۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
تشدید کنترل و نظارت بیشتر بر ناوگان اتوبوسی پایتخت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران خبر داد

تشدید کنترل و نظارت بیشتر بر ناوگان اتوبوسی پایتخت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران از تشدید کنترل و نظارت بیشتر بر ناوگان اتوبوسی و آمادگی لازم راهداری استان برای سفرهای تابستانی خبر داد.

به گزارش بازار، آغاز فصل گرما، تعطیلی مدارس و کاهش موارد ابتلا به کرونا و عبور از قله پیک‌ها فرصت مغتنمی است تا گردشگران و علاقمندان به طبیعت با حضور در جاده‌ها مقاصدی را برای سفر برگزینند؛ از این رو برخی از مسافرانی که از پایتخت به سمت شهرهای دیگر حرکت می‌کنند، در جاده‌های منتهی به تهران گرفتار ترافیک سنگین می‌شوند.

حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، استان تهران را هم از نظر حمل و نقلی و هم از نظر حوزه راهداری حائز اهمیت خواند و گفت: در حوزه راه هشت محور و کریدور اصلی به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب کشور از مبدا تهران به مراکز استان‌ها حرکت می‌کند. همچنین محورهای مهم استان تهران همچون تهران به سمت هراز، فیروزکوه، مشهد، قم، ساوه، کرج، شمال و تهران-شمیرانات هشت کریدوری است که ترافیک استان را منتقل می‌کند.

وی نیز معتقد است میزان ترافیک در این محورها بسیار بالا است، از این‌رو عنوان کرد: از آزادراه تهران به سمت کرج روزانه حدود ۲۱۰ هزار خودرو، آزادراه تهران-ساوه ۵۰ هزار و از محور تهران-مشهد قریب به ۱۴۰ هزار خودرو عبور می‌کند و ترافیک در این محورها نیز بسیار زیاد است و محورهای دیگر همچون محور قم، فیروزکوه و ... نیز چنین شرایطی را تجربه می‌کنند.

داستان ترافیک اما برای راهداران این محورها نیز همچون مسافران پرتکرار است و همواره با استقرار در گردنه‌های استان تهران درصدد تخلیه و کاهش بار ترافیکی هستند؛ چراکه به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، بالا بودن حجم ترافیک در این محورها، قطعا واکنش سریع راهداری را به همراه خواهد داشت و راهداران برای باز بودن جاده‌های مواصلاتی تلاش خواهند کرد؛ لذا آمادگی لازم راهداران استان تهران و فعالیت ۲۴ ساعته آنان ضرورتی انکار ناپذیر است.

نوروزی با تاکید براینکه اگر واکنش سریع نباشد، روان بودن ترافیک با مشکل مواجه می‌شود، عنوان کرد: در راستای تخلیه بار ترافیکی این محورها راه‌اندازی مرکز مدیریت راه‌ها را در دستور کار قرار دادیم، چراکه هموطنان بتوانند در مرکز مدیریت راه‌ها با راهداران در تماس باشند و در صورت قطع شدن ارتباط تلفنی امکان گزارش اختلال یا معضل از طریق بی‌سیم به راهداران وجود داشته باشد و اگر در یک کریدور اتفاق خاصی رخ دهد، سریعا به آن رسیدگی شود؛ همچنین ۱۵ گشت راهداری در محورهای مواصلاتی مجهز به سیستم GPS و قابل کنترل از مرکز مدیریت راه‌ها هستند.

شمال ایران به واسطه طبیعت بکر، مناظر زیبا و متنوع مقصد پر طرفداری برای گردشگران داخلی و خارجی است و حتی مسافرانی که از مرکز و جنوب ایران راهی شمال کشور می‌شوند، باید از مسیرهای تهران به شمال استفاده کنند. از این رو نگهداری و ایمن‌سازی محورهای شمالی استان تهران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ لذا اداره کل راهداری این استان بحث واکنش سریع و رفع مشکلات موجود محورهای مواصلاتی مذکور را به صورت جدی پیگیری می‌کند؛ به گونه‌ای که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: سامانه ۱۴۱ به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شهروندان است و در صورت لزوم شهروندان می‌توانند با شماره تماس ۷۷۹۰۹۰۸۰ و پیش شماره ۰۲۱ با مرکز مدیریت راه‌های استان تهران ارتباط برقرار کنند و این مرکز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی هموطنان است.

طرح واکنش سریع همزمان با آغاز ایام دهه کرامت در محورهای مواصلاتی استان‌های کشور با هدف افزایش رضایتمندی کاربران جاده‌ای آغاز به کار کرد و رفع نقص از تابلو، علائم و تجهیزات ایمنی موجود، تکمیل علائم در پیچ‌های تند فاقد علائم کافی، رفع نقص حفاظ ایمنی آسیب دیده و مخاطره آمیز، آشکارسازی موقعیت‌های غیرمنتظره و مخاطره آمیز و ایمن سازی مخاطرات بالقوه منجر به حادثه یا انسداد جاده‌ها از مواردی است که در این طرح دنبال شد.

به گفته نوروزی راهداری استان تهران نیز با هدف ارتقای کیفیت و سرعت ارائه خدمات راهداری با استفاده از ۵۰۰ نیروی راهدار به همراه ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در طرح واکنش سریع راهداری فعالیت کرد و راهداران این استان در محورها و گردنه‌های استان تهران مستقر شدند.

نوروزی گفت: در حوزه حمل و نقل بحث تشدید کنترل و نظارت بیشتر بر ناوگان اتوبوسی مد نظر قرار گرفته است و در ایامی که به تعطیلات تابستانی نزدیک می‌شویم، نظارت‌ها بیشتر خواهد شد.

به گفته وی چهار پایانه شرق، غرب، جنوب و بیهقی از جمله پایانه‌هایی هستند که در حوزه ناوگان اتوبوسی فعال هستند و با استقرار راهدارن در این چهار پایانه مازاد حمل ونقل در این پایانه‌ها را شاهد هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران تاکید کرد: تعطیلات تابستان پیک مسافر در حوزه اتوبوسی بیشتر می‌شود و اداره کل راهداری استان تهران نیز آمادگی لازم را خواهد داشت، همچنین بحث پروتوکل بهداشتی کرونا تا زمان اعلام ستاد مربوطه پیگیری خواهد شد تا هموطنان دچار مشکل نشوند.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha