۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
صادرات به جای واردات با کمک دانش بنیان ها| تجهیزات پزشکی که صادر نمی کردند را  داخلی سازی کردیم
مدیر فروش یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با بازار مطرح کرد

صادرات به جای واردات با کمک دانش بنیان ها| تجهیزات پزشکی که صادر نمی کردند را  داخلی سازی کردیم

عادلی، مدیر فروش یک شرکت دانش بنیان گفت: به رغم اینکه کشورهای اروپایی از ارسال دستگاه های تنفسی در اوج شیوع بیماری کرونا خودداری کردند اما توانستیم با تکیه بر دانش داخلی نیاز کشور را مرتفع کنیم.

بازار؛ گروه صنعت: در زمان شیوع کرونا باشد یا حوادث دیگر، فرقی ندارد تحریم های خصمانه آمریکا علیه ایران نشان داده که نباید چشم به کمک و یاری کشورهای دیگر داشت و خودکفایی رمز موفقیت در تمام حوزه ها است. در این راستا می توان به اوج پاندمی کرونا اشاره کرد که ایران با معضل کمبود برخی از تجهیزات بیمارستانی به ویژه دستگاه ونتیلاتور مواجه شد؛ وسیله ای که تضمین کننده بقای بیمارانی که با درصد بالایی از درگیری سیستم تنفسی رو به رو بودند بود. درست در زمانی که کشورهای ایران قصد واردات این دستگاه را داشت و کشورهای اروپایی ادعا کردند خودشان نیز دچار کمبود هستند اما تولیدات شان را به کشورهای همسایه خودشان ارسال کردند و درخواست ایران را بی پاسخ گذاشتند.

از این رو زمانی که ایران هیچ راه میان بری برای تجهیز هرچه سریع تر بیمارستان نداشت به سراغ داخلی سازی و تامین آن از طریق داخل رفت و همین شد که مهندسان ایرانی توانستند به موقع این تجهیزات را تولید و روانه بازار کنند. نکته جالب توجه این است به دلیل کیفیت مطلوب این دستگاه ها، کشورهای دیگر نیز درخواست واردات آن را از ایران ثبت کردند. بنابراین می توان به جرات گفت، هر کجا خودباوری و خودکفایی در راس قرار گیرد مهندسان ایرانی توانسته اند هر مانعی را کنار بزنند. در این رابطه عادلی، مدیر فروش یک شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی دانش بنیان در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* بفرمایید دستگاه ونتیلاتور که در دوره پاندمی کرونا تولید داخل کردید چه کمکی توانست به درمان بیماران کند و چند درصد از این دستگاه داخلی ساز شد؟
هر چند سابقه فعالیت شرکت احیا درمان پیشرفته در زمینه تولید دستگاه ونتیلاتور و ماشین های بیهوشی به ابتدای دهه ۹۰ برمی گردد اما حجم تولیدات به قدری نبود که بتوانیم تمام نیاز بیمارستان ها را در دوره شیوع بیماری کرونا پوشش دهیم.

با این حال با شروع همه گیری کرونا توانستیم به عنوان تنها تولیدکننده کشور به مرحله تولید انبوه برسیم و نیاز کشور را در برهه ای از زمان که هیچ کشوری به ایران دستگاه ونتیلاتور نمی داد برطرف کنیم. در این رابطه توانستیم محصولات را به کل پهنه کشور از نقاط مرکزی تا نقاط صفر مرزی ارسال کنیم و این مهم نقش به سزایی در نجات جان هموطنان داشت.

معاونت علمی ریاست جمهوری درست در زمانی که احیا و درمان کشور نیازمند کمک بود، در بحث تامین ارز برای قسمتی از قطعات که نیاز به واردات داشت کمک کرد و حجم مورد نیازی که لازم بود به این شرکت اختصاص داده شد

* طی این چند سال اخیر تامین ارز به عنوان یکی از چالش های شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی معرفی می شود، بفرمایید در این زمینه با چه مشکلاتی مواجه شده اید؟ آیا در زمان تولید داخلی دستگاه های ونتیلاتور هم با موانعی مواجه بودید؟
جا دارد از آقای ستاری، معاونت علمی ریاست جمهوری تشکر کنم؛ چرا که درست در زمانی که احیا و درمان کشور نیازمند کمک بود، بحث تامین ارز برای قسمتی از قطعات که نیاز به واردات داشت کمک کرد و حجم مورد نیازی که لازم بود به این شرکت اختصاص داده شد.

بنابراین در پاسخ به این رفع نیاز هم احیا و درمان پیشرفته توانست ظرف مدت چهار ماه تعداد ۲ هزار دستگاه را در سه شیفت کاری تولید کند و به سرعت در خدمت مراکز درمانی قرار دهد.

* به عنوان یک شرکت دانش بنیان که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارید و توانسته اید در اوج پاندمی کرونا نیز کشور را از واردات تجهیزاتی که کشورهای دیگر از ارسال آن خودداری می کردند چه انتظاری از متولیان دارید؟
از مسئولان تقاضا داریم همچنان چتر حمایت خودشان را بر سر تولیدکنندگان حفظ کنند تا همگی بتوانیم رسالت مان را با تولید با کیفیت و به روز ادامه دهیم. تولیداتی که علاوه بر برطرف کردن نیاز روز بازار، همگام با تکنولوژی روز دنیا باشد. در این رابطه همین حالا به رغم فروکش کردن شیوع بیماری کرونا بیش از ۴ مدل ونتیلاتور تولید کرده ایم که این موضوع نشان می دهد قصد داریم به روز باشیم و همگام با دنیا از علم روز بهره مند شویم.

البته تولیدات شرکت ما فقط به دستگاه ونتیلاتور محدود نمی شود و از سال ۹۵ نیز برنامه تولید دستگاه های سی تی اسکن را آغاز کرده ایم و در این زمینه خیلی نیازمند کمک و حمایت مسئولان هستیم تا بتوانیم همین راهی که برای دستگاههای ونتیلاتور و ماشین های بیهوشی را پیش گرفتیم در دستگاه سی تی اسکن هم ادامه دهیم. حمایت هایی که می توانیم با آن ها نه تنها در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری گام برداریم بلکه کشور را از خروج ارز برای واردات بی نیاز می کند.

* اشاره کردید که علاوه بر دستگاه های ونتیلاتور محصولات دانش بنیان دیگری را در سبد تولیدات تان دارید؛ در خصوص دیگر برنامه های تولید مجموعه دانش بنیان تان توضیح بفرمایید.
جدید ترین محصولی که در برنامه تولید داریم در ردیف دستگاه های تنفسی قرار دارد؛ در حال حاضر یک ونتیلاتور دارای توربو فن تولید کرده ایم که در کاهش صداهای مزاحم در بخش های مختلف بیمارستانی از جمله مراقبت های ویژه که نیاز به آرامش بیشتری در آن جا است نقش موثری دارد.

این دستگاه از جدیدترین مدهای تنفسی برخوردار است و با صفحه نمایش و امکاناتی که دارد می تواند نقش بسزایی در تهویه بسیاری از بیمارانی که در آی سی یو بستری هستند را بر عهده بگیرد. علاوه بر این، شرکت با نزدیک به دو دهه فعالیت اکنون به عنوان یک مجموعه دانش بنیان توانسته چهار محصول ونتیلاتور، دو نمونه دستگاه بیهوشی و سی تی اسکن ۱۶ بخشی تولید کند و به مرحله انبوه سازی برساند.

* چقدر تولیدات تان توانسته به موضوع کاهش ارز بری از کشور کمک کند؟
رقم دقیقی در این زمینه در دست ندارم اما می توان گفت نه تنها در اوج مشکلات توانستیم کمک بزرگی در زمینه تجهیز بیمارستان ها در حوزه دستگاه های تنفسی کنیم بلکه به همان مقدار نیز مانع ارز بری شده ایم و قصد داریم این مسیر را هم با قدرت ادامه دهیم.

در اوج شیوع بیماری کرونا تمام تمرکز مان را بر روی تامین نیاز داخلی گذاشتیم تا جان هموطنان مان را نجات دهیم. اما به طور کلی با توجه به مجوزاتی که در حوزه صادرات اخذ کرده ایم، پیش از کرونا و زمان کرونا در زمینه ماشین های بیهوشی و ونتیلاتور درخواست های زیادی برای صادرات به کشورهای همسایه دریافت کرده ایم

* علاوه بر جلوگیری از ارز بری، آیا در زمینه ارز آوری نیز اقدامی انجام داده اید؟ چقدر محصولاتی که تولید می کنید در بازارهای بین المللی خواهان دارد؟
در اوج شیوع بیماری کرونا تمام تمرکز مان را بر روی تامین نیاز داخلی گذاشتیم تا جان هموطنان مان را نجات دهیم. اما به طور کلی با توجه به مجوزاتی که در حوزه صادرات اخذ کرده ایم، پیش از کرونا و زمان کرونا چه در زمینه ماشین های بیهوشی چه در زمینه ونتیلاتور درخواست های زیادی برای صادرات به کشورهای همسایه داشته ایم.

همانطور که اشاره کردم در زمان کرونا بر اساس تصمیمات دولتی و شرکت صادرات متوقف شد تا با کمرنگ شدن همه گیری بیماری، دوباره صادرات از سر گرفته شود. بنابراین به محض صادرات دوباره با قدرت بیشتری بر روی آن تمرکز خواهیم کرد و ارز آوری خوبی را از این مسیر برای کشور به ارمغان خواهیم آورد.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha