۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
بازار عراق و فرصتی که در بی‌توجهی به بسته‌بندی کالاها از دست می‌رود| ترک‌ها یکه‌تاز میدان
گزارش خبری؛

بازار عراق و فرصتی که در بی‌توجهی به بسته‌بندی کالاها از دست می‌رود| ترک‌ها یکه‌تاز میدان

همدان- این روزها ایران در رقابت با ترکیه برای در دست گرفتن بازار عراق از قافله عقب مانده به نحوی که در صحبت‌های بازرگانان استان حلبچه ضعف ایران در تولید محصولات با کیفیت بسته‌بندی مناسب عامل آن است.

بازار؛ گروه استان‌ها: جمهوری اسلامی ایران از گذشته بسیار دور تاکنون با کشور عراق ارتباط و همکاری داشته است و تلاش می‌شود از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تحکیم و تقویت ارتباط دوطرفه بهره‌برداری شود.

یکی از راه‌ها برای توسعه روابط تجاری حضور هیئت‌های تجاری در منطقه است که در همین راستا یک هیئت تجاری از استان حلبچه در همدان حاضرشده و در مدت دو روز ظرفیت‌های این منطقه را بررسی می‌کند.

برگزاری نشست‌های تخصصی و در جریان ظرفیت‌ها قرار گرفتن همواره در سفرها لحاظ می‌شود و در همین راستا صبح امروز یکشنبه نیز نشستی در همدان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه در این نشست بابیان اینکه همدان شهر خوبی است و امیدواریم با همکاری اتاق بازرگانی روابط فی‌مابین همدان و حلبچه بیشتر شود، گفت: حلبچه هم‌جوار استان‌های کرمانشاه و کردستان است و با این دو استان مرز مشترک دارد.

پیشوا احمد محمود بابیان اینکه در حال حاضر دو بازارچه مرزی حلبچه در کرمانشاه فعال است و با پیگیری استان حلبچه یک بازارچه مرزی در شهرستان پاوه افتتاح خواهیم کرد، گفت: ایران با ایجاد این بازارچه موافقت کرده و در حال دریافت مجوزها برای راه‌اندازی آن هستیم.

اگر این بازارچه راه‌اندازی شود با توجه به فاصله کم آن با حلبچه که تنها ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد هزینه‌های حمل‌ونقل کالاها به حلبچه کاهش پیدا می‌کند

وی بابیان اینکه اگر این بازارچه راه‌اندازی شود با توجه به فاصله کم آن با حلبچه که تنها ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد هزینه‌های حمل‌ونقل کالاها به حلبچه کاهش پیدا می‌کند، گفت: شرکت‌ها در برنامه‌ریزی خود استفاده از این بازارچه مرزی را مدنظر قرار دهند تا از طریق این بازارچه تجارت خود را توسعه دهند.

علاقه‌مند به حضور شرکت‌های ایرانی در بازار خود هستیم
رئیس اتاق بازرگانی حلبچه بابیان اینکه با توجه به ارتباط با ایران علاقه‌مند به حضور شرکت‌های ایرانی در بازار خود هستیم، گفت: در حال حاضر بیشترین حجم بازار در اختیار شرکت‌های ترکیه‌ای است که یکی از دلایل آن را می‌توان در عدم توانایی شرکت‌های ایرانی در تولید محصولات باکیفیت با بسته‌بندی مناسب پیدا کرد.

وی بابیان اینکه شرکت‌های ایرانی باید روی این موضوع بیشتر کار کنند، گفت: اقلیم کردستان توسعه صنایع تبدیلی را مدنظر قرار داده و تجار ایرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی این بخش ما را کمک کنند.

بازار عراق و فرصتی که در بی‌توجهی به بسته‌بندی کالاها از دست می‌رود| ترک‌ها یکه‌تاز میدان

پیشوا احمد محمود بابیان اینکه سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان تسهیل شده و می‌توان از امتیازات آن استفاده کرد؛ عنوان کرد: زمینی که در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد به اسم وی خواهد شد و ۱۰ سال معافیت مالیاتی و پنج سال معافیت گمرکی برای کالاها مدنظر قرارگرفته ضمن اینکه هرچه از سرمایه‌گذاری عاید سرمایه‌گذار شود قابل‌خروج از اقلیم خواهد بود به‌طوری‌که خروج پول‌های عایدی از سرمایه‌گذاری مشکل نخواهد بود.

اعلام ۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری در همدان
وی بابیان اینکه با توجه به اعلام ۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری در همدان حاضریم آن‌ها را بررسی کنیم و روی سرمایه‌گذاری آن‌ها فکر کنیم، گفت: امیدواریم بروکراسی اداری در همدان ما را خسته نکند که مجبور به بازگشت به اقلیم کردستان باشیم.

پیشوا احمد محمود بابیان اینکه بیشتر درزمینهٔ صنایع معدنی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در استان همدان است، گفت: یکی از ویژگی‌های حلبچه توانمندی کشاورزی منطقه است بنابراین سرمایه‌گذاری را از بخش کشاورزی شروع می‌کنیم تا میزان همراهی مدیران استانی با سرمایه‌گذاران را بسنجیم.

اگر از طریق شهرداری زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد حاضریم شهرک‌های مسکونی در استان همدان بسازیم

رئیس اتاق بازرگانی حلبچه بابیان اینکه اگر از طریق شهرداری زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد حاضریم شهرک‌های مسکونی در استان همدان بسازیم، گفت: گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن، شیلات، آبیاری نوین، صنایع تبدیلی، سنگ و سرامیک، خشکبار، توسعه گلخانه و مواردی ازاین‌دست زمینه‌هایی است که سرمایه‌گذاران حاضر به همکاری در این بخش‌ها هستند.

رئیس اتاق بازرگانی همدان نیز بابیان اینکه همدان به خاطر موقعیت خاص خود در غرب کشور مزیت‌های بسیار قابل‌توجهی دارد ضمن اینکه حلبچه برای همدان و ایران شناخته‌شده است، گفت: بازرگانان استان همدان در توسعه و پیشرفت حلبچه خود را شریک می‌دانند.

علی‌اصغر زبردست بابیان اینکه همدان یکی از استان‌های سرسبز با قدمت طولانی در غرب کشور است و ۱۰ شهرستان را در دل خود جا داده است، گفت: پتانسیل‌های خوبی درزمینهٔ صنعت معدن و گردشگری در اختیار همدان است که در این سفر دوروزه هیئت تجاری حلبچه به همدان به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد.

وی با اشاره به حضور همراهان هیئت تجاری حلبچه و فعالیت آن‌ها درزمینه های فنی و مهندسی ساختمانی و تجارت و کارهای کشاورزی گفت: برای همراهان نیز نشست‌هایی با همتاهای آن‌ها برنامه‌ریزی‌شده تا انتقال تجربیات لحاظ شود.

زبردست به بازدید هیئت تجاری حلبچه از کارخانه شیر پگاه و کارخانه سحر همدان اشاره کرد و بابیان اینکه امیدواریم دستاورد این سفر را در توسعه حلبچه ببینیم، گفت: طی دو سه ماه آینده سفری به حلبچه خواهیم داشت تا موقعیت‌ها را بسنجیم.

فعالان اقتصادی همدان علاقه‌مند به کشت فرا سرزمینی یا فعالیت‌های صنعتی هستند و در سفر به حلبچه موقعیت آنجا را می‌سنجند تا نقش خود را نسبت به مردم حلبچه ایفا کنند

وی گفت: فعالان اقتصادی همدان علاقه‌مند به کشت فرا سرزمینی یا فعالیت‌های صنعتی هستند و در سفر به حلبچه موقعیت آنجا را می‌سنجند تا نقش خود را نسبت به مردم حلبچه ایفا کنند.

بازار عراق و فرصتی که در بی‌توجهی به بسته‌بندی کالاها از دست می‌رود| ترک‌ها یکه‌تاز میدان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این نشست بابیان اینکه همدان در حوزه صادرات در بخش‌های مختلف علاقمند به ایجاد ارتباط و تبادل تفاهم نامه به منظور بهره گیری از بازارهای منطقه‌ای و جهانی است، گفت: سیاست دولت ایران ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه است.

ظاهر پورمجاهد بابیان اینکه تلاش استان همدان این است که با همسایگان خود همچون عراق و اقلیم کردستان تجارت خود را گسترش دهد، گفت: با توجه به پتانسیل‌های استان همدان توسعه ارتباط ممکن خواهد بود.

وی از مطالعه ۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری مشخص در همدان سخن گفت و بابیان اینکه فهرست این فرصت‌ها را در اختیار هیئت تجاری حلبچه قرار خواهیم داد، گفت: در حوزه صنعت و معدن، صنایع غذایی با توجه به مراودات از قبل، در حوزه سنگ و سرامیک به شکل متنوع، در حوزه کشاورزی و کشت فراسر زمینی و مواردی ازاین‌دست قابلیت همکاری وجود دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان بابیان اینکه در بخش گردشگری سلامت و ارتباط دو استان روابط تقویت شدنی است، گفت: همدان علاقمند ارتباط بیشتر است و با هدف گذاری به دنبال توسعه ارتباط دوجانبه می‌رود.

شهر جهانی سفال و سرامیک در نوع خود بی‌نظیر است و ثبت جهانی انگور ملایر، ثبت مبل ملایر و انواع محصولات کشاورزی از جمله گردو در حوزه خشکبار همدان را از سایر استان‌ها مجزا کرده است

پورمجاهد گفت: شهر جهانی سفال و سرامیک در نوع خود بی‌نظیر است و ثبت جهانی انگور ملایر، ثبت مبل ملایر و انواع محصولات کشاورزی از جمله گردو در حوزه خشکبار همدان را از سایر استان‌ها مجزا کرده است.

وی بابیان اینکه آنچه باعث تقویت روابط می شود ارتباط نزدیک به دلیل مرز مشترک بین ایران و عراق است، گفت: یکی از نقاط مشترک گسترش بازارچه های مرزی است.

وی گفت: یکی از سیاست های برجسته دولت ایران تقویت بازارچه‌های مرزی است و درزمینهٔ توسعه تجارت دو طرف کار را شتاب می دهد ضمن اینکه در راستای توسعه تجارت هماهنگی و پشتیبانی لازم را انجام می‌دهیم.

بازار عراق و فرصتی که در بی‌توجهی به بسته‌بندی کالاها از دست می‌رود| ترک‌ها یکه‌تاز میدان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز اظهار داشت: استان همدان با توجه به شرایط جغرافیایی در بخش معدن توانمند است و درزمینهٔ تکمیل زنجیره معدن پذیرای مشارکت و سرمایه‌گذاری از کشورهای همسایه هستیم.

دولت رقم ۲۰ میلیارد دلار را برای صادرات به کشور عراق هدف‌گذاری کرده است
احمد شانیان با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه گفت: دولت رقم ۲۰ میلیارد دلار را برای صادرات به کشور عراق هدف‌گذاری کرده است و استان همدان می‌تواند در تحقق این مهم تأثیرگذار باشد.

شانیان اضافه کرد: در این خصوص شناخت فرهنگ‌ها، ذائقه‌ها و زیست‌بوم استان همدان و اقلیم کردستان عراق باید به‌خوبی صورت گیرد تا مراودات مستمر و پایداری ایجاد شود.

وی اعلام آمادگی کرد: استان حلبچه در بحث خدمات فنی مهندسی برای رشد بیشتر نیازمند اشتراک این تخصص است و می‌تواند از دانش استان همدان بهره‌مند شود.

شانیان بابیان اینکه در بخش ماشین‌آلات کشاورزی واحدهای موفقی در همدان فعالیت دارند و در این راستا آماده تولید و عرضه ابزار و ماشین‌آلات موردنیاز بخش کشاورزی استان حلبچه هستیم، گفت: همدان در امر تولید و صادرات فعال است و توسعه روابط بازرگانی دوجانبه بی‌تردید موجب رونق و رشد این منطقه خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در بخش فروسیلیس، فولاد، سیمان و چینی بهداشتی به کشورهای همسایه صادرات داریم و آمادگی افزایش این مهم در صنایع فعال استان وجود دارد.

آنچه مسلم است؛ توسعه زیرساخت ها در کنار ایجاد مشوق های لازم از سوی دولت برای فعالان اقتصادی و تجاری نیز از نیازهای لازم و ضروری است که در صورت برنامه ریزی بهتر می توان از ظرفیت های مرزی برای گسترش همکاری ها بهره برداری کرد.

کد خبر: ۱۵۵٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha