۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
نیاز توسعه کشت سیاه دانه در گلستان خرید تضمینی است
فعال حوزه کشاورزی:

نیاز توسعه کشت سیاه دانه در گلستان خرید تضمینی است

گرگان- عباسی، کشاورز فعال در حوزه کشت گیاهان دارویی با بیان اینکه خرید سیاه دانه با قیمت دلار سنجیده می شود، افزود: خرید تضمینی سیاه دانه، انگیزه کشاورز را افزایش می دهد بنابراین دولت حمایت کند.

اسماعیل عباسی پور در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: توسعه کشت گیاه سیاه دانه که طی چند سال اخیر کشاورزان گلستانی به آن روی آوردند در گرو حمایت دستگاه های مربوطه و قیمت مناسب خرید این محصول است.

این کشاورز گلستانی، با بیان اینکه قیمت خرید این محصول باارزش برای کشاورز مقرون به صرفه است، افزود: در سالهای گذشته سیاه دانه با واردات به دست مصرف کننده می رسید اما در حال حاضر بسیاری از کشاورزان کشور به کشت این محصول مشغول هستند.

این کشاورز فعال در حوزه کشت گیاهان دارویی، افزود: برای آنکه در کشت گیاهان دارویی من جمله سیاه دانه توسعه و پیشرفت داشته باشیم باید حمایتی گسترده و هم جانبه صورت گیرد.

عباسی با بیان اینکه قیمت خرید سیاه دانه با قیمت دلار سنجیده می شود، افزود: قیمت مناسب خرید سیاه دانه، انگیزه کشاورز را برای توسعه کشت افزایش می دهد.

به گفته این فعال حوزه کشاورزی، زمان کشت سیاهدانه در گلستان از اول آبان تا پایان آذر و زمان برداشت این محصول از پانزدهم تا پایان خردادماه است.

عباسی ضمن یادآوری اینکه واردات بی رویه به توسعه گیاهان دارویی در کشور لطمه وارد می کند، افزود: مقاوم بودن علف های هرز سیاه دانه به سم های علف کش از معضلات مهم و اصلی کشاورزان این حوزه است.

وی با اعلام این مطلب که متاسفانه مرکز تحقیقات هیچ فعالیتی در خصوص رفع این مشکل انجام نداده، اظهار کرد: خرید سیاهدانه تضمینی نبوده است و نسبت به تقاضای بازار از کشاورز خریداری می شود.

او ادامه داد: اگر مقدار محصول کم باشد و قیمت مناسب باشد کشاورز محصول خود را می فروشد در غیر این صورت کشاورز محصول را نزد خود نگه می دارد.

عباسی درخصوص هزینه هایی که بردوش کشاورزان است، گفت: کشاورزان به دنبال محصولاتی هستند که هزینه‌های تولید را فراهم کند؛ بالا بودن هزینه های تولید، کشاورزان گلستانی را به کشت شالی سوق داده زیرا اقتصاد کشاورز تامین می شود.

وی ادامه داد: عملکرد برداشت سیاهدانه در مزارع استان در حال حاضر بر حسب کیفیت زمین بین ۸۰۰ هزار تا یک تن در هر هکتار است.

این کشاورز گستانی در خاتمه یادآور شد: سیاهدانه جز محصولاتی است که نیاز به آب کمی دارد و به دو صورت دیم و یا آبیاری تکمیلی در دو مرحله کشت می شود که با توجه به خشکسالی های اخیر، کشت آن به کشاورزان توصیه می شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha