار شوند.

وی به تغییر ساعت کاری ادارات اشاره کرد و افزود: کاهش مصرف ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تصویب نامه هیئت وزیران یک اقدام سخت گیرانه و تشویقی برای ادارات به شمار می رود. دولت قصد دارد کار در این زمینه را از خودش شروع کند و با این اقدام ادارات، دستگاه های اجرایی، بانک ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی موظف هستند نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد بعد از پایان ساعت اداری مصرف برق را کاهش دهند.

علیزاده بیان کرد: راهکارهای تعیین شده برای ادارات کاهش و تعدیل مصرف سیستم های سرمایشی است.

سهمیه بندی برق صنایع
وی گفت: در خصوص صنایع مشوق هایی در تصویب نامه هیئت وزیران در نظر گرفته شده که طبق بند ۳ آن وزارت نیرو موظف است با هماهنگی وزارت صمت نسبت به تعیین سهمیه برای صنایع برای دوره محدودیت شبکه برق در ماه های گرم سال اقدام کند. شرکت های توزیع برق و شرکت های برق منطقه ای هم باید برابر با این سهمیه تامین برق را انجام دهند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادامه داد: اگر صنایع همکاری لازم را نداشته باشند برق آنها با اخطار قبلی قطع می شود. با هماهنگی بین وزارت نیرو و وزارت صمت مشترکان صنعتی به سه گروه تقسیم شده اند.

وی ادامه داد: دسته اول مشترکان انرژی بر مانند صنایع فولاد و سیمان و آلومینیوم، دسته دوم مشترکان مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی و گروه سوم هم شامل مشترکان خارج از شهرک های صنعتی است.

بحث جابجایی تعطیلات هفتگی صنایع از سال های قبل وجود داشته و امسال منظم تر و با هماهنگی انجام می شود؛ برنامه هایی برای صنایع ابلاغ شده از صمت سازمان صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه یک روز در هفته تعطیلی صنایع را داشته باشیم و در ازای آن روز جمعه فعالیت و مصرف برق داشته باشند

علیزاده گفت: بحث جابجایی تعطیلات هفتگی صنایع از سال های قبل وجود داشته و امسال منظم تر و با هماهنگی انجام می شود؛ برنامه هایی برای صنایع ابلاغ شده از صمت سازمان صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه یک روز در هفته تعطیلی صنایع را داشته باشیم و در ازای آن روز جمعه فعالیت و مصرف برق داشته باشند. این روند از هفته گذشته در حال انجام است.

وی ساعات اوج مصرف را ۴ ساعت ابتدایی شب دانست و افزود: ساعت اوج مصرف در نیمه اول سال از ساعت ۲۰ الی ۲۴ و در نیمه دوم سال از ساعت ۱۷ تا ۲۱ است. در این ساعت ها سیستم های روشنایی وارد مدار می شوند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در تابستان دو ساعت اوج مصرف داریم، یادآور شد: «پیک روز» در ساعت های میانی روز در روزهای گرم سال (از ابتدای خرداد ماه تا انتهای شهریور ماه) از ساعت ۱۲ تا ۱۸ است که سیستم های سرمایشی وارد مدار می شود.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت برق شمال استان کرمان هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با شروع فصل گرما در اثر استفاده از وسایل سرمایشی بار بیشتری به شبکه برق تحمیل می شود.

۲۶ درصد پیک مصرف بار شبکه برق شمال کرمان مربوط به دستگاه های سرمایشی است
حسین علیزاده ادامه داد: در حوزه شرکت توزیع برق شمال استان کرمان تقریبا ۲۶ درصد از پیک مصرف بار شبکه مربوط به بحث سرمایش است. این رقم در میانگین کشوری ۲۵ درصد است.

وی در خصوص استفاده از وسایل سرمایشی گفت: دمای آسایش ۲۵ درجه سانتی گراد است. همشهریان می توانند سیستم های سرمایشی مورد استفاده خود را روی این دما تنظیم کنند. استفاده از دور کند کولرهای آبی تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق دارد.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت برق شمال استان کرمان در خصوص میزان مصرف برق خانگی اظهار کرد: در حوزه شمال استان کرمان ۲۷ درصد از پیک مصرف شرکت توزیع برق منطقه مربوط به مشترکان خانگی است که رقم بالایی است.

وی اظهار کرد: رعایت دمای ۲۵ درجه و استفاده از دور کند کولر تاثیر بسزایی در کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق توسط مشترکان خانگی دارد. همشهریان در طول روز ضمن بهره مندی از نور خورشید از روشن کردن چراغ ها پرهیز کنند.

علیزاده در خصوص تاثیر کولرهای فرسوده در افزایش مصرف برق گفت: تجهیزات برقی به تناسب قدمتی که دارند می توانند در مصرف انرژی تاثیرگذار باشند.

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت برق شمال استان کرمان اظهار کرد: برقی مصرفی کولر و سایر تجهیزاتی که قدمت استفاده بسیار زیادی دارند۱۰ تا ۱۵ درصد لوازمی است که به صورت نو و جدید در منازل استفاده می شود.

وی عنوان کرد: مردم در هنگام خرید وسایل برقی حتما به برچسب انرژی و میزان برق مصرفی آن دقت کنند و وسایلی که برق مصرف نیاز دارند را خریداری کنند تا هزینه هایشان در این بخش را کاهش دهند.

فعالان حوزه صنعت این روزها در کنار مشکلات اقتصادی، کسادی بازار و دغدغه تامین مواد اولیه باید با معضل قطعی برق هم مواجه شود. به اعتقاد کارشناسان و صنعتگران ادامه این روند می تواند عاملی برای کمبود برخی کالاها و گرانی شود. بر این اساس نیاز است مسئولان به این حوزه در بحث تولید بسیار حائز اهمیت است توجه ای ویژه تر داشته باشند.

در کنار آن قطعی برق برای سایر مشاغل و خانواده‌ها هم مشکلاتی ایجاد می کند اما باید با در نظر گرفتن راهکارهای کاهش مصرف و صرفه جویی از این شرایط عبور کنیم تا کمتر شاهد خاموشی در سطح کشور و استان صنعتی کرمان باشیم.

کد خبر: ۱۵۵٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha