۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
پرداخت مابه التفاوت قیمت کلزا به کشاورزان؛ از فردا

پرداخت مابه التفاوت قیمت کلزا به کشاورزان؛ از فردا

روند پرداخت مابه التفاوت نرخ خرید تضمینی کلزا به کلزاکارانی که پیش از این محصول خود را به قیمت ۱۵ هزار تومان به دولت فروخته اند، از فردا آغاز می‌شود.

به گزارش بازار، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد مابه التفاوت قیمت جدید و قدیم کلزا به کشاورزانی که پیش از این محصول خود را به شرکت بازرگانی دولتی فروخته اند، پرداخت می‌شود.

قیمت خرید تضمینی کلزا پیش از این ۱۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم بود که باعث نارضایتی و گلایه کشاورزان شده بود، اما دیروز علیرضا مهاجری، معاون وزیر جهادکشاورزی از اصلاح و افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا به ۲۳ هزار تومان خبر داد.

از آنجایی که برداشت کلزا در هر هکتار حدود نصف عملکرد گندم است، کلزا باید به دو برابر قیمت گندم فروخته شود تا سود کشاورز کلزاکار و گندمکار برابر باشد و در غیر اینصورت، رغبت کشاورز به کشت کلزا کاهش یافته و او فصل بعد ترجیح می‌دهد محصولی غیر از کلزا بکارد. مهاجری، معاون وزیر جهاد کشاورزی دیروز با اعلام اصلاح نرخ خرید تضمینی کلزا و افزایش آن به ۲۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم کلزا اظهار داشت: از آنجایی که برداشت گندم در هر هکتار تقریبا دو برابر کلزا است، قیمت کلزا نیز معمولا دو برابر گندم تعیین می‌شود تا تعادل ایجاد شود، از همین رو و با توجه به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، قیمت کلزا نیز حدود دو برابر این رقم، یعنی ۲۳ هزار تومان تعیین شده است.

به این ترتیب و بر اساس گفته قربانی، کشاورزانی که پیش از این محصول خود را به شرکت بازرگانی دولتی فروخته اند، به ازای هر کیلوگرم حدود ۸ هزار تومان، مابه التفاوت دریافت می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha