۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
فعالیت ۸ میلیون نفر در حوزه فرش| مدرسه فرش در قم احداث می‌شود
در مراسم روز ملی فرش مطرح شد؛

فعالیت ۸ میلیون نفر در حوزه فرش| مدرسه فرش در قم احداث می‌شود

قم- رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: حدود ۸ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه فرش، از بافندگی تا فروش فعالیت می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگر خواسته‌های دست اندرکاران فرش اصیل دستبافت ایرانی را جویا شویم، مهم‌ترین خواسته آن‌ها درج روزی در تقویم ملی کشور به نام «روز ملی فرش دستبافت» است که این مهم بعد از سال‌ها پیگیری و نامه‌نگاری و هم‌چنین پیگیری از لابه لای اسناد قدیمی قابل تأمل است تا این که ماحصل این تلاش‌ها باعث شد روز ۲۰ خردادماه در تقویم کشور به نام «روز ملی فرش دستبافت» جلوه گری کند.

فرش زیبای ایرانی که قدمتی چندین هزار ساله دارد و هرگز هیچ رقیبی نتوانسته از زیبایی تار و پود و نقشه آن پیشی بگیرد امروز به عنوان سفیر فرهنگی نیاز به حمایت بیشتر برای فروش و صادرات آن هم در دوران سخت تحریم دارد؛ چرا که فرش دستبافت ایران دومین صنعتی است که بعد از نفت تحریم شد و این صنعت با فراز و نشیب‌هایی روبرو شد.

اگر بخواهیم درباره تاریخ و سیر تحول این هنر زیبا که با دستان هنرمند قالبافان زن و مرد ایرانی بافته می‌شود بدانیم باید گفت این صنعت به دوره ساسانیان، هخامنشیان و چند صد سال قبل از میلاد برمی‌گردد و نام ایران با نام فرش دستبافت ایرانی در هم آمیخته و این هنر امروز سفیر فرهنگ ایران اسلامی است.

نام فرش ایرانی در کل جهان شناخته شده است و امروز سفیر فرهنگ ایران زمین است

اما شهر مقدس قم از شهرهای صاحب نام و مطرح ایران زمین در حوزه بافت فرش دستبافت است و فرش دستبافت قم به نام «فرش ابریشم» شهرت دارد؛ هرچند در شهرهایی مانند تبریز، اصفهان و کرمان و یزد این صنعت فعال است اما ظرافت و زیبایی تار و پود فرش ابریشم قمی چیز دیگری است که امروز چشم خارجی‌ها را مجذوب زیبایی خود کرده است.

ظهر امروز شنبه هم‌زمان با دهه کرامت و مصادف با سالروز ولادت امام مهربانی‌ها، حضرت امام رضا(علیه السلام) و نخستین سال نام‌گذاری روز ملی فرش در تقویم ملی؛ جشنی در تیمچه بازار قم با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، استاندار قم و مسئولان استانی و هم‌چنین تولیدکنندگان و دست اندرکاران صنعت فرش در قم برگزار شد.

فعالیت ۸ میلیون نفر در حوزه فرش| مدرسه فرش در قم احداث می شود

خودنمایی فرش دستبافت در تقویم کشور
رئیس مرکز ملی فرش ایران در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به فلسفه نام‌گذاری فرش ایرانی در تقویم ایرانی، گفت: برای نخستین بار شاهد نام‌گذاری روزی به نام روز ملی فرش در تقویم ملی هستیم، فرشی که قدمت آن به هزاران سال برمی‌گردد و با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو است؛ نام فرش ایرانی در کل جهان شناخته شده است و امروز سفیر فرهنگ ایران زمین است.

فرحناز رافع افزود: یکی از دلایل بسیار مهم دیگری که باعث نام‌گذاری این روز شد توسعه اکوسیستم فرش و پیشرفت در حوزه رقابت بین‌المللی بود تا بتوانیم همواره مقام اول را در جهان داشته باشیم. علاوه بر آن که فرش سفیر فرهنگی ایران در جهان به حساب می‌آید.

فرش دستبافت قم از اصیل‌ترین نوع فرش‌های دستبافت ایرانی است و قم قطب بافت فرش دستبافت ابریشمی است

به گفته وی، این فرش میراث ایران و ایرانی است و باید به عنوان یک میراث کهن نامی از خود در تقویم داشته باشد لذا توسعه اکوسیستم فرش و پیشرفت در حوزه رقابت بین‌المللی از فلسفه مهم نام‌گذاری روزی به نام فرش ایران در تقویم کشور است تا بتوانیم همواره مقام اول را در جهان داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره اهمیت و جایگاه فرش ایرانی بیان کرد: این کالای لوکس یک سرمایه ملی است که نقش مهمی در ارتقای اقتصاد غیر نفتی کشور دارد و از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم تمرکز بر اشتغال و درآمدزایی برای دهک‌های پایین جامعه با تولید و بافندگی فرش دستبافت خواهد بود.

اشتغال بیش از ۲ میلیون نفر در صنعت فرش دستبافت
رافع در ادامه عنوان کرد: اکنون بیش از ۲ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند. تعداد افرادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه فرش، از بافندگی تا فروش فعالیت دارند به حدود ۸ میلیون نفر می‌رسد. در نتیجه توجه به این قشر و حفظ میراث کهن ایران ارزش بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت فرش دستبافت قم گفت: فرش دستبافت قم از اصیل‌ترین نوع فرش‌های دستبافت ایرانی است و قم قطب بافت فرش دستبافت ابریشمی است و ۲۰ استان دیگر نیز درگیر تولید فرش ابریشم هستند و این فرش در دنیا شناخته شده است.

فعالیت ۸ میلیون نفر در حوزه فرش| مدرسه فرش در قم احداث می شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: برای آشنایی بیشتر دنیا با فرش ایرانی فرش دستبافت در نمایشگاه اکسپوی دبی حضور یافت، البته این حضور با محوریت فرش ابریشمی قم صورت گرفته است و فرش قم توانست در این نمایشگاه به نحو خوبی معرفی شود.

وی با اشاره به تدریس رشته فرش در هنرستان‌های کشور، عنوان کرد: ۱۹۱ نفر در زمینه صنایع جانبی صنعت فرش در ۳۰ رشته مختلف فعالیت دارند و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموخته صنعت فرش نیز در این رشته تحصیل می‌کنند و در بیشتر هنرستان‌های کشور این رشته تدریس می‌شود.

رافع در ادامه از ایجاد مدرسه فرش در قم خبر داد و اظهار کرد: بسترهای لازم برای ایجاد یک مدرسه فرش برای نخستین بار در کشور در قم فراهم شده است تا این هنر نسل در نسل ارتقا و جایگاه خود را بیشتر پیدا کند.

جلوه‌گری فرش ایرانی در محل حضور رؤسای جمهور کشورها
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با اشاره به تحریم ناعادلانه و ظالمانه فرش ایرانی از سوی آمریکا بعد از صنعت نفت کشور، گفت: در حالی که طبق تعهدات جهانی هنر و هنرمندان نباید تحریم شوند آمریکا هنر فرش ایرانی و هنرمندان ما را تحریم کرد و ما برای نشان دادن زیبایی فرش ایرانی در محل حضور رؤسای کشورهای مختلف در ایران این فرش را نمایش می‌دهیم و از جهانیان می‌خواهیم تحریم را از فرش ایرانی بگیرند.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha