۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۳
ریسک معاملات طلا در بورس پایین تر است
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بازار؛

ریسک معاملات طلا در بورس پایین تر است

قیمت طلا در ایران همچنان صعودی می ماند

مرادی گفت: قیمت واقعی سکه طلا در ایران۱۴ میلیون تومان است اما انتظارات تورمی باعث شده عده ای امروز سکه طلا را  حدود ۱۵ میلیون تومان و بالاتر از ارزش واقعی می خرند و این روند بدون برجام ادامه دارد.

بازار؛ گروه بورس: در حالی که قیمت جهانی انس طلا در حال نزدیک شده به محدوده ای یک هزار و ۸۰۰ دلار است، اما قیمت طلا در ایران متاثر از روند صعودی نرخ دلار همچنان صعودی است و سکه طلا در سقف ۱۵ میلیون تومان معامله می شود و این موضوع حکایت از انتظارات تورمی در جامعه ایران دارد که هر روز نگران از تورمی جدید به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود از بازاری به بازاری دیگر مهاجرت می کنند و همزمان با اصلاح بورس اینبار سرمایه ها وارد بازار طلا و دلار شده اند.

یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در طلا هم اکنون به صورت فیزیکی یا به صورت سرمایه گذاری در صندوق های طلا یا گواهی طلا انجام می شود، گفت: گواهی سپرده طلا معادل همان طلا است که در خزانه بانک ها نگهداری می شود و دارنده این گواهی می تواند به صورت فیزیکی طلا را تحویل بگیرد یا اینکه گواهی را در بورس معامله کند، البته باید توجه داشت که هر گواهی یک تاریخ اعتبار دارد و غالبا معامله گران قبل از موعد گواهی طلا آن را می فروشند و گواهی جدید تر را خریداری می کنند.

محمودی مرادی با بیان اینکه گواهی های سکه توسط صندوق های طلا به صورت خرد و ۵۰۰ هزار تومانی عرضه می شود، تصریح کرد: سرمایه گذاران طلا در بورس اینگونه اقدام می کنند که با خرید هر گواهی اقدام به خرید بخشی از سکه طلا می کنند و البته به تازگی گواهی های شمش طلا هم تهیه شده، اما هنوز توسط بورس قابل معامله نشده و اعلام کرده اند که به زوی معاملات گواهی های شمش طلا در بورس آغاز می شود.

او با تاکید بر اینکه در گواهی های طلا زمان سررسید و حتی بانک صادرکننده درج شده است، تصریح کرد: در حال حاضر نماد طلا متعلق به صندوق طلای لوتوس هست و نماد زر، عیار، کهربا، زرفام، گواهی و ... داریم و تفاوت آنها در زمان تاسیس صندوق هست و قاعده صندوق های قدیمی گرانتر هستند و البته کمی در نقدشوندگی هم تفاوت دارند.

تاکنون ریسک نکول (بلوکه شدن تحویل طلا توسط دولت یا صندوق) در معاملات صندوق های طلا تاکنون رخ نداده است، اما نمی توان به صورت جدی روی دادن آن در آینده اظهار نظر کرد و از طرف دیگر هزینه خرید و فروش طلا در بورس بسیار کمتر از بازار فیزیکی است

مرادی با تاکید بر اینکه معامله طلا در بورس ریسک نگهداری طلا در بازار فیزیکی ندارد، اظهار کرد: تاکنون ریسک نکول (بلوکه شدن تحویل طلا توسط دولت یا صندوق) در معاملات صندوق های طلا تاکنون رخ نداده است، اما نمی توان به صورت جدی روی دادن آن در آینده اظهار نظر کرد و از طرف دیگر هزینه خرید و فروش طلا در بورس بسیار کمتر از بازار فیزیکی است، اما باید درباره مالیات هم این واقعیت را پذیرفت به دلیل اینکه بوس شفاف تر از بازار فیزیکی طلا هست اگر قرار باشد دولت مالیات از معاملات طلا بگیرد به طور قطع ابتدا از بورس مالیات در معاملات طلا می گیرد.

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه در بورس شرکت های بازار گردان روی صندوق های طلا فعالیت دارند به همین دلیل قیمت طلا در صندوق ها و بازار را یکسان می کنند، گفت: در شرایط کنونی صندوق های طلا از ساعت ۹ صبح شروع می شود و تا ساعت سه بعدازظهر معاملات آن ادامه دارد و همین باعث شده حتی نقدشوندگی بیشتری نسبت به معاملات سهام دارند.

قیمت واقعی سکه طلا در ایران۱۴ میلیون تومان است اما در چند وقت اخیر در اقتصاد ایران انتظارات تورمی شکل گرفته و باعث شده عده ای امروز سکه طلا را حدود ۱۵ میلیون تومان و بالاتر از ارزش واقعی می خرند زیرا آنها پیش بینی کرده اند که قیمت طلا بازهم در ایران بالا می رود

او با تاکید بر اینکه بازار سکه ای طلا در شرایط کنونی یک حباب دارد، گفت: به طور قطع قیمت واقعی سکه طلا در ایران۱۴ میلیون تومان است اما در چند وقت اخیر در اقتصاد ایران انتظارات تورمی شکل گرفته و باعث شده عده ای امروز سکه طلا را حدود ۱۵ میلیون تومان بالاتر از ارزش واقعی می خرند زیرا آنها پیش بینی کرده اند که قیمت طلا بازهم در ایران بالا می رود. شاید در مقطع کنونی خرید طلای آبشده حباب ندارد سرمایه گذاری در این بخش ریسک پایین تری نسبت به خرید سکه دارد.

این کارشناس مالی درباره دریافت ارزش مالیات ارزش افزوده از سکه طلا گفت: در شرایط کنونی قیمت سکه طلا بدون ارزش افزوده خیلی کمتر از ۱۴ میلیون تومان است، طبق قانون جدید محلس تنها باید روی اجرت طلا مالیات ارزش افزوده گرفته شود و سکه هم نباید مشمول این مالیات باشد.

در چند وقت اخیر دلار به سقف ۳۲ هزار تومان رسیده است که از نظر تکنیکال در سقف قرار دارد اما ارزش واقعی دلار در کشور در این مقطع زمانی بیش از ۳۵ هزار تومان است

مردادی درباره قیمت جهانی انس طلا، اظهار کرد: بازار طلا از دو متغییر نرخ ارز و قیمت انس تاثیر می پذیرد، در چند وقت اخیر دلار به سقف ۳۲ هزار تومان رسیده است که از نظر تکنیکال در سقف قرار دارد اما ارزش واقعی دلار در کشور در این مقطع زمانی بیش از ۳۵ هزار تومان است و شاید یکی از دلایل کمتر معامله شدن قیمت دلار در ایران، پول پاشی دلار در کشور برای حفظ تورم در کشور است.

او با تاکید بر اینکه قیمت طلا در بازار جهانی در یک محدوده ای باثبات قرار گرفته است، گفت: تا زمانی که انس طلا مقاومت ۲۱۰۰ تومان را نشکند در محدوده ای بین ۱۸۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار نوسان خواهد داشت.

این کارشناس مالی به طور قطع تا زمانی که مشکلات برجام در ایران وجود دارد قیمت دلار د ایران هم روندی صعودی دارد، اظهار کرد: رشد قیمت دلار در ایران به عنوان یکی از پارامترهای اثرگذار روی قیمت طلا در کشور باعث می شود قیمت طلا در ایران روندی صعودی داشته باشد، اما این پارامترها به صورت موقت روندی صعودی دارند اما در بلندمدت باید سایر فاکتورهای کلان اقتصادی و وضعیت برجام را در نظر گرفت تا بتوان چشم انداز بلندمدت سرمایه گذاری در بازار طلا را پیش بینی کرد.

کد خبر: ۱۵۵٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha