۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۹
کم توجهی به جذب سپرده ها در پی کاهش نرخ سود بهره بانکی! | نرخ سود سپرده بانکی منفی است
کارشناسان در گفتگو با «بازار» مطرح کردند

کم توجهی به جذب سپرده ها در پی کاهش نرخ سود بهره بانکی! | نرخ سود سپرده بانکی منفی است

نرخ سود بین بانکی درحالی کاهشی شده که اغلب بازارها چون نرخ سود وام مسکن و اوراق بدهی تا حدودی افزایشی است، این موضوع نشان دهنده وضعیت مناسب نقدینگی بانکهاست، طوری که خیلی به جذب سپرده توجه نمی کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر اندکی کاهش یافته است این کاهش نرخ بیانگر آن است که نیاز بانک ها برای تامین کسری منابع روزانه و یا هفتگی به نسبت کاهش یافته است چرا که اگر بانکی با کسری نقدینگی مواجه شود باید با استقراض یا وام گرفتن درصدد جبران آن برآید، از سوی دیگر برای به تعادل رساندنِ مازاد نقدینگی خود نیز باید اقدام به عرضه آن کنند.
البته بازار بین بانکی موجب می‌شود که بانک‌ها دیگر برای تامین نقدینگی و منابع مالی مورد نیاز کوتاه مدت خود به بانک مرکزی مراجعه نکنند عمده وام‌های بین بانکی دارای سررسید یک هفته و کمتر بوده و نرخ سود بر مبنای نرخ سود بین بانکی تعیین می‌شود. از طرفی نرخ سود بین بانکی متناسب با عرضه و تقاضا، تعیین می‌شود به طوری که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی یا عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود روند صعودی یا نزولی به خود می‌گیرد. این در حالی است که اکنون نرخ سود بین بانکی در هفته اخیراز سطح ۲۰.۵۹ درصد با کاهشی ۰.۰۴ واحد درصدی به ۲۰.۵۵ درصد رسید و از رکورد ۵ ماهه خود فاصله گرفته است.
طبق گفته کارشناسان کاهش نرخ سود بین بانکی می ‌تواند نرخ سود سپرده را کاهش دهد که در این صورت راهی برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه باز می ‌شود و به طور غیرمستقیم این امر می ‌تواند اوضاع بازارسرمایه را بهبود بخشد. از طرفی کاهش نرخ سود بین بانکی بیانگر وضعیت مناسب منابع بانکهاست و در چنین شرایطی خیای به جذب سپرده توجه نمی کنند.

کاهش نرخ بهره بین بانکی در حقیقت نشان دهنده عرضه پول در بازار است یعنی منابعی در اختیار بانک ها قرار گرفته و یا اینکه بانکها منابع خود را خیلی مصرف نکرده اند. بنابراین زمانی که بانکها نیاز آنچنانی به پول از سایر بانکها به صورت قرض نداشته باشند نرخ سود بین بانکی تا حدودی روند نزولی به خود می گیرد

کاهش نرخ بهره بین بانکی در حقیقت نشان دهنده عرضه پول در بازار است
حجت الله فرزانی، کارشناس پولی بانکی در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش نرخ بهره بین بانکی گفت: به نظر نمی رسد سیاست گذار پولی سیاست خاصی را در این زمینه در پیش گرفته است تا نرخ سود بین بانکی کاهش یابد. در چنین شرایطی این کاهش نامحسوس نشان دهنده آن نیست که اتفاقی در روند تداومی کاهش نرخ این نوع سود باشد. از طرفی کاهش نرخ بهره بین بانکی در حقیقت نشان دهنده عرضه پول در بازار است یعنی منابعی در اختیار بانک ها قرار گرفته و یا اینکه بانکها منابع خود را خیلی مصرف نکرده اند. بنابراین زمانی که بانکها نیاز آنچنانی به پول از سایر بانکها به صورت قرض نداشته باشند نرخ سود بین بانکی تا حدودی روند نزولی به خود می گیرد.
وی با بیان اینکه شاکله تغییر نرخ سود بین بانکی ناشی از میزان عرضه و تقاضا پول توسط بانک هاست، گفت: نرخ سود بین بانکی بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود.
این کارشناس پولی و مالی در پاسخ به اینکه کاهش نرخ سود بین بانکی چه تاثیری می تواند بر بازار سرمایه به جای گذارد آنطور که نقدینگی جذب این بازار شود، گفت: تاثیرگذاری چنین موضوعی در بورس چنانچه با هدف اجرای سیاست انقباظی از سوی سیاست گذار پولی باشد، تاثیرگذار است اما در حال حاضر این حرکت قابل پیش بینی نیست. حال چنانچه روند کاهشی نرخ سود بین بانکی تداوم داشته باشد بی تردید بر بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود.

نرخ سود بانکی الان ۱۶ درصد است اما نرخ تورم ۴۰ درصد، در چنین شرایطی ارزش پول و قدرت خرید در پی نرخ بالای تورم کاهش می یابد بنابراین نرخ حقیقی سود سپرده گذاران منفی خواهد شد

نرخ سود بانکی ۱۶ درصد نرخ توم بیش از ۴۰ درصد
فرزانی در ادامه افزود: هرچند تداوم کاهش نرخ سود بین بانکی بدون در نظر گرفتن جمیع جهات تبعات خود را در پی دارد. از طرفی نیز وقتی سیاست جمع آوری پول از بازارهای موازی نیز مد نظر باشد بی تردید بخش تولید در این راه ضربه می خورد. زیرا با سیاست افزایش نرخ سود بانکی (چنانچه مد نظر سیاست گذاران قرار گیرد)، بی تردید، سرمایه گذاری در بخش اقتصاد اتفاق نمی افتد و اغلب سرمایه گذاران برای کسب سود از طریق سپرده گذاری راهی بانک ها می شوند و بخش واقعی اقتصاد نیز در این مسیر برای رشد و توسعه دچار مشکل خواهد شد. چرا که این احتمال وجود دارد که حتی سرمایه گذاران نیز به جای تولید سرمایه های خود را به بانک ها بسپارند.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه نرخ سود بانکی الان ۱۶ درصد است اما نرخ تورم ۴۰ درصد، آیا این ناهمگونی به زیان سپرده گذاران بانکی نیست؟ گفت: ارزش پول و قدرت خرید در پی نرخ بالای تورم کاهش می یابد، بنابراین نرخ حقیقی سود سپرده گذاران در چنین شرایطی منفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه چرا نرخ سود بانکی متناسب با وجود نرخ بالای تورم تعدیل و یا افزایش نمی یابد، گفت: نرخ هزینه پول برای بانک ها الان زیاد است حال چنانچه اقداماتی در راستای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی انجام شود در مقابل باید نرخ سود تسهیلات نیز افزایش یابد، بنابراین چنین اقدامی نیازمند کارکارشناسی دقیق و توجه به بخش تولید و ... است، زیرا باید شرایط برای افزایش نرخ سود بانکی مهیا باشد بعد راجع به تغییر چنین شاخص مهم اقتصادی تصمیم گیری شود.

تیم اقتصادی دولت برای مهار رشد نرخ تورم باید ازهیچ تلاشی دریغ نکند، از طرفی نیز سیاست گذاران پولی ضمن توجه به زوایا و تبعات تغییر نرخ سود بانکی گوشه چشمی هم به جلوگیری از افت ارزش دارایی سپرده گذارانی که هم اکنون در پی رشد نرخ تورم بالا سود منفی می گیرند را داشته باشند تا نه تنها نقدینگی بسمت واسطه گری و سفته بازی نرود بلکه این منابع جذب بانکها شود

ارزش پول ملی به دلیل رشد نرخ تورم و گرانی ها روز به روز آب می رود
حمید حاج اسماعیل، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره ساماندهی بازار پول و اعتدال در پرداخت نرخ سود سپرده گذاری بانکی متناسب با نرخ تورم گفت: در حوزه سیاستهای پولی متاسفانه تناقض و دوگانگی هایی وجود دارد که البته با رشد تورم این تناقضات برجسته می شوند در حالی که سیاست گذاران و تصمیم گیران باید واقعیت ها و شرایط اقتصادی مردم را در نظر گیرند. کجای دنیا نرخ سود بانکی ۱۶ درصد است و نرخ تورم بالای ۴۰ درصد است؟ موضوعی که موجب شده است تا ارزش پول سپرده گذاران روز به روز آب برود.
وی با بیان اینکه وقتی توجه آنچنانی به سرمایه گذاری با حداقل سود نمی شود بی تردید بخش عمده ای از منابع و نقدینگی به جای جذب در بازارهای رسمی موثر در اقتصاد بسمت بازارهای موازی غیر رسمی مشکل آفرین روانه می شود، افزود: به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت برای مهار رشد نرخ تورم باید از هیچ تلاشی دریغ نکند، از طرفی نیز سیاست گذاران پولی ضمن توجه به زوایا و تبعات تغییر نرخ سود بانکی گوشه چشمی هم به جلوگیری از افت ارزش دارایی سپردگذارانی که هم اکنون در پی رشد نرخ تورم بالا سود منفی می گیرند را داشته باشند تا نه تنها نقدینگی بسمت واسطه گری و سفته بازی نرود بلکه این منابع جذب بانکها شود تا از این طریق نیازمراکز تولید و سرمایه گذاری در کشور نیز به خوبی تامین شود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: برای کنترل حجم نقدینگی در کشور هدایت آن به سمت بانک ها اقدامی راهبردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، البته باید گفت؛ چنانچه نرخ سود بانکی به این منوال پایین باشد نباید انتظار داشت منابع چندانی جذب چنین بازاری شود چرا که اکنون با توجه به نرخ بالای تورم در کشور، سپرده گذاری در بانک ها خیلی نمی تواند کارساز باشد مگر این که نرخ سود بانکی برای سپرده گذاران منطقی و جذاب شود.
بنا به این گزارش، نرخ سود بانکی ( ۱۶ درصد) اکنون یک سوم رقم نرخ تورم (بیش از ۴۰ درصد) است در حالی که فاصله این دو نرخ باید حدود ۵ درصد باشد نه حدود ۲۵ درصد! زیرا زمانی که نرخ تورم بالا و نرخ سود سپرده گذاران پایین باشد سپرده گذاران بانکی هر روز ارزش پولشان را در بانک ها از دست می دهند و سودی که می گیریند( ۱۶ درصد) سود منفی است.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 0
      بیچاره مردمی که اعتماد به پول ملی کردند و دنبال دلالی و خیانت به کشور و مردم نبودند خوب مزدی گرفتن
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      3 0
      تورم وگرانی وکاهش ارزش ریال ناشی ازبرنامه های تکراری وشکست خورده اقتصادی
    • بازنشسته دهک دهم IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      چی بگم حرفم نمی یاد.