۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
رشته نساجی در دانشگاه های زنجان ایجاد شود
نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان:

رشته نساجی در دانشگاه های زنجان ایجاد شود

زنجان- ضرابی، نایب رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: یکی از نیازهای امروز استان زنجان، ایجاد رشته نساجی در دانشگاه است و باید این مهم در استان زنجان محقق شود.

محمود ضرابی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به حذف ترجیحی و تاثیر آن در صنعت نساجی، گفت: نساجی جزو صنایعی است که هم از اشتغال‌زایی بالایی برخوردار است و هم اینکه با سرمایه کم در این صنعت می‌توان نسبت به ایجاد واحد، جذب نیروی انسانی و نیز انجام صادرات اقدام کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این می‌توان با توزیع تولیدات این صنعت در داخل کشور، هم جلوی واردات را گرفت و هم گام موثری با انجام صادرات محصولات این صنعت در راستای ارزآوری برداشت.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، با تاکید بر اینکه بدون شک بعد از حذف ارز ترجیحی شاهد بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات در این صنعت خواهیم بود، تصریح کرد: این بدان معنی است که با بالا رفتن قیمت تمام شده محصول، قدرت رقابت در این عرصه نیز پایین خواهد آمد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: با حذف ارز ترجیحی، موضوع مهمی که برای صنعت نساجی اتفاق افتاد، ابتدا به ساکن برداشته شدن معافیت گمرک واردات دستگاه‌های این صنعت هستیم.

ضرابی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای امروز و اصلی صنعت نساجی، افزایش قدرت فعالان این صنعت در عرصه رقابت و حضور مقتدرانه در بازار است، تاکید کرد: تحقق این امر نیز مستلزم برخورداری از تکنولوژی روز این صنعت و نیز خارج کردن ماشین‌آلات فرسوده است که متاسفانه با حذف ارز ترجیحی، عملاً این انگیزه در فعالان این عرصه از بین رفته است.

وی با بیان اینکه با برداشته شدن این معافیت چند لطمه به فعالان این عرصه وارد خواهد کرد، ادامه داد: اول اینکه باعث خواهد شد که تولیدکننده قادر نباشد در این عرصه به روز باشد. دوم اینکه به دلیل برداشته شدن معافیت گمرکی واردات ماشین‌آلات روز این صنعت، مجبور به استفاده از ماشین‌آلات فرسوده شده و این خود باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه ماشین‌آلات جدید یک‌سوم ماشین‌آلات فرسوده انرژی برق مصرف کرده و علاوه بر این، میزان تولید با دستگاه‌های جدید نیز به مراتب بیشتر از ماشین‌آلات قدیمی است، خاطرنشان کرد: همچنین تداوم فعالیت با ماشین‌آلات فرسوده باعث پایین آمدن کیفیت محصول و نیز راندمان کار خواهد شد.

یکی از نیازهای امروز استان زنجان، ایجاد رشته نساجی در دانشگاه است
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه همه این موارد باعث بالا رفتن مصرف انرژی شده و قیمت تمام شده نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: این خود قدرت چانه‌زنی تولید کننده را کاهش خواهد داد، به همین خاطر در چنین شرایطی تولید کننده قادر نخواهد بود با تولیدات کشورهای همسایه وارد عرصه رقابت شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، در خصوص مواد اولیه این صنعت نیز اظهار کرد: در کشورهای همسایه حدود ۱۵ درصد قیمت مواد اولیه پایین‌تر از ایران است که این خود باعث افزایش میزان قاچاق مواد اولیه این صنعت شده و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی خواهد شد.

ضرابی با ابراز اینکه متاسفانه تداوم این وضعیت باعث شده است که در حوزه اشتغال این صنعت نیز با دغدغه‌های زیاد مواجه باشیم، عنوان کرد: با توجه تحمیل هزینه‌های زیاد بر کارفرمایان این صنعت و نیز بالا رفتن قیمت مواد اولیه که خود باعث پایین آمدن قدرت خرید شد، سرمایه در گردش فعالان این عرصه را تضعیف کرد و همه این زنجیره مشکلات منجر به تعدیل نیرو در این خصوص شده است که تداوم این روند فاجعه جبران‌ناپذیری را برای کارفرمایان و کارگران این عرصه به دنبال خواهد داشت.

وی متذکر شد: یکی از نیازهای امروز استان زنجان، ایجاد رشته نساجی در دانشگاه است که معتقدیم باید ۵ سال پیش ایجاد می‌شد، به همین خاطر باید با قدرت در این زمینه ورود کنیم.

کد خبر: ۱۵۵٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha