۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
پالایشگاه بندرعباس به دنبال تولید سوخت کم سولفور نیم درصد| توزیع سوخت «شازند» به قیمت فوب خلیج فارس
مدیر عملیات سوخت رسانی بندرعباس مطرح کرد

پالایشگاه بندرعباس به دنبال تولید سوخت کم سولفور نیم درصد| توزیع سوخت «شازند» به قیمت فوب خلیج فارس

رویین تن، مدیر عملیات سوخت رسانی بندرعباس گفت: تمام کشتی ها در جهان باید از سوخت کم سولفور استفاده کنند بنابراین تولید سوخت کم سولفور نیم درصدی در پالایشگاه شازند تامین و به قیمت فوب توزیع می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد رویین تن مدیر عملیات سایت سوخت رسانی بندرعباس در گفتگو با بازار در پاسخ به این پرسش که تولید سوخت کم سولفور و استفاده آن در کشتی های تجاری اجباری است آیا ایران به این توانایی رسیده که سوخت کم سولفور تولید کند؟ گفت: طبق مقررات اجباری سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) مقرر شده که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تمام کشتی های تجاری در جهان از سوخت کم سولفور استفاده کنند بنابراین در حال حاضر سوخت مورد نیاز کم سولفور نیم درصد در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از پالایشگاه شازند اراک تامین و به قیمت فوب خلیج فارس توزیع می شود.

مدیر عملیات سایت سوخت رسانی بندرعباس با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تن سوخت کم سولفور نیم درصد در این مرکز به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توزیع می‌شود ادامه داد: سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن سوخت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از طریق این مرکز تامین می شود و این در صرفه جویی های ارزی صنعت دریایی کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.

در حال حاضر از ۱۰ مخزن بزرگ در این مرکز، هفت مخزن آن پنج هزار تنی و سه مخزن دو هزار تنی است و همواره سوخت مورد نیاز این مرکز با ناوگان ریلی و یا جاده ای به این سایت سوخت رسانی حمل و منتقل می شود

رویین تن با بیان اینکه ظرفیت مخازن سوخت مرکز سوخت رسانی بندرعباس هم اکنون به بیش از ۶۰ هزار تن در ماه رسیده است تاکید کرد: در حال حاضر از ۱۰ مخزن بزرگ در این مرکز، هفت مخزن آن پنج هزار تنی و سه مخزن دو هزار تنی است و همواره سوخت مورد نیاز این مرکز با ناوگان ریلی و یا جاده ای به این سایت سوخت رسانی حمل و منتقل می شود. در ضمن از ۴۰۰ هزار تن سوخت مورد اشاره در ۱۰ مخزن بزرگ در این مرکز ذخیره سازی و به تدریج به کشتی ها تحویل می شود.

مدیر عملیات سایت سوخت رسانی بندرعباس افزود: در حال حاضر سوخت مورد نیاز ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسط این مرکز تامین می‌ شود و سوخت مورد نیاز کم سولفور نیم درصد شناورهای ایرانی، هم اکنون تنها از پالایشگاه شازند اراک تامین می شود.

شاید یکی از مهمترین مزیت های فعالیت های این مرکز، سوخت رسانی به کشتی ها در بندرعباس باشد بنابراین پالایشگاه بندرعباس نیز به دنبال تولید سوخت کم سولفور نیم درصدی است

رویین تن با اشاره به عدم نیاز به منابع خارجی برای تامین سوخت ناوگان داخلی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تامین سوخت سولفورزدایی گفت: شاید یکی از مهمترین مزیت های فعالیت های این مرکز، سوخت رسانی به کشتی ها در بندرعباس باشد بنابراین پالایشگاه بندرعباس نیز به دنبال تولید سوخت کم سولفور نیم درصدی است.

مدیر عملیات سایت سوخت رسانی بندرعباس در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این موضوع به ثمر خواهد نشست؟ اظهارداشت: این اقدام نیازمند سرمایه گذاری به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز است و امیدواریم پالایشگاه بندرعباس هرچه زودتر بتواند این نوع سوخت را تولید کند.

رویین تن اظهار داشت: در صورتی که کشتی های ایرانی بخواهند در مسیر چین تردد کنند برای تامین سوخت مورد نیاز آنها باید دو مخزن سوخت خالی شود و هر تن آن هم اکنون بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در بازار بورس قیمت دارد.

یک فروند شناور سوخت رسانی ۱۰ هزار تنی به سایت سوخت رسانی بندرعباس در آینده نزدیک تحویل خواهد شد

وی همچنین از به حداقل رسیدن زمان سوخت رسانی خبر داد و گفت: یک فروند شناور سوخت رسانی ۱۰ هزار تنی به سایت سوخت رسانی بندرعباس در آینده نزدیک تحویل خواهد شد که با آغاز فعالیت این شناور سوخت رسانی عملیات سوخت رسانی به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از این مرکز بیش از پیش تسهیل و زمان سوخت رسانی به حداقل کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha