۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
سموم تقلبی کشاورزی به طور کامل حذف شود
وزیر جهاد کشاورزی:

سموم تقلبی کشاورزی به طور کامل حذف شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید و مصرف سم، کود و بذر استاندارد در اولویت قرار دارد، گفت: اکنون با مشکل جدی سموم تقلبی در کشور روبرو هستیم که باید این موضوع را به صفر برسانیم.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی نژاد امروز سه‌شنبه در همایش روز جهانی سلامت غذا که در سالن جلسات سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد، اظهار کرد: کیفیت غذا باید در حد استاندارد و ایده‌آل باشد و عدالت در کیفیت و کمیت لحاظ شود که یکی از رسالت‌های ما در حوزه تامین امنیت غذایی بشمار می‌رود.

وی افزود: سازمان حفظ نباتات یکی از سازمان‌های مهم در کشور است که وظیفه تامین سلامت غذای مردم را بر عهده دارد که کمی ناشناختگی در نام و عنوان آن وجود دارد و مردم بیشتر با سازمان غذا و دارو آشنایی دارند، اما موثر بودن سازمان حفظ نباتات باعث می‌شود هزینه‌های بهداشت و درمان کاهش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین ما هرچقدر در سازمان حفظ نباتات سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه درمان کمتری خواهیم داشت و مردم سالم و بانشاط داشته باشیم و از لحاظ اقتصادی نیز می‌تواند موثر باشد.

ساداتی نژاد اضافه کرد: تصور می‌کنم این عدم شناخت و آگاهی از سوی مردم یکی از دلایلش این است که این سازمان خیلی شفاف و رسمی در حوزه بهداشت و سلامت غذا واگذار نشده بود، درحالی‌که وظیفه این سازمان سلامت و امنیت غذایی بوده است.

وی گفت: در ابتدای این دوره برگشت محصول فلفل‌دلمه‌ای از روسیه داشتیم که بسیار پذیرش این موضوع سخت و ثقیل بود، اما هر تهدید و اتفاقی یک فرصت تلقی می‌شود که ما آن را به فال نیک گرفته‌ایم، زیرا شاید اگر این اتفاق در انتهای دوره دیگری می‌افتاد اقدامی برای رفع آن انجام نمی‌شد اما در ابتدای دولت این موضوع رخ داد و سازوکاری را برای آن مهیا کردیم تا دیگر چنین اتفاقی برای محصولات کشاورزی رخ ندهد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بنابراین از آنجا رسماً حوزه سلامت غذا به سازمان حفظ نباتات محول شد، با ایجاد یک معاونت و سازوکاری که بتواند متولی این بخش باشد. اکنون سازمانی که در حوزه وزارت جهاد کشاورزی در بخش سلامت غذا پاسخگوست که سازمان حفظ نباتات کشور با برنامه‌ریزی که دارد که به‌طورقطع در آینده وضعیت بهتری خواهد داشت و مسائل و مشکلات نیروی انسانی و اعتبارات به‌تدریج تامین خواهد شد و این سازمان بر حوزه سلامت غذا تسلط بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات یار مهم در کنار سازمان غذا و دارو است تا در تامین استانداردهای مهم کار خود را انجام دهند.

ساداتی نژاد گفت: امیدوارم به جایی برسیم که هر محصول غذایی که در کشور عرضه می‌شود، دارای شناسنامه باشد و مردم به‌راحتی بتوانند به اطلاعات محصول دست پیدا کنند. این شفافیت در تولید محصول علاوه بر اطمینان‌بخشی به مردم کشور باعث اطمینان دیگر کشورها می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در واقع محصول شناسنامه‌دار در بخش صادرات نشان می‌دهد کالای تولید شده تحت کنترل است و دیگر محصول ما برگشت نمی‌خورد، البته برگشت محصول در دنیا امری رایج است که برای همه کشورها اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در بحث سم‌ها باید سموم تقلبی به طور کامل حذف شود، به طور مثال کشاورزان در مزارع پنبه داراب با این مشکل روبرو هستند که باید هرگونه خطا و تقلب را به صفر برسانیم که این بحث مربوط به آگاهی‌رسانی به کشاورزان برمی‌گردد. اینکه سم استاندارد درجه یک را به چه میزان، چقدر و در چه طول دوره‌ای استفاده کنند و چه زمانی پس از استفاده بتوانیم محصول را برداشت کنیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: این مهم نیز به ترویج و آموزش علمی در مزارع و اراضی کشاورزی برمی‌گردد، البته آگاهی‌رسانی بخشی به نظام‌مهندسی کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین رسانه‌ها برمی‌گردد که می‌توانند با کمک یکدیگر این آگاهی‌رسانی را عملیاتی کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: درخواست مطالبات پست قرنطینه و دغدغه‌ای که برخی دارند، موضوع بسیار مهمی است که باید آن را برای کشور حفظ کنیم و این گنجینه بخش کشاورزی باید مورد صیانت قرار گیرد.

به گفته وی، به طور حتم باید پست قرنطینه از لحاظ نیروی انسانی و تامین مالی تقویت شود، زیرساخت مهیا شده به شکل مطلوب پیش برود. امیدواریم با رونمایی از این دو سامانه حوزه غذا را تحت کنترل بگیریم.

ساداتی نژاد گفت: سموم کشاورزی باید استاندارد باشد و این جزو وظایف ماست که باید مورد ساماندهی قرار بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی آگاهی سازی کشاورزان در جهت برای مصرف سموم مورد تاکید قرارداد و افزود: بحث مکانیزاسیون نیز از اهمیت برخوردار است به نحوی که سم موثر در گیاه استفاده شود که این امر نیز نیازمند کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید سم و مکانیزاسیون است.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات در بحث کنترل آفات عمومی وظیفه خود را انجام داده است اظهار داشت: اکنون قرارگاه امنیت غذایی را داریم که در زیرمجموعه آن ستاد سلامت غذا است. ساداتی نژاد با بیان اینکه ما با بخش خصوصی رقابتی نداریم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی رقیب بخش خصوصی نیست، اگر بخش خصوصی صادقانه با قدرت و قوت وظایف خود را انجام دهد و اعتمادسازی کند اما به طور حتم می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم؛ در عین حال بخش خصوصی خود باید ناظر بر تولید محصولات خود باشند، زیرا هرگونه تقلب و مشکل در این بخش تمامی مجموعه را زیر سوال می‌برد،

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: قبل از اینکه سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد وارد عمل شود لازم است خود بخش خصوصی بر عملکرد تولیدکنندگان نظارت و کنترل داشته باشد البته سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نقش مهمی در حوزه علمی و دانش‌بنیان شدن دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود

کد خبر: ۱۵۴٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha