۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
اجرای طرح ساماندهی بیش از هزار و ۷۰۰ وانت بار فعال
معاون حمل و نقل سازمان راهداری اعلام کرد

اجرای طرح ساماندهی بیش از هزار و ۷۰۰ وانت بار فعال

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱، طرح ساماندهی وانت بارها در کشور با استفاده از ظرفیت بیش از ۳۰ بازارگاه های الکترونیکی بار فعال، اجرا می شود.

به گزارش بازار، حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، طرح ساماندهی وانت بارها در کشور با استفاده از ظرفیت بیش از ۳۰ بازارگاه های الکترونیکی بار فعال، اجرا می‌شود.

وی اهداف این طرح را قانونمند کردن فعالیت در این حوزه، کاهش تصادفات، جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از فعالیت رانندگان قانونمند وانت بار در این بخش خواند و عنوان کرد: براساس اطلاعات از وضعیت فعالیت وانت بارها در مسیرهای برون شهری مستند به تحلیل انجام شده بر پایه پلاک خوانی(پلاک های OCR شده) دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت، سامانه‌های توزین در حال حرکت WIM و آمار برداری مبداء، تعداد وانت بارهای کشور بالغ بر دو میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۷۴۰ هزار دستگاه آن در مسیرهای جاده‌ای در طول سال تردد دارند، به عبارتی ۷۸ درصد وانت‌های کشور در جاده‌ها مشاهده شده‌اند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص وضعیت تردد وانت بارها در استان‌های مختلف اعلام کرد: بالاترین تردد در محورهای جاده‌ای تهران با ۳۲۰ هزار تردد سالانه، اصفهان با ۱۳۰هزار تردد سالانه، خراسان رضوی با۱۳۰ هزار تردد سالانه، خوزستان و آذربایجان شرقی با ۸۰ هزار تردد سالانه، آذربایجان غربی، مازندران و فارس با ۷۰ هزار تردد سالانه، گیلان، همدان و کرمانشاه و لرستان با ۶۰ هزار تردد سالانه ثبت شده است.

شهرکی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط دوربین‌های پلاک خوان تکرار تردد وانت بارها در مسیرهای جاده‌ای در طول یک سال نشان می‌دهد، هشت درصد بیش از ۲۰۰ بار، ۹ درصد بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ بار، ۹ درصد بین ۵۱ تا ۱۰۰ بار، ۱۹ درصد بین ۱۱ تا ۵۰ بار، ۲۰ درصد بین چهار تا ۱۰ بار، ۳۵ درصد سه و کمتر از سه بار بوده است.

معاون حمل و نقل این سازمان همچنین بیان کرد: متوسط بار حمل شده توسط وانت بارها به استناد اطلاعات ثبتی در سامانه WIM یک تن و۲۰۰ کیلوگرم است و متوسط تعداد سفر دارای بار انجام شده توسط هر وانت در هفته ۴.۲ سفر و مجموع سفرهای دارای بار توسط وانت بارها در سال ۲۱۹ میلیون سفر و متوسط طول سفر هر وانت در مسیرهای جاده‌ای کشور ۱۹۶ کیلومتر است.

وی با اعلام این که سالانه بالغ بر ۲۶۰ میلیون تن کالا توسط وانت بارها در کشور حمل می شود، گفت: از آنجایی که میزان حمل سالانه توسط انواع کامیون، تحت صحابت بارنامه در کشور ۵۰۰ میلیون تن است، این میزان حمل ۵۲ درصد میزان کل جابه جایی کالا توسط ناوگان سنگین بر اساس بارنامه‌های صادره به شمار می‌رود و می بایست هرچه سریع تر موضوع ساماندهی شده و حمل بار در مسیرهای جاده‌ای به استناد قانون الزام تحت صحابت بارنامه صورت پذیرد.

شهرکی خاطرنشان کرد: در این چارچوب با برنامه ریزی انجام شده، اقداماتی انجام شده است تا شرایط صدور کارت هوشمند جهت ناوگان وانت بار و رانندگان عزیز این حوزه تسهیل شود که امر یاد شده انجام و مالکان ناوگان و رانندگان با کمترین زمان و طی مراحل مربوطه امکان دریافت کارت هوشمند برایشان میسر و اطلاع رسانی گسترده صورت گرفته ااست.

معاون حمل و نقل این سازمان افزود: ضوابط تاسیس شرکت‌های حمل و نقل به ویژه جهت حضور بازارگاه های حمل و نقل جهت دریافت پروانه فعالیت و تاسیس شرکت حمل و نقل وانت بار در سال گذشته بازبینی و در ابتدا سال جاری ابلاغ گردیده، و هدفگذاری شده است که این شرکتها با تحت پوشش قرار دادان ۶۲۰ راننده و ناوگان امکان فعالیت داشته باشند.

شهرکی افزود: تاکنون دو شرکت بازارگاهی تقاضای خود را به این سازمان ارائه کرده‌اند و در مرحله طی تشریفات جهت اخذ پروانه فعالیت شرکت حمل و نقل ویژه وانت بار هستند.

وی با اعلام این که با حذف فیزیک بارنامه در اردیبهشت ماه سال جاری شرایط دریافت بارنامه بسیار تسهیل شده است، تصریح کرد: ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور فرآیند تاسیس شرکت حمل و نقل کالا ویژه وانت بار جهت شرکت‌های بازارگاه الکترونیکی بار متقاضی تاسیس شرکت حمل و نقل مذکور را با توجه به شرایط تسهیل شده در ضوابط ابلاغی در اولویت کاری خود قرار داده‌اند؛ همچنین موضوع اطلاع رسانی موثر و گسترده با راهبری دفتر مرکزی روابط عمومی انجام پذیرفته است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شهرکی با بیان اینکه جلسات لازم با اعضای انجمن بازارگاهای کشور و کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های وانت بار کشور برگزار شده است، خاطرنشان کرد: همچنین مکاتبات با دستگاه‌های اجرایی از جمله پلیس راهور ناجا، انجمن صنفی مربوطه از جمله اقدامات انجام شده طی ماه‌های اخیر در این طرح بوده است. در حال حاضر نیز ۱۰ شرکت تخصصی وانت بار در کشور فعالیت دارند و تعداد ۲۲۵ هزار دستگاه وانت و ۱۲ هزار راننده فعال در این بخش دارای کارت هوشمند هستند.

کد خبر: ۱۵۵٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha