۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
۱۰ درصد از باغ‌های اصفهان خشک شد| جایگزینی گونه‌های مقاوم به خشکسالی
به دلیل سرمازدگی و خشکسالی؛

۱۰ درصد از باغ‌های اصفهان خشک شد| جایگزینی گونه‌های مقاوم به خشکسالی

اصفهان- مدیر امور باغبانی اصفهان گفت: باغ‌های اصفهان از ابتدای امسال علاوه بر تاثیر خشکسالی، در معرض سرمازدگی و تگرگ قرار گرفت و ۱۰ درصد از باغ‌های اصفهان خشک شدند.

احمد رضا رئیس زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باغات اصفهان در سال ۱۴۰۱ به غیر از موضوع بارش های کم متاسفانه چندین بار در ابتدای سال دچار سرمازدگی و تگرگ شد که در کنار خشکسالی باعث شد به حدود ۲۰ هزار هکتار از باغ های استان اصفهان خسارت وارد شود و محصولات باغی استان را دچار تنش کرد.

وی افزود: این موضوع باعث شد که ۵۰ هزار تن از جمع محصولات باغی امسال کاهش یابد و عمده خسارت این سرمازدگی به باغات بادام، پسته، زردآلو، آلو و گردو در شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، مبارکه، لنجان، خمینی شهر، نجف آباد، اصفهان، آران و بیدگل و اردستان بود.

مدیر امور باغبانی شهرستان اصفهان ابراز کرد: سالانه ۵۵۰ هزار تن محصول باغی در اصفهان تولید می شود که تا کنون ۱۰ درصد از آن را به همین دلایل از دست داده ایم.

خسارت کمتر باغداران به دلیل بازگشایی زاینده رود
رئیس زاده بیان کرد: البته امسال به این علت که زاینده رود چند بار جاری شد و در چند مرحله شاهد بازگشایی زاینده رود بودیم از لحاظ خشکسالی کمتر خسارت دیدیم و باغات لنجان، فلاورجان، شاهین شهر و مبارکه و به تعبیری دیگر ۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت این مناطق در این شهرستان ها آبیاری شد و درصد بسیار کمی از محصولات باغی خسارت دید.

وی ادامه داد: در سال های قبل به علت خشکسالی زاینده رود حتی به کشاورزان اطلاع دادیم که درختان را تنک کنند و نگذراند میوه تشکیل شود و گرچه آبرسانی به صورت سیار نیز در سنوات گذشته بود، باز هم شاهد خساراتی در این زمینه بود و امیدواریم که امسال با مشکلات کمتری در این زمینه روبرو شویم.

رئیس زاده با اشاره به اینکه خشکی و بی آبی باغ، مثل زراعت نیست که اگر آب به محصول نرسید فقط محصول آن سال را نداشته باشد، بیان کرد: اگر درختی تنش پیدا کند، نتیجه چندین ساله زحمات باغدار از بین می رود و آن درخت از گردونه زراعت حذف می شود.

مدیر امور باغبانی شهرستان اصفهان بیان کرد: به این دلیل است که باغدار به هر یک از درختانش مثل یک بچه نگاه می کند، درختی که برای آن، ۲۰ تا ۳۰ سال ۳۰ زحمت کشیده و از نسل های قبل به او رسیده است و از این رو برای وی سخت تر است که با خشکسالی بجنگد اما مجبور به این کار است.

جایگزینی گونه های مقاوم به خشکسالی
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که آیا کاشت گونه های مقاوم برای کاهش خسارت ها اجرا شده و چه درختانی جایگزین درختان آب بر شد، گفت: راهکار ما برای این موضوع این بود که کاشت در بسیاری از باغات محدود به گونه های مقاوم شد و این گونه ها جایگزین گونه های آب بر شدند و سعی کردیم در هر سه اقلیم این اتفاق را رقم بزنیم.

رئیس زاده تاکید رد: به عنوان مثال توسعه درختان سیب، هلو، گردو، زردآلو و هسته دارها که نیاز آبی بالایی داشتند، توسعه پیدا نکرد و در عوض درخت بادام و گل محمدی و درختان دیرگل که مقاوم به خشکی بودند، جایگزین آنها شد.

وی گفت: همچنین در مناطق سرد و در مناطق معتدل مانند فلاورجان، شهرضا، نجف آباد، برخوار، شاهین شهر و در مناطق مرکزی نیز گونه هایی که مقاوم به خشکی بودند مثل پسته، زیتون، بادام کشت شد و در مناطق گرم مثل خوربیابانک، نظنز اردستان، کشت پسته در الویت اول، زیتون در الویت دوم، زرشک و برخی از گیاهان دارویی مقاوم قرار گرفت.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha