۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بازار مرغ آرام گرفت | جا ماندن مرغ‌های بدون مشتری در ویترین
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار مرغ آرام گرفت | جا ماندن مرغ‌های بدون مشتری در ویترین

مشهد- از زمان آزادسازی قیمت‌ها و رسیدن مرغ به کیلویی ۵۹ هزار و۸۰۰ تومان صف‌های مقابل فروشگاه‌های مواد پروتئینی برچیده شده و حالا مرغ زیر قیمت مصوب هم‌چندان مشتری زیادی ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش یا افزایش قیمت مرغ پس از گوشت قرمز، نقش مهمی را برای مردم در بازار دارد لذا چندی پیش قیمت مرغ به‌صورت ناگهانی افزایش یافت و این موضوع اعتراضات مردم را برانگیخت.

قیمت مرغ در بازار روزانه، از مسائل اقتصادی پرحاشیه است که با کوچک‌ترین تغییرات در آن‌ها، واکنش‌های مختلف مردم برانگیخته می‌شود.افزایش قیمت مرغ تا چندی پیش، سبب خرید هجومی افراد در پروتئینی‌ها می‌شد، اما این بار مردم به استقبال کمی برای خرید گوشت مرغ پرداختند.

خلوتی فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی نشان می‌دهد که مردم طالب خریداری مرغ به کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان نیستند و یا به دلایل اقتصادی ترجیح می‌دهند میزان کمتری از این محصول را خریداری کنند.

این موضوع موجب شده تا در طی یک ماه گذشته به دلیل بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا قیمت مرغ نیز تا کیلویی ۴۰ هزار تومان کاهش پیدا کند اما مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که کاهش قیمت‌ها نیز نتوانسته رغبت چندانی برای خرید در بازار مواد پروتئینی ایجاد کند.

اگرچه به قول تولیدکننده‌ها در مرغداری‌ نمی‌توان مانند خط تولید کارخانه؛ تولید را از برق کشید و یا از آن دست کشید اما به هر ترتیب دولتی‌ها برای حمایت از تولیدکننده پا به میدان گذاشته و نسبت به خریداری مرغ‌های مازاد اقدام کرده‌اند و از سوی دیگر خبرهای رسیده حاکی از آن است که بخش خصوصی نیز با کاهش جوجه ریزی سعی دارد تا سروسامانی به این قیمت‌ها بدهد.

بازار مرغ آرام گرفت | جا ماندن مرغ‌های بدون مشتری در ویترین

هم‌اکنون ۲۶۰ واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت ۱۱ میلیون قطعه در هر دوره در خراسان رضوی فعالیت دارند و روزانه ۴۰۰ تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود که مازاد بر نیاز هم استانی‌هاست و نیمی از آن به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

کاهش جوجه ریزی
در همین راستا مدیر دفتر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز از تولید مازاد بر مصرف در این استان خبر داد و به بازار گفت: در حال حاضر آمارهای جوجه ریزی در استان نشان می‌دهد که کاملاً متناسب با مصرف و نیاز استان انجام‌شده است و لذا در خردادماه و ماه آینده مشکلی از این بابت وجود ندارد.

محمدمهدی یعقوب زاده با اشاره به این موضوع که البته جوجه ریزی طی خردادماه جاری در واحدهای پرورش مرغ این استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد کاهش دارد افزود: با این کاهش ۱۰ درصدی نه‌تنها خللی در تأمین مرغ موردنیاز به وجود نمی‌آید بلکه نیاز استان با تولید هم‌خوانی پیدا خواهد کرد.

وی بابیان اینکه تاکنون بیش از سه میلیون قطعه جوجه ریزی در استان ثبت‌شده است ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه هشت میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام شود که به‌این‌ترتیب تولید گوشت مرغ به روزانه ۴۸۰ تن خواهد رسید که کاملاً پاسخگوی نیاز استان است

یعقوب زاده اذعان کرد: هم‌اکنون به دلیل کاهش مصرف و افت قیمت توسط شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد تولیدکنندگان خریداری و ذخیره‌سازی می‌شود بنابراین کاهش جوجه ریزی مشکلی در برندارد.

هم‌اکنون به دلیل کاهش مصرف و افت قیمت توسط شرکت پشتیبانی امور دام مرغ مازاد تولیدکنندگان خریداری و ذخیره‌سازی می‌شود

مدیر دفتر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید گوشت مرغ در استان با این میزان کاهش جوجه ریزی میزان تولید به حد نیاز و مصرف استان خواهد رسید.

خریداری مرغ به‌صورت حمایتی
مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی در این رابطه اظهار می‌کند: از زمان آغاز طرح مردمی اقتصاد، ۷۰۰ تن مرغ گوشتی از مرغداران استان به‌صورت حمایتی خریداری شد.

سعادت علی‌نیا افزود: با کاهش میزان مصرف مرغ و با هدف حمایت از تولیدکنندگان از ۲۵ اردیبهشت ماه خرید حمایتی مرغ مازاد تولیدکنندگان در این استان آغاز شده و تا کنون میزان خوبی خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

وی ادامه داد: مرغ نژاد آرین به قیمت هر کیلوگرم ۵۵ هزار تومان(با هدف حمایت از تولید داخلی) و نژاد غیرآرین هر کیلوگرم ۵۲ هزار تومان در وزن ۱.۲ تا ۲.۲ کیلوگرم از مرغداران خریداری می‌شود و هیچ محدودیتی در میزان خرید وجود ندارد.

مدیرکل پشتیبانی دام خراسان رضوی گفت: محدودیتی برای خرید مرغ مازاد نداریم و تا زمانی که مصرف به تعادل برسد خرید مرغ به قیمت مصوب در این استان ادامه خواهد داشت.

عرضه مرغ بیش از تقاضاست
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز بابیان اینکه خوشبختانه در این حوزه مشکلی برای تولید، عرضه و یا تخلفات ناشی از آن وجود ندارد به بازار گفت: در حالی که قیمت مصوب مرغ به میزان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است اما بسیاری از تولید کنندگان به دلیل عدم استقبال مردم از این قیمت نسبت به کاهش نرخ مرغ اقدام کرده اند.

بازار مرغ آرام گرفت | جا ماندن مرغ‌های بدون مشتری در ویترین

امیر دلداری با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ گاها به میزان ۱۵ تا ۱۹ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می شود ادامه داد: با این حال هنوز هم شاهد عدم استقبال شهروندان از خرید هستیم.

وی بیان کرد: از آنجا که طی چند روز گذشته تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار مشهد بیشتر از نقاضا بوده و رکود حاکم شده است، عرضه‌کنندگان قیمت مرغ را کاهش داده‌اند و هم‌اینک هر کیلوگرم گوشت مرغ از ۴۱ تا ۴۵ هزار تومان متغیر و در نوسان است.

دلداری با اشاره به تشدید بازرسی هخا و افزایش تعرفه جریمه ها در خصوص گرانفروشی و یا تخلفات صنفی اظهار کرد: در صورتی که تخلفی در واحدهای صنفی به ویژه در زمینه کالاهای اساسی مشاهده شود، آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد بیان کرد: هم‌اکنون جریمه عدم درج قیمت از ۲۵۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در خصوص توزیع مرغ و تخم مرغ در مشهد مشکلی وجود ندارد و مرغ زیر قیمت مصوب و کمتر از ۵۰ هزار تومان در سطح بازار عرضه می شود.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      مردم پول ندارن وگرنه مردم غذا میخان بجای پروتئین میرن ماکارونی میخورن بعد همه هزار جور مریضی میگیرن.صورت مسئله رو پاک کردی.
    • علی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 0
      بخدا من ماهی 6 تا 8 مرغ برای خانواده می خریدم خردادماه فقط یه مرغ گرفتم پول نداشتم تازه با حقوق معلمی چون به عنوان دهک دهم! بودم یارانه هم بهم ندادن! با پدر و مادر و 5 نفر خانواده ام زندگی می کنیم
    • یاس IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      0 0
      اگه مردم پول داشتن میخریدن با کدوم پول نفست از جای گرم درمیاد