۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
استدلالهای قهوه‌خانه‌ داران درباره ممنوعیت قلیان؛ همه چیز فقط در قهوه خانه ها ممنوع است!
تبعات قهوه خانه داری زیر زمینی چیست؟

استدلالهای قهوه‌خانه‌ داران درباره ممنوعیت قلیان؛ همه چیز فقط در قهوه خانه ها ممنوع است!

سالانه میزان زیادی تنباکو با هولوگرام بهداشت تولید می شود، این حجم از تنباکو به چه دلیل تولید می شود وقتی مصرف آن از دیده بهداشت غیرقانونی است.

نساء کروندی؛ بازار، با شیوع بیماری کرونا با تعطیلی بسیاری از صنوف روبرو بودیم که پس از کنترل این بیماری، صنوف نیز به صورت پلکانی باز شدند و به فعالیت عادی خود ادامه دادند.

اما طبق نظر مسئولان بهداشت وقت فعالیت قهوه خانه داران بسیار محدود شد، آنها دیگر اجازه ارائه قلیان در واحدهای خود را نداشتند چرا که بر این باور بودند که قلیان صد درصد زمینه ابتلا افراد را به کرونا فراهم می کند.

با درج عدم ارائه قلیان در مجوزها و این تصمیمات وزارت بهداشت، کسب و کار بسیاری از فعالین این صنف دچار مشکل شد و طبق اعلام رئیس اتحادیه وقت نیز سبب شد تا ۳۰ درصد از قهوه خانه داران مجوز خود را باطل کنند. برخی نیز یا تبدیل به مراکز عرضه قلیان به صورت زیر زمینی شدند و یا هر روز با این استرس فعالیت می کنند که بهداشت مانع کسب و کار آنها شود. بدیهی است در چنین شرایطی آنهایی که زیر زمینی خدمات ارائه می دهند، هر روز با مشکلاتی چون بازدیدها و هزینه های جانبی آن مانند هزینه چشم پوشی از خدمات قلیان و زیر میزی و...مواجهند که ناچارا روی قیمت خدماتشان می کشند. اساسا قهوه خانه ها و سفره خانه ها با خدمات ویژه برای مصرف کنندگان قلیان است و مراجعه کنندگان انتظار ارائه این خدمات را دارند وگرنه مردم برای صبحانه و شام و... به رستورانها مراجعه می کنند.

هر روز با این استرس که چه زمانی مسئولین بهداشت برای پلمپ مغازه می آیند فعالیت می کنیم

بیشترین درآمد قهوه خانه دارها از قلیان است
یکی از افراد فعال در صنف قهوه خانه داران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بیشترین درآمد قهوه خانه ها از قلیان است، اظهارداشت: در مجوزها عدم ارائه قلیان را درج کردند، مگر قهوه خانه به غیر از اینکه چایی، املت و قلیان ارائه کند چه چیزی دارد؟

وی با بیان اینکه این تصمیم زمینه ساز بی رونقی در کسب و کار این صنف شده است، افزود: هر روز با این استرس که چه زمانی مسئولین بهداشت برای پلمپ مغازه می آیند فعالیت می کنیم.

آرمین کیانی با اشاره به اینکه گرفتن مجوز قهوه خانه بسیار دشوار است، افزود: اما پس از اخذ مجوز اجازه فعالیت به صورت کامل را به ما نمی دهند.

وی گفت: سفره خانه ها و قهوه خانه ها از همه طرف تحت فشار هستند و کسی به مشکل ما رسیدگی نمی کند.

کیانی در خصوص تفاوت قیمت های قلیان در نقاط مختلف تهران نیز بیان کرد: قیمت قلیان از ۳۰ هزار تومان آغاز می شود و برخی نیز تا یک میلیون تومان هم دریافت می کنند اما از این بابت نظارتی صورت نمی گیرد.

بسیاری از قهوه خانه ها در تهران غیر مجاز فعالیت می کنند
یکی دیگر از فعالین صنف قهوه خانه داران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از قهوه خانه ها در تهران غیر مجاز فعالیت می کنند، اظهار داشت: این عدم اجازه به ارائه قلیان سبب شده فعالیت ها زیر زمینی و غیر مجاز انجام شود در نتیجه امکان انجام فعالیت های دیگر نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد در این صنف فعالیت و از این راه ارتزاق می کنند، خاطرنشان کرد: معیشت تمامی این خانوارها با این تصمیم تحت شعاع قرار گرفته است.

سهراب شریفی بیان کرد: باید در تصمیم گیریها به تبعات آن نیز توجه کنند.

در حال حاضر کاسبان فعال در این صنف با ترس فعالیت می کنند چرا که میدانند هر لحظه ممکن است کلانتری، دادگاه، پلمپ و یا جریمه در انتظارشان باشد

فعالیت زیر زمینی قهوه خانه ها 
رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: مشکلات این اتحادیه را امروز کسی نیست که ندادند، در ایام شروع کرونا نیز بیشترین آسیب را نیز صنف ما متحمل شد.

وی افزود: این صنف به صورت داوطلبانه اقدام به تعطیلی واحد صنفی کرد، اکنون پس از کاهش این بیماری و واکسیناسیون همگانی اجازه فعالیت مجدد داده شده، اما اگر اجازه ادامه فعالیت مانند گذشته نداشته باشیم که فایده ای ندارد.

عباس علائی با اشاره به اینکه بیشترین درآمد این واحدهای صنفی از قلیان است، خاطرنشان کرد: با ارائه چایی و املت به تنهایی درآمد و رونق خوبی در کسب و کارمان نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران با اشاره به اینکه بهداشت ما را در منگنه قرار می دهند، خاطرنشان کرد: چرا ما اجازه ارائه قلیان نداریم اما فروش سیگار بدون هیچ مشکلی آزادانه انجام می شود.

وی با عنوان اینکه سالانه میزان زیادی تنباکو با هولوگرام بهداشت تولید می شود، گفت: این حجم از تنباکو به چه دلیل تولید می شود وقتی مصرف آن از دید بهداشت غیرقانونی است؟

علائی رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی تهران با عنوان اینکه بسیار تاکید کردیم که اجازه دهید این فعالیت زیر نظر نیروی انتظامی و اماکن انجام شود، این مهم محقق نشد، گفت: با اینکار همه چیز زیر زمینی شده و مانند سال ۸۶ اکثرا آنهایی که جواز داشته و نداشته فعالیت می کردند الان زیر زمینی به ادامه فعالیت می پردازند.

رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی بیان کرد: در حال حاضر کاسبان فعال در این صنف با ترس فعالیت می کنند چرا که میدانند هر لحظه ممکن است کلانتری، دادگاه، پلمپ و یا جریمه در انتظارشان باشد.

وی گفت: می گویند شما بهداشت عمومی را لکه دار می کنید ما کجا اینکار را می کنیم کجای قانون از قلیان صحبت شده که ممنوع است.

علائی خاطرنشان کرد: با این رفتارها یک عده را که به دنبال کسب نان حلال و تامین معیشت شان هستند به سمت کارهای خلاف سوق می دهید. در  قهوه خانه های زیر زمینی زمینه گسترش ناهنجاری های بیشتری است لذا باید برای تصمیم گیری راهکار بهتری برای اطلاع افراد از خطرات کشیدن قلیان پیدا کنیم، ما یاد گرفته ایم هر چیزی را که به هر لحاظ چه بهداشتی، چه اخلاقی و چه اجتماعی نادرست است با رفتار قهری آن را حل کنیم در صورت اینکه حل ریشه ای این موارد فرهنگی است و باید بدور از بگیر و ببندها سطح اطلاع جامعه را افزایش دهیم.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha