۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
آغاز خرید تضمینی مرغ مازاد تولیدکنندگان فارس| درهای سردخانه ها گشوده شد
گزارش بازار؛

آغاز خرید تضمینی مرغ مازاد تولیدکنندگان فارس| درهای سردخانه ها گشوده شد

شیراز- مرغ های مازاد تولید استان فارس که مشتری نداشتند، خریداری و در سردخانه ها نگهداری می شوند تا در مواقع ضرورت برای تنظیم بازار و جبران کمبودها استفاده شود.

بازار؛ گروه استانها: با توجه به کاهش قیمت مرغ طی چند مدت اخیر در استان فارس، برخی کارشناسان عامل این اتفاق را کاهش قدرت خرید مردم می دانند و برخی دیگر بر این باورند که کمپین تحریم خرید مرغ اثرگذار بوده است. در هر حال، ادامه کاهش تقاضا در بازار، به پر شدن انبار شرکت های دولتی منجر خواهد شد.

پیدا کردن مشتری برای فروشندگان مرغ فرآیندی مشخص دارد؛ وقتی مرغ از کشتارگاه خارج شد باید حتما به دست مصرف کننده برسد. مهلت فروش مرغ معمولا تا بعد از ظهر همان روز است و اگر موجودی مرغ فروش نرود، شرکتهای پخش، عمده فروشها و سپس خرده فروشها به ناچار قیمت را پایین می آورند تا شاید خریدار پیدا کنند.

آمارها حکایت از این دارد در کل کشور روزی هفت هزار تن مرغ توزیع می شود اما پس از دور جدید آزادسازی یارانه ها و افزایش قیمت مصوب مرغ، تقاضا تا هزار تن کاهش پیدا کرده است.

بر این اساس چند شرکت دولتی وظیفه دارند به منظور کنترل و تنظیم بازار در چنین مواقعی وارد عمل شوند. در مورد مسئله اخیر، شرکت پشتیبانی امور دام کشور با خرید و جمع آوری مرغ مازاد آنها را به صورت یخ زده ذخیره می کند. در این راستا زمانی که تعادل بازار مرغ از سمت عرضه به هم بخورد، شرکت پشتیبانی امور دام کشور همین موجودی را وارد بازار خواهد کرد.

خرید تضمین مرغ مازاد به نرخ ۴۸۰ هزار ریال
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس در این رابطه به بازار گفت: خرید تضمینی گوشت مرغ مازاد تولید کنندگان مرغ گوشتی استان به نرخ هر کیلوگرم ۴۸۰ هزار ریال آغاز شد.

سید محمدرضا سعادت اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید مرغ گرم در ماه جاری و کاهش تقاضا در بازار مصرف به منظور جلوگیری از انباشت غیرمتعارف مرغ در واحدهای مرغداری خرید تضمینی گوشت مرغ مازاد تولید کنندگان مرغ گوشتی استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام فارس انجام می شود.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان استان اداره کل پشتیبانی امور دام اقدام به خرید و ذخیره سازی گوشت مرغ منجمد مازاد تولید در قالب انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان استان کرده است.

آغاز خرید تضمینی مرغ مازاد تولیدکنندگان فارس| درهای سردخانه ها گشوده شد

سعادت اظهار کرد: اداره کل پشتیبانی امور دام استان به منظور تامین ذخایر استراتژیک خود آمادگی عقد قرارداد خرید مرغ منجمد در سایزهای یک هزار و ۲۰۰ گرم تا ۲ هزار و ۲۰۰ گرم با مرغدارن، زنجیره های تولید و اتحادیه های مرغداران را دارد.

وی بیان کرد: مرغداران در صورت آمادگی جهت انعقاد قرارداد می توانند به اداره کل پشتیبانی امور دام استان واقع در بلوار چمران مراجعه کنند.

در حال حاضر قیمت خرید مرغ توسط کمیته قیمت گذاری استان به صورت روزانه مشخص و اعلام می شود

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت: در حال حاضر قیمت خرید مرغ توسط کمیته قیمت گذاری استان به صورت روزانه مشخص و اعلام می شود و تا اطلاع ثانوی قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد تحویل درب سردخانه های استان ۴۸۰ هزار ریال است و محصولات خریداری شده در سردخانه های استان نگهداری و در مقاطع کمبود گوشت مرغ گرم و به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تنظیم قیمت بازار در سطح استان توزیع خواهد شد.

انعقاد قرارداد خرید ۲۸۰۰ تن مرغ
سعادت اضافه کرد: تاکنون انعقاد قرارداد خرید بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ تن با مرغداران، زنجیره ها و اتحادیه ها انجام شده و در همین مدت حدود یک هزار تن مرغ منجمد خریداری و در سردخانه های استان ذخیره سازی شده است.

آغاز خرید تضمینی مرغ مازاد تولیدکنندگان فارس| درهای سردخانه ها گشوده شد

به گفته وی در صورت اعلام قطعی قیمت خرید گوشت مرغ منجمد از طرف شرکت پشتیبانی امور دام کشور طی روزهای آینده بر مبنای قیمت اعلام شده خرید انجام گرفته و در غیر این صورت بعد از اتمام مهلت یک هفته، مجدد کمیته قیمت گذاری استان برگزار و قیمت خرید جدید مرغ منجمد اعلام خواهد شد.

مازاد تولید همان مرغ های حذف شده از سفره مردم است که به عنوان مرغ مازاد بر تولید توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می شود؛ در نهایت دولت بی آنکه کاهش قدرت خرید مردم را بررسی و روی واقعی آمار مازاد تولید مرغ را در سفره های رنگ پریده مردم جستجوک ند ، تدبیرش در خرید مازاد تولید توسط شرکت های پشتیبانی محدود شده است.

به گفته فعالان حوزه تولید مرغ بی ثباتی در اقتصاد با دومینوی افزایش قیمتها بستر را برای انصراف مرغداران از پرورش و اجبار به جوجه کشی فراهم کرده است.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha