۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مشهد و موج جدید سفرهای زیارتی | ۸۰درصد ظرفیت واحدهای اقامتی تکمیل شد
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد و موج جدید سفرهای زیارتی | ۸۰درصد ظرفیت واحدهای اقامتی تکمیل شد

مشهد- هرسال هم‌زمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) و دهه پایانی ماه صفر زائران پیاده از اقصی نقاط کشور به‌سوی مشهد حرکت می‌کنند تا در این مناسبت‌ها در حرم مطهر رضوی حضورداشته باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: باوجوداینکه هنوز بسیاری از خانواده‌ها به دلیل برپایی امتحانات از سفر پرهیز می‌کنند اما موج سفرهای زیارتی به‌واسطه دهه کرامت به این شهر مقدس هم چنان پرشور است.

تعطیلات پشت سر گذاشته شده همزمان با مراسم ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا بسیاری از مراکز اقامتی در مشهد مقدس با ازدحام و موجی از مسافران روبرو شوند و ظرفیت این مراکز را تا ۹۰ درصد اشغال کند.

حال با آغاز دهه کرامت و نزدیک شدن به میلاد با سعات حضرت ثامن الحجج(ع) باری دیگر بر موج سفر ها به این کلان شهر افزوده شده است و این در حالی است که علاوه بر استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی پیش بینی می شود ۲۰ هزار زائر نیز با پای پیاده به این شهر سفر کنند.

ستاد سفر در طول سال فعال است
قائم‌مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان بابیان اینکه مشهد مقدس در دهه کرامت با سفر انبوهی از زائران همراه شده است اظهار کرد: اوج حضور زائران در مشهد مقدس را در ایام میلاد ولی‌نعمتمان آقا امام رضا (ع) خواهیم داشت، خدمات‌دهی برای زائران بعدازاین دو پیک سفر، برای تابستان تداوم داشته باشد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر ۱۴۰۱ اظهار کرد: با توجه به شرایط مشهد مقدس و استان خراسان رضوی کمیته‌های این ستاد در طول سال فعال بوده و آمادگی همیشگی برای میزبانی از زائران وجود دارد.

مشهد و موج جدید سفرهای زیارتی | ۸۰درصد ظرفیت واحدهای اقامتی تکمیل شد

وی آسیب‌شناسی خدمات ارائه‌شده به زائران در نوروز ۱۴۰۱، تدارک ناوگان برای برگشت زائران، نظارت بر سرویس‌دهی تاکسی‌ها در سطح شهر مشهد و پیش‌بینی لازم برای ایمنی جاده‌های استان را مورد تأکید قرارداد و افزود: از آغاز دهه کرامت تاکنون، روزانه بیش از ۱۰۰ هزار زائر و مسافر وارد کلان‌شهر مشهد می‌شوند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد با بیان اینکه طی سه روز تعطیلی اخیر در خردادماه امسال شاهد حضور پر شور زائران و مسافران بودیم اظهار کرد: هرساله در ایام دهه کرامت شاهد حضور گسترده زائران در مشهد هستیم لذا امسال نیز با توجه به گذر از دوران شیوع ویروس کرونا شاهد رونق دوباره این حضور هستیم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در شرایط غیر پیک شاهد ورود روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ هزار زائر به مشهد هستیم که هم‌اکنون این میزان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر در روز رسیده است که با توجه به عدم پایان امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس هنوز شاهد اوج حضور زائران نیستیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود اوج پیک ورود مسافر به مشهد مقدس هم‌زمان با میلاد امام رضا(ع) باشد که در این روز پیک مقدماتی ورود به سفرهای تابستانی راداریم.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد گفت: هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی رسمی در مشهد تکمیل‌شده است و برای میلاد امام هشتم(ع) نیز آمادگی کامل میزبانی وجود دارد.

سیل زائران ادامه دارد
در همین راستا مدیر روابط عمومی شورای هیئت‌های مذهبی خراسان رضوی نیز از حضور افزون بر ۲۰ هزار زائر پیاده برای تشرف به حرم مطهر رضوی در دهه کرامت و هم‌زمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) خبر داد.

علی قارونی در این رابطه به رسانه‌ها گفت: تاکنون ۱۴ هزار و ۲۰۰ زائر پیاده برای حضور در حرم مطهر رضوی هم‌زمان با سالروز میلاد امام رضا(ع) ثبت‌نام کرده‌اند.

وی بیان کرد: هشت موکب هم با همکاری آستان قدس رضوی در جاده قدیم نیشابور به مشهد برای زائران پیاده راه‌اندازی شده است.

قارونی ادامه داد: سه کاروان زائر پیاده نیز از استان‌های قم، البرز و تهران به‌سوی مشهد در حال حرکت هستند.

پیش بینی اسکان زائران در اقامتگاه‌های رسمی و اضطراری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه نسبت به اسکان و اقامت زائران برنامه‌ریزی لازم انجام‌شده است در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: رصد رزروهای انجام‌شده نشان می‌دهد در اماکن اقامتی نزدیک به حرم مطهر رضوی تا ۸۰درصد و در مراکز اقامتی دیگر تا ۷۰درصد رزرو شده است و تا چند روز آینده به مرز صد درصد خواهد رسید.

یوسف بید خوری در خصوص وضعیت اشغال واحدهای اقامتی مشهد در دهه کرامت اظهار کرد: از ۱۱ تا ۱۵ خرداد بیش از ۹۰۰ هزار اقامت در واحدهای اقامتی مشهد به ثبت رسیده که بر این اساس افزون بر ۹۰ درصد از واحدهای اقامتی رسمی و موقت مشهد در این ایام تکمیل‌شد.

مشهد و موج جدید سفرهای زیارتی | ۸۰درصد ظرفیت واحدهای اقامتی تکمیل شد

رئیس کمیته اسکان و پذیرایی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی به تمهیدات صورت گرفته برای اسکان زائران بعد از تکمیل ظرفیت‌ اقامت در مراکز رسمی اظهار کرد: علاوه بر هشت سالن ورزشی و کمپ اسکان زائران غدیر مشهد مقدس، تعداد یکصد مسجد و ظرفیت اسکان اضطراری سپاه در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های اجرایی دخیل در موضوع اسکان مسافران به‌منظور ارائه خدمات بهتر خاطرنشان کرد: بیش از ۴۹۶ هزار اسکان در واحدهای اقامتی رسمی با ۸۵ درصد اشغال و بیش از ۴۰۱ هزار اسکان نیز در واحدهای اقامتی موقت با ۸۳ درصد اشغال در این مدت به ثبت رسیده است.

بیدخوری افزود: علاوه بر واحدهای اقامتی رسمی از واحدهای سرپوشیده شامل مهمانسراهای دولتی، ظرفیت‌های اقامتی آستان قدس رضوی، حسینیه‌ها، مساجد و زائرسراهای ارزان‌قیمت زائر شهر رضوی نیز بهره گرفته‌شده است.

بید خوری بابیان اینکه بر ارائه خدمات اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری به‌منظور سنجش کیفیت ارائه خدمات نظارت به عمل می‌آید، ادامه داد: در این مدت ۳۴۴ مورد نظارت بر تأسیسات گردشگری مشهد شکل‌گرفته که پس از رسیدگی به ۹ مورد از شکایات، مبلغ سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به گردشگران استرداد شده است.

وی عنوان کرد: مسافران می‌توانند با شماره ۰۹۶۲۹ مرکز خدمات سفر کشور و نیز شماره ۳۷۰۴۵ با پیش‌شماره ۰۵۱ تماس گرفته و اعلام شکایت و تخلف کنند. گروه‌های نظارتی به ظرفیت ۱۰۰ نفر به‌صورت گشت‌های مشترک کار نظارت بر واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری را انجام می‌دهند.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تأکید کرد: در این رابطه تنها واحدهایی که بتوانند استانداردهای لازم جهت میزبانی از زائران را رعایت کنند، از اداره‌ کل مجوز دریافت می‌کنند در غیر این صورت از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.

بید خوری در خصوص نظارت بر روند اقامت مسافران در این ایام نیز بیان کرد: گروه‌های نظارتی به ظرفیت ۱۰۰ نفر به‌صورت گشت‌های مشترک کار نظارت بر واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری را انجام می‌دهند.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha