۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در قوچان | ورود دانش‌بنیان‌ها به کسب‌وکارهای خرد ضروری است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در قوچان | ورود دانش‌بنیان‌ها به کسب‌وکارهای خرد ضروری است

قوچان- نرخ بیکاری یکی از دغدغه‌های مردم قوچان است و باوجود اینکه این شهرستان پتانسیل‌های کشاورزی و عشایری زیرساخت‌های مناسبی را برای ایجاد اشتغال دارد اما این مشکل همچنان پا برجاست.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان قوچان در سرشماری سال ۱۳۹۵ جایگاه دوم را به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری در سطح خراسان رضوی کسب کرد و لذا در طی چند سال گذشته توانسته کمی این شاخص را بهبود ببخشد.

این شهرستان در طی سال‌های گذشته بالاترین آمار بیکاری در بین شهرستان‌های خراسان رضوی را داشته است اما تلاش‌های دولتمردان بر این بوده تا این نرخ را به حداقل برسانند اما شیوع کرونا و خشک‌سالی در طی یک سال گذشته خود سد راه رسیدن به این هدف بوده است.

مرکز شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال مشهد واقع است و این شهرستان از دو بخش «مرکزی» و «باجگیران» به همراه ۱۸۳ روستا تشکیل‌شده است که ۷۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

این شهرستان از طریق گمرک مرزی باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل است و ۲۸ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد و اگرچه بسترهای فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد اما هم چنان با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

در این راستا به‌منظور بررسی و واکاوی نرخ بیکاری، مشکلات بیمه‌ای کارگران و تعهد اشتغال در این شهرستان با حسین ولایتی رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی قوچان به گفت و نشستیم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

* با توجه به تأکید رهبری مبنی بر تولید بر پایه دانش‌بنیان‌ها تا چه میزان سیاست‌های این اداره بر این اساس برنامه‌ریزی‌شده است؟
با توجه به فرمایشات رهبری در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، وزارت در نظر دارد با متمرکز کردن کلیه برنامه‌ها در حوزه اشتغال انجام دهد و از طرفی هنوز دستورالعمل و آیین‌نامه دانش‌بنیان نرسیده است ولی درمجموع بیش‌ترین طرح اجرایی تهیه زیست‌بوم اشتغال است که باهدف تقویت ، تکمیل تولید در بخش‌های ملی، محلی و منطقه‌ای و تمرکز بر کاربردی‌تر نمودن جذب نیروی کار که سالیانه یک میلیون نفر در کشور هدف‌گذاری شده است .

تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در قوچان | ورود دانش‌بنیان‌ها به کسب‌وکارهای خرد ضروری است

در سیستم اشتغال در وزارتخانه سیاست اصلی آن در این است که ۵ حوزه تأمین مالی، شبکه‌های بانکی، صندوق توسعه ملی و حوزه بازاریابی را فعال نماید که این همان اهداف زیست‌بوم است و برای هرکدام از این حوزه‌ها ضمن دستورالعمل و تقسیم‌کار سبب ایجاد چرخه تولید و اشتغال انجام شود.

* آیا در طی سال‌های گذشته حرکتی در این راستا شده است؟
در سال‌های گذشته در حوزه تعاونی‌های شهرستان حرکت‌هایی به سمت دانش‌بنیانی شده است. در همین راستا به منظور تولید و آموزش دستگاه‌های الکترونیکی، قفل‌های الکترونیکی طرح‌هایی در حوزه مشاغل خانگی به سمت دانش‌بنیان در شهرستان حرکت کردیم به‌طوری‌که ۱۰ درصد کسب‌وکارها شهرستان دانش‌بنیانی‌اند ولی نیاز است در این حوزه در بخش‌های دیگر نیز گسترده نماییم.

یکی از ضرورت‌های دانش‌بنیان بودن را دانش روز و اشتغال پایدار است لذا هر ایده‌ای از کسب‌وکار که فناورانه باشد و سبب تولید انبوه و قابلیت تبدیل به محصولی شود که هم در بازار پایدار و بادانش روز تطبیق پیدا نماید نیاز داریم.

* شهرستان قوچان در چه زمینه‌هایی برای کارآفرینی مستعد است؟
با توجه به شهرستان قوچان حوزه‌های گردشگری، بوم گردی، محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی با توجه به منابع طبیعی و چشم‌اندازهای خوب از منظر زیرساختی در کسب‌وکار مستعد است ضمن ورود در این حوزه سبب اشتغال‌زایی فراوان می‌شود.از طرفی حوزه‌های مستعد کشاورزی و دام تولید محصولات لبنی و صنایع تبدیلی در کسب‌وکارها به سمت دانش‌بنیان ایجاد مرکز شهرک دام که ضرورت است و باهدف تمرکز بخشی از تولید تا مصرف سبب اشتغال پایدار و ورود مستمر به بازار می‌شود.

* نرخ بیکاری در قوچان چه عددی است؟
با توجه به این‌که در سرشماری سال ۹۵ نرخ بیکاری شهرستان ۱۷.۲ بوده است و با برنامه‌های طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری این نرخ در سال ۹۸ به ۸.۳۷ رسیده بود از طرفی توجه به این حوزه‌های کسب‌وکار در کنار اهتمام دولت این نرخ به پایین‌تر نیز می‌رسد.

* برای رفع بیکاری بر روی چه محورهایی تکیه‌دارید؟
ضمن متمرکز شدن تولیدات اشتغال و ورود به بازارهای بین‌المللی در کنار آن بتوانیم نیروهای متخصص را معرفی و کارگرانی که مهارت متناسب با بازار کار ندارند جهت تولید بهتر آموزش‌های بهتری را ببینند.

* از تعهد ایجاد اشتغال سال گذشته چقدر محقق شده است؟
ما در سال گذشته رشد ۱۲۷ درصدی تعهد اشتغال را تجربه کردیم و در حوزه اشتغال ۲۴۲۵ نفر تعهد اشتغال داشتیم که این میزان به ۳۰۸۵ نفر رسید و با رشد ۱۲۷ درصدی در این حوزه تحقق یافت .

تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در قوچان | ورود دانش‌بنیان‌ها به کسب‌وکارهای خرد ضروری است

در حوزه مشاغل خانگی پس از مشهد دومین شهر بااعتبار ۷ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان بیشترین اعتبارات در استان با اشتغال ۴۱۴۰ نفر ایجاد شد .

* کرونا چه آسیب‌هایی را برای نیروی کار در این شهرستان به همراه داشت؟
از تعداد ۱۰۳۴ نفر که مبلغ ۱۴ میلیارد و ۹۷۱ میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند تا الآن برای ۱۰۱۳ نفر به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت‌شده است که سبب تثبیت اشتغال ۱۴۴۱ نفر باهدف جلوگیری از کاهش ظرفیت کارگران و یا تعطیلی این واحدهای تولیدی شده بود. همچنین در بحث اشتغال پایدار طرح‌های روستایی و عشایری تا به الآن ۵۴۴ طرح به مبلغ ۳۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان با اشتغال‌زایی ۱۱۳۵ نفر ایجادشده است.

* تا چه میزان بر روی کسب‌وکارهای خرد و کوچک در قوچان سرمایه‌گذاری شده است؟
از اسفندماه سال گذشته تاکنون برای ۲۰۰ شغل خانگی مجوز صادر شده است که تا پایان امسال مجوزهای بیش‌تری هم صادر می‌شود.در سامانه مشاغل خانگی بالغ‌ بر ۳۰۰ رشته تعریف‌شده است و از طرفی تسهیلات ارزان‌قیمت ۴ درصدی با بازپرداخت ۷ ساله ابلاغ که در سال گذشته ۷ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان پرداخت‌شده بود .

با بهبود و توجه به کسب‌وکارهای کوچک و پربازده سبب اشتغال بالایی در پی خواهد داشت و از طرفی حوزه صنعت جهت ایجاد اشتغال بسیار پرهزینه است بنابراین کسب‌وکارهای خرد که مزیت آن‌وقت و سرمایه در اختیار خود فرد است مؤثر بوده است ولی نیاز است به سمت ایده‌های جدید و نوآورانه پیش رویم و از طرفی برخی حوزه‌های اشباع حذف شود و با چرخه تولید کامل ماندگاری در بازارها و صادرت را دنبال نماییم.

* بیمه‌های کارگری به کجا رسید؟
تعداد ۱۸ هزار بیمه‌شده اصلی کارگر در شهرستان قوچان وجود دارد البته با توجه به مشکلات بیمه و هزینه‌هایی در بحث کارگر و کارفرما طی دو سال گذشته مشوق‌های بیمه‌ای و دستورالعمل‌های کارورزی برای کارفرما وجود دارد که جهت تسهیل در بیمه‌شدگان کارگران ابلاغ‌شده است.

به ازای هر دو نفر و یک نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی که مشغول به کار باشد با پرداخت حداقل‌هایی بیمه‌ای توسط دولت موضوع معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما شود و امسال با مبالغ بیش و معافیت‌هایی نیز از منظر بخشش جرائم هم داشتیم باعث کمک به جامعه کارگر و کارفرما می‌شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هادی IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 0
      سلام شمااز حسین اقای ما این امارگرفتین یعنی ۱۰۳۴نفر فقط بیست نفرنتونستن از بانگها پولبگیرن ۱۰۱۴نفرموفق بودن همین امارامارابدبخت کرده دیگه اقای گزارشگر کجاین شما بیاین پیش خودم