۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
پرونده دوبانده سازی محور بیرجند- قاین سال آینده بسته می شود
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی:

پرونده دوبانده سازی محور بیرجند- قاین سال آینده بسته می شود

بیرجند- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: محور بیرجند- قاین یکی از محورهای پرحادثه در خراسان جنوبی بوده که امید است دوبانده سازی آن تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد و پرونده بسته شود.

وحید داعی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری بوده که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر است، افزود: خراسان جنوبی ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است که این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

وی با بیان اینکه از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب می شود، گفت: همچنین با وجود قرار داشتن در دو کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

داعی با اشاره به پروژه های اجرایی در راه های استان بیان کرد: عملیات اجرایی طرح ریلی خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار سال ۱۳۹۸ آغاز شد و طول راه‌آهن بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: از این مقدار ۹۰ کیلومتر در قالب دو قطعه ۵۸ کیلومتری از طرف ایستگاه یونسی گناباد و ۳۲ کیلومتری هم از طرف بیرجند در دست اجراست.

داعی با بیان اینکه طول راه‌آهن زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۰۱ کیلومتر است، افزود: از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر است.

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه ریلی استان
وی ادامه داد: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای اجرای ۱۸۰ کیلومتر باقی مانده از پروژه راه آهن محور بیرجند- یونسی به دنبال استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون موافقت پرداخت دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را از هیئت امنای این صندوق دریافت کرده‌ایم، گفت: در این راستا با تشکیل کنسرسیوم ریلی، قرارداد مشارکت در احداث و تأمین مالی پروژه راه آهن این محور با وزارت راه و شهرسازی مبادله شده است.

داعی با بیان اینکه کنسرسیوم بانکی این پروژه در مرحله تشکیل است، گفت: تاکنون پنج بانک موافقت کتبی خود را اعلام کرده و تنها بانک ملی باقی مانده که تا احتمالاً دو هفته آینده موافقت خود را اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۹۳ کیلومتر از راه‌ها در استان به صورت دوبانده هستند، گفت: ۵۸۰ کیلومتر باند دوم با حجم قرارداد سه هزار میلیارد تومان در دست اجرا است.

داعی با بیان اینکه از مجموع دو باند سازی محور بیرجند - قاین ۱۶ کیلومتر باقیمانده است، گفت: امید است چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف دو ماه آینده زیر بار ترافیک برود.

وی گفت: همچنین تلاش می‌کنیم ۱۲ کیلومتر باقی مانده هم در صورت اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد و پرونده این پروژه بسته شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha