۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افزایش اشتغال و حفظ محیط زیست| نوسان قیمت به تولید آسیب میزند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش اشتغال و حفظ محیط زیست| نوسان قیمت به تولید آسیب میزند

گرگان- محصولات آلومینیومی حافظ محیط زیست بوده و قابل بازیافت است و در روند تولید موارد اساسی محیط زیستی رعایت شده و از انرژی فسیلی استفاده نمی شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: مجموعه تولیدی «درسا صنعت» با برند «میترال آلومینیوم» تولیدکننده درب و پنجره و نمای مدرن است که به صورت تخصصی در زمینه آلومینیوم فعالیت می کند. این شرکت، تاییدیه استاندارد ملی، تأییدیه دفتر فنی، تاییدیه بهبود انرژی و تاییدیه آلمان را داشته و در تولید انواع پروفیل ها فعالیت دارد.

درسا صنعت در بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان گلستان حضور داشت و توانست رتبه غرفه برتر را هم کسب کند. برای آگاهی از مشکلات واحدهای تولیدی صنعت در و پنجره با «علیرضا یارمحمدی» رئیس هیئت مدیره مجموعه درسا صنعت گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد.

* در خصوص فعالیت شرکت توضیح دهید و چه میزان اشتغالزایی داشته اید؟
شرکت درسا صنعت، تولیدکننده درب پنجره، نماهای مدرن، پنجره دوجداره آلومینیومی و نماهای خشک(مدرن)، نمای آلومینیوم شیشه، سرامیک خشک، سمنت برد و جی اس اف است کارخانه در شهرک صنعتی کردکوی واقع شده و دفتر مرکزی در تهران و در گرگان است. همچنین در شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود، ساری، رشت و کاشان نمایندگی داشته و به زودی در شهر یزد و بندرعباس هم دفاتر نمایندگی افتتاح می شود.

درسا صنعت در بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان گلستان حضور داشت و توانست رتبه غرفه برتر را هم کسب کند

تاکنون ۴۳ نفر اشتغالزایی داشتیم و هر نمایندگی هم حداقل پنج نفر اشتغالزایی دارد و با توجه به حجم فروش و نیاز به خدمات، نیروهای نصب هم به صورت غیرمستقیم به آن اضافه می شود صنعت درب و پنجره بیش از آنکه مولد نیروی کار مستقیم باشد مولد نیروی کار غیرمستقیم است چون محصول ما سفارشی سازی بوده و در حال خدمات دهی هستیم.

* مزیت محصول شما چیست؟
محصولات ما حافظ محیط زیست بوده و چون از آلومینیوم استفاده می شود قابل بازیافت است. در روند تولید موارد اساسی محیط زیستی رعایت شده و از انرژی فسیلی استفاده نمی شود محصولات ما باکیفیت بالا تولید شده که این مسأله از دو نکته اساسی نشأت می‌گیرد؛ نخست این که ماشین‌آلات ما با کیفیت بوده و دانش فنی هم بالا است. نیروهای ما حدود ۱۵ الی ۲۰ سال سابقه کار دارند که ماحصل آن تولید محصولات باکیفیت است به وسیله دانش فنی مدیریت، رعایت استانداردهای تولید ایزو ۹۰۰۲ و فرآیندهای لازم توانستیم به این امتیاز دست پیدا کنیم که محصول ما با قیمت رقابتی عرضه می شود.

به طور معمول با توجه به روند افزایش قیمت ها، عرف است که هزینه تمام شده افزایش یابد اما ما با توجه به سیستم مدیریتی این فرایند را طوری پیش بردیم که محصول ما رقابتی عرضه شود و با توجه به این موارد در بسیاری از مناقصات دولتی و پروژه ها برنده می شویم.

تولید آلومینیوم قابل بازیافت در گلستان | افزایش اشتغال و حفظ محیط زیست

* مواد اولیه خود را از کجا تأمین می کنید؟
مواد اولیه ما از معادن بوکسیت آلومینیوم مانند جاجرم و غیره تأمین و در شهرک های صنعتی مانند اراک و استان های جنوبی به بیلت آلومینیوم تبدیل می شود. بیلت بعد از اکسترود به پروفیل تبدیل شده و بر روی آن رنگ و مونتاژ انجام می شود.

* در تأمین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد؟
مانند تمام مجموعه های تولیدی افزایش قیمت مواد اولیه ما را دچار مشکل می‌کند اما بیش از این که افزایش هزینه‌های اولیه به عرضه آسیب برساند «نوسان شدید» آن ما را دچار مشکل می‌کند زیرا اطمینان خریدار کاهش می یابد.

قیمت مواد اولیه (آلومینیوم) تابع تصمیمات داخلی و شرایط عمومی جهان مانند جنگ روسیه و اوکراین است؛ همان طور که جنگ بر روی قیمت گندم، پتروشیمی و غیره تاثیر گذاشته بر روی آلومینیوم هم تاثیرگذار بوده است زیرا روسیه یکی از کشورهای تامین کننده آلومینیوم خاورمیانه و ترکیه است.

بیش از این که افزایش هزینه‌های اولیه به عرضه آسیب برساند «نوسان شدید» آن ما را دچار مشکل می‌کند

نحوه قیمت‌گذاری آلومینیوم هم به صورت دولتی اتفاق می‌افتد و براساس عرضه و تقاضای داخلی و وضعیت جهانی تامین می‌شود در مجموع مواد اولیه نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. افزایش ۳۵ درصدی مواد اولیه این مشکل را ایجاد می کند تولیدکننده ای که در کالاهای تولیدی با سود حداقلی فعالیت می کند ممکن است در تعهدات خود دچار مشکل شود.

برخی از شرکت ها و مجموعه های تولیدی می‌توانند افزایش هزینه‌های مواد اولیه را به سمت مشتری ببرند اما چون قراردادهای ما طولانی‌مدت است مجبور هستیم ریسک آن را در شرکت متعهد شویم لذا از دی‌ماه سال گذشته و قبل از آن درسا صنعت هیچ افزایش قیمتی برای هیچ مشتری بعد از قرارداد ایجاد نکرده است زیرا متعهد و پایبند به اصول مشتری مداری است و معتقد است مشتری سرمایه تولید کننده است.

* نوسان قیمت بر روی تولید تأثیر گذاشته است؟
در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مصرف کننده و با توجه به اینکه آلومینیوم جایگزین به نام upvc دارد که با هزینه ارزان تری تامین می شود، در بدنه کلی کشور فروش محصولات آلومینیوم کاهش یافته است و میزان فروش تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته کمتر شده است اما مجموعه ما با توجه به تعهدات و برنامه ریزی های انجام شده، کاهش فروش و تولید نداشته است همچنین با توجه به افزایش دستمزدها در دوره جاری و در سال گذشته حتی یک نیرو تعدیل نشده و جذب نیرو هم داشته ایم.

تولید آلومینیوم قابل بازیافت در گلستان | افزایش اشتغال و حفظ محیط زیست

*ظرفیت تولید شرکت چه میزان است؟ چه برنامه های برای توسعه فعالیت دارید؟
ظرفیت اسمی شرکت ۷۰۰ تن در سال بوده و هم اکنون ۶۵ درصد ظرفیت تولید داریم البته باید تاکید کرد که در دو مسیر کلی برای توسعه برنامه‌ریزی شده، نخست توسعه محصول و بازار و دوم توسعه مباحث سخت افزاری است پیش بینی شده بتوانیم صنعت تولید درب و پنجره را به صنایع بالادستی ارتقا داده و در زمینه اکسترود رنگ و غیره ورود کنیم. همچنین توسعه سبد محصول است که برخی از مواد به دلیل عدم وجود دانش فنی از خارج وارد می‌شود که تصمیم داریم آن را به سبد محصولات خود اضافه کرده و بازار عرضه را در کشور و دو کشور دیگر گسترش دهیم.

* مشکلات شرکت و تولیدکنندگان چیست؟
از جمله مشکلات تولید در نگاه دولت و حاکمیت به بخش خصوصی است؛ آن ها به جای اینکه بخش خصوصی را همگام خود بدانند اما مقررات و قوانین دست و پاگیر وضع می کنند. از قوانین جزیی مانند بیمه کارگر گرفته تا شبکه گسترده بانکی که برای سرمایه در گردش وجود دارد. براساس برنامه ریزی های انجام شده تلاش کردیم تا مشکلات پایه ای را حل کنیم.

پیش بینی شده بتوانیم صنعت تولید درب و پنجره را به صنایع بالادستی ارتقا داده و در زمینه اکسترود رنگ و غیره ورود کنیم

نوسان قیمت در افزایش کیفیت و بهبود کیفیت تاثیر می گذارد و اگر قیمت ثبات داشته باشد و حمایت حقوقی و مالی از شرکت های تولید انجام شود مسلماً شرایط بهتری برای تولید فراهم خواهد شد. در بدنه دولتی و نیمه دولتی به دلیل افزایش دستمزد تعدیل نیرو اتفاق افتاد اما ما پایبند به افزایش نرخ اشتغال هستید در نتیجه تلاش می کنیم آن را حفظ کرده و افزایش دهیم.

* هزینه های حمل و نقل بر روی کار شما تأثیرگذار است؟
بله. حمل و نقل به دو عامل خدمات و سوخت وابسته بوده و شایعه افزایش قیمت سوخت بر روی نرخ ها تاثیرگذار بوده است.

کد خبر: ۱۵۵٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha