۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
توسعه تجارت با آفریقا در چارچوب تهاتر

توسعه تجارت با آفریقا در چارچوب تهاتر

معاون ارتقاء کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اجرای تهاتر در خصوص چند کشور، ابراز امیدواری کرد این زیرساخت در آفریقا نیز اجرا شود.

به گزارش بازار، سیداحمدرضا علائی طباطبایی گفت: مهمترین چالش در ارتباط با قاره آفریقا، مغفول ماندن فرصت‌ها و عدم شناخت کافی است.

معاون ارتقاء کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ضمن تاکید بر تمرکز این سازمان بر تقویت تجارت و روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: یکی از اصلی‌ترین پیش نیازها در تجارت با آفریقا، تقویت زیرساخت‌های لجستیک، به ویژه لجستیک دریایی است. برقراری خطوط منظم کشتیرانی در غرب آفریقا نیز باید پیاده‌سازی و منظم شود. با تخصیص یارانه حمل سعی بر این داریم که این خطوط را منظم کنیم، به نحوی که تجار بتوانند روی این ظرفیت برنامه‌ریزی کنند.

طباطبایی در ادامه با اشاره به پتانسیل های کشور در زمینه خدمات فنی مهندسی گفت: کشورهایی که در قاره آفریقا وجود دارند، از مهمترین واردکنندگان خدمات فنی و مهندسی هستند و خوشبختانه در سال‌های اخیر این ظرفیت در کشور تقویت شده است. در این خصوص چالش‌هایی از جمله صدور ضمانت‌نامه و مطالبات معوق وجود دارد که مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون ارتقاء کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت بالا بردن آگاهی تجار از این قاره و اعزام رایزنان بازرگانی را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد و گفت: برای اعزام رایزنان بازرگانی، قاره آفریقا را به چهار قسمت غرب، شرق، شمال و جنوب تقسیم کردیم؛ در شرق با محوریت کنیا، در غرب با محوریت نیجریه، در شمال با محوریت الجزایر و در جنوب با محوریت آفریقای جنوبی، اعزام رایزنان به این مناطق را در دستور کار داریم و به زودی شاهد اعزام رایزنان بازرگانی کنیا و تا پایان سال شاهد اعزام رایزنان به سه نقطه دیگر خواهیم بود.

معاون ارتقاء کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت به افزایش ۴۵ درصدی صادرات به آفریقا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر غنا رتبه اول صادرات ایران را به آفریقا دارد و کشورهای آفریقای جنوبی و نیجریه در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

طباطبایی از چشم انداز روشن برای تجارت با آفریقا سخن گفت و افزود: با اولویت‌بندی صورت گرفته و طبق چشم‌انداز ۱۴۰۱، رقم ۱.۲ میلیارد دلاری فعلی تجارت با آفریقا دو برابر خواهد شد.

به گفته معاون ارتقاء کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت، بیشترین حجم تجارت قاره آفریقا به سایر کشورها در حوزه صادرات مواد و مشتقات نفتی، نفت و گاز و سنگ‌های قیمتی و واردات این کشور در حوزه مواد خام و مواد نفتی سبک است.

کد خبر: ۱۵۵٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha