۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶
تعرفه‌های جدید برق برای پرمصرف‌ها بازدارنده نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

تعرفه‌های جدید برق برای پرمصرف‌ها بازدارنده نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای بخش پرمصرف در تعرفه پلکانی برق، افزایش را شاهد هستیم، اما خیلی‌ها معتقدند که این افزایش باز هم بازدارنده نیست و خیلی نمی‌تواندالگوی مصرف این اقشار را اصلاح کند.

به گزارش بازار، کیوان مرادیان کوچک سرایی در خصوص ناترازی شبکه برق سراسری، تعرفه‌های پلکانی، نحوه اصلاح الگوهای مصرف و احداث نیروگاه‌های خصوصی و شخصی برای بخش‌های پرمصرف صنعتی و خانگی توضیحاتی ارائه کرد.

در مورد شیوه‌های تعرفه گذاری و اصلاح الگوی برق صحبت می‌کنیم. می‌دانید که در سال ۱۴۰۱ با ناترازی در برق مواجه هستیم و دولت تغییراتی را در بحث تعرفه گذاری انجام داده و می‌خواهیم بدانیم با این تغییرات تعرفه گذاری و آن برنامه‌هایی که برای اصلاح الگوی برق در نظر گرفتند آیا می‌توانیم این ناترازی را در تابستان برطرف کنیم؟
آنچه درجریان هستم، بحث ناترازی، اگر انتظار این باشد که درکوتاه مدت بخواهد حل شود این انتظار منطقی نیست. شاید یک سری غفلت‌ها وسهل انگاری‌ها طی یک دهه انجام شده و سرمایه گذاری‌هایی که انجام نشده و آسیب‌هایی که تحریم زده، همه و همه. همچنین این که الگوی مصرف را نتوانستیم اصلاح کنیم، مجموعه این عوامل باعث این ناترازی شده و یکی از آن‌ها موضوع اصلاح الگوی مصرف است.

راه‌های دیگری هم هست. الان بخش قابل توجهی از مصرف برق ما در حوزه صنعت است برای شرکت‌های عظیمی که ظرفیت‌های زیادی دارند و دولت و مجلس مصمم شدند این‌ها را به سمتی ببرند که برق مورد نیاز خودشان را خودشان به نحوی سرمایه گذاری کنند و با احداث نیروگاه‌های متناسب با نیازشان، برقشان را مدیریت کنند و حتی بتوان بعضی مواقع از برق آن‌ها برای کمک به شبکه سراسری هم استفاده کرد.
ما باید به آن سمت برویم. خیلی از کارخانه‌ها و صنایع بزرگ ما تراز مالی که دارند، نه آن سود را اعلام می‌کنند و شاید بخشی از این سود به خاطر همین یارانه‌هایی است که از برق می‌گیرند در حالی که

این منطقی نیست و این نهایتا فشار را به مردم بیشتر می‌کند. یک بخش بحث افزایش بازده نیروگاه‌های فعلی است. خیلی از مجموعه‌ها آمادگی سرمایه گذاری دارند و راه‌های دیگری که هست بحث تقویت نیروگاه‌های هسته‌ای و غیره.

اما آنچه به حوزه مصرف بر می‌گردد. بله بحث مصرف هم بسیار جدی است. میانگین ما با میانگین دنیا بسیار متفاوت است. به هرحال یک عده که بیشتر مصرف می‌کنند. یارانه اقشار ضعیف و کم درآمد را بیشتر آن‌ها برخوردار می‌شوند که این اصلا منطقی نیست. باید توجه جدی به اقشار متوسط به پایین داشت، اما این هم باید مدنظر باشد، افرادی که توانمند هستند، مثلا کسی که ۵ خانه دارد و امکانات خوبی دارد، نوع مصرفش با همان قیمت برق سایرین است.

الان در بحث تعرفه پلکانی جدید که دولت ارائه کرده می‌شود گفت همه این موارد دیده شده، ولی ایراداتی باز به این تعرفه گرفته می‌شود به خصوص برای بخش پرمصرف که معتقد هستند باز هم برق را ارزان‌تر از آن چیزی که حقشان هست دریافت می‌کنند وآن بخش که در بحث تعرفه پلکانی به آن توجه شده اقشاری هستند از دهک‌های پایین که حداقل می‌توانیم بگوییم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و عملا هم قیمت برق خیلی برای آن‌ها تغییر نکرده، اما برای بخش پرمصرف در تعرفه پلکانی این افزایش را شاهد هستیم که خیلی‌ها معتقد هستند این افزایش باز هم بازدارنده نیست و خیلی نمی‌تواندالگوی مصرف این اقشار را اصلاح کند.

کارهای بزرگ یک مقدماتی می‌خواهد. به هرحال این آغاز راه است. این که ما بخواهیم در یک گام به آنچه مطلوب هست برسیم شاید فضاسازی بخواهد و مقاومت‌هایی باشد. ما این را به عنوان شروع یک حرکت خوب قبول داریم، اما این که به همین میزان بسنده شود نه. در اصلاح قیمت گذاری این تفاوت‌ها بیشتر شده و در هر دوره‌ای اگر در یک بازه زمانی مثلا در دوتا سه سال سال اگر بشود باید شرایط را مهیا کرد. به هرحال باید یک فرصتی هم به کسانی که پرمصرف هستند داد. خیلی از آن‌ها ممکن است با احداث نیروگاه‌های کوچک یا پنل‌های خورشیدی این‌ها هم باید تشویق شوند.
بخش صنعت را منظورتان هست؟
نه. خود برق‌های خانگی، آن‌هایی که پرمصرف هستند مجموعه‌های رفاهی دارند. خانه‌هایی که پرمصرف هستند هم می‌توانند در پنل‌های خورشیدی سرمایه گذاری کنند. خیلی هم توجیه دارد. در عرض ۴ الی ۵ سال، بازگشت سرمایه دارد. بعد از آن تقریبا برق برایش در مرز رایگان محسوب می‌شود و برای خیلی از این‌ها باید این فرصت‌ها را همزمان مهیا کرد و آنچه باز تاکید می‌کنم این است که در این طرح نیامدیم تنها این حوزه را محدود کنیم، ما در گاز و آب هم این مشکل‌ها را داریم.

کسانی که چند خانه و امکانات و مراکز تفریحی دارند از همه راه‌ها از یارانه‌ها برخوردارند. مثلا باید سقف برخورداری برای هر فرد را حداکثر در دو محل بگذاریم. تعرفه را انشاالله با شیب تندتر کمک وپیگیری می‌کنیم. دولت هم نگاهش همین است، اما باید فضا و کشش جامعه را هم در نظر گرفت و انشاالله مثلا اگر ظرف دو سال برق به قیمت واقعی برسد به نظر من معقول است.

سوال میهمان برنامه (آقای نوفرسی): می‌بینیم در جدول تعرفه گاز این اتفاق افتاده است. دوازده پله اش کردیم و پرمصرف‌ها را هم به چند طبقه تقسیم کردیم. بالاترین پله هایش نزدیک شده است به آن نرخی که مدنظر است، اما در مورد برق به طرز عجیبی به جای این که پله‌ها زیاد شود و ابرمصرف‌ها یعنی کسی که بالای هزار و دو هزار و یا ۵ هزار کیلو وات مصرف می‌کنند، ما اتفاقا اینجا پله‌ها را کم کردیم. فقط گفتیم بالای دو برابر الگو یعنی بالای ۶۰۰ کیلووات ساعت، الان به نرخ امروز می‌شود هزار تومان. در بخش خانگی ابرمصرف تشویق می‌شود برود با ماینرت استخراج کند.

اشاره کردند که این تعرفه‌ها در واقع این پلکانی‌هایی که در نظر گرفته شده بهتر است مثل گاز ما این پلکان‌ها را بیشتر کنیم تا برسیم به آن قیمت واقعی.
اگر دولت این آمادگی را داشته باشدکه اجرایی کند مجلس کمک می‌کند و مطالبه جدی مجلس هم همین است که پرمصرف‌ها هزینه تمام شده را بدهند. یک بحث، تعرفه است و یک بحث هم کسانی که مصرفشان غیرمعقول است. نباید اجازه داد از آن حد، بیشتر مصرف کنند. درست است پولش را می‌دهند، اما تا ترازهای تولید و مصرف به یک سطح منطقی نرسیده حتی اجازه مصرف بیش از حد را نباید داد. البته خود وزارتخانه اعلام کرده حتی دستگاه‌های دولتی، چه رسد به دستگاه‌های خصوصی که اگر از یک حد نصابی بیشتر مصرف کنند برقشان قطع می‌شود اساسا نظر ما این است که تا زمانی که تولید به سطح نیاز برسد نباید مصارف از حد نصابی مشخص بیشتر شود. تعرفه برای وقتی است که تولید و مصرف متناسب باشند.

کد خبر: ۱۵۴٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha