۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
چرا واقعیت‌ را به مردم نمی گویید؛ هزینه‌ های تولید چقدر افزایش یافته است؟
در بررسی مشکلات باغداران با بازار مطرح شد

چرا واقعیت‌ را به مردم نمی گویید؛ هزینه‌ های تولید چقدر افزایش یافته است؟

فعالان بخش باغداری با انتقاد از سنتی بودن بازار و منطبق نبودن قیمت محصولات باغی با هزینه های تولید میگویند: به جای اینکه حرف از دلالان و خائنین بازار به میان بیاورید بگذارید مردم واقعیت‌ها را بدانند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که ایران در بحث محصولات باغی در جهان عمدتا با محصولاتی همچون «سیب و انجیر» شناخته شده است، آمار فائو نشان می دهدکه در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ ایران بیش از ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار تن سیب تولید داشته است.

رئیس انجمن انجیر ایران: در تولید انجیر ایران هیچگونه سم و کود استفاده نمی شود و کاملا ارگانیک است

انجیر ایران صددرصد ارگانیک و بدون استفاده از هرگونه سم و کودی تولید می شود
از سوی دیگر برتری انجیر ایران نسبت به دیگر کشورها درواقع ارگانیک بودن شرایط تولید این محصول است. به طوری که کمال یدالهی رئیس انجمن انجیر ایران در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در تولید انجیر هیچگونه سم و کود استفاده نمی شود و کاملا ارگانیک است. این در حالی است که در حال حاضر بزرگترین باغ انجیر دیم دنیا در شهرستان استهبان واقع شده است.

یدالهی در خصوص شرایط فعلی تولید نیز می گوید: شرایط بارندگی امسال چندان خوب نبود و امیدواریم کاهش عملکرد نداشته باشیم. با این وجود به نظر می رسد اگر در تابستان گرما باغات انجیر را درگیر نکند در مقایسه با سال قبل افزایش تولید داشته باشیم.

نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور: تامین کود، بذر و سموم دغدغه اصلی باغداران است چرا که بازار به هر شکل و بهانه ای قیمت ها را بالا می برد

با هر بهانه ای قیمت کود و سموم کشاورزی و بذور را بالا می برند
بر اساس این گزارش، باغداران و تولیدکنندگان محصولات باغی اصولا با مسائل مختلفی همچون آفات و گرانی سموم و انواع کودهای کشاورزی مواجه هستند و از آن طرف نیز بحث خشکسالی های اخیر می تواند بر کاهش تولیدات این بخش اثرگذار باشد. به طوری که مجتبی شادلو، نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: تامین کود، بذر و سموم دغدغه اصلی باغداران چرا که بازار به هر شکل و بهانه ای قیمتها را بالا می برد و هیچگونه روند باثباتی در خصوص قیمت این نهاده های تولید در بازار وجود ندارد.

شادلو می افزاید: در واقع الان موضوعی که برای باغداران نگران کننده است بحث تعادل بخشی در قبال روند هزینه ها و درآمدهای شان است؛ یعنی در حالی که باغدار با تمام مشکلات کار کنار می آید اما شرایط بازار و جمیع هزینه ها با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر در حوزه باغداری برخلاف دیگر بخشها تابع بالا و پایین رفتن نرخ ارز نیست و تابع عرضه تقاضا است که این هم بستگی به کم و زیاد شدن تولید دارد. لذا قطعا باید شرایط بازار ما پایدار و باثبات باشد و باغدار بداند قیمت فروش محصول اش چقدر است.

شادلو با اشاره به خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی اظهار می دارد: ما نمیخواهیم برای دولت چنین مسئولیتی را ایجاد کنیم و چنین بار سنگینی را بر دوش آنها بگذاریم اما بایستی در بحث قیمت گذاری منطبق با هزینه ها و منطبق با واقعیت ها یک قیمت اعلام شود. به عنوان مثال با محاسبه هزینه های تولید، حمل و نقل و دیگر موارد اعلام کنند محصول سیب فلان قیمت باید فروش برود.

معاونت باغبانی می تواند موانع تولید را برطرف کند و در بحث تامین نهال های عاری از ویروس و شناسه دار و همچنین تهیه و تامین سموم نقش مهمی ایفا کند

به جای صحبت از خائنین بازار و واسطه ها به مردم واقعیت میزان افزایش هزینه های تولید را بگویید
شادلو همچنین در پاسخ به این سوال که معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی چقدر در بی ثباتی بازار مقصر است، می گوید: معاونت باغبانی بطور کلی متولی تولید است و بحث بازار در بازرگانی وزارتخانه رقم می خورد. لذا معاونت باغبانی می تواند موانع تولید را برطرف کند و در بحث تامین نهال های عاری از ویروس و شناسه دار و همچنین تهیه و تامین سموم نقش مهمی ایفا کند.

این فعال بخش باغداری اظهار می دارد: به طور کلی حرف ما باغداران این است که باید از حالت بازار سنتی بیرون بیاییم. به خصوص اینکه از زمان خیلی دور تا کنون بازار سنتی بوده لذا باید به روز شود و به جای اینکه در مورد گرانی ها دائم حرف از دلالان، واسطه ها و خائنین بازار بگویند بگذارند مردم هم واقعیت ها را بدانند چون وقتی وضعیت روشن شود مرم به بازار کمک می کنند. حرف این است که چرا به مردم نمی گویند هزینه های تولید چقدر بالا رفته است؟

به گفته فائو هند و چین دو تولید کننده بزرگ محصولات باغی هستند به طوری که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میزان تولیدات باغی هندوستان از ۳۲۹ میلیون تن فراتر رفته است

هند و چین؛ دو کشور پیشرو در تولید محصولات باغی
گفتنی است بر اساس این گزارش و مطابق با گزارشات منتشر شده از سوی سازمان فائو در بحث تولید محصولات باغی کشورهای هند و چین پیشرو هستند؛ به طوری که در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میزان تولیدات باغی هندوستان از ۳۲۹ میلیون تن هم عبور کرده است که نشان از افزایش حدودا ۳ درصدی تولیدات باغی این کشور نسبت به سال زراعی قبل تر است. آمار فائو همچنین نشان می دهد: در بحث تولید انواع میوه های تازه در سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۲۱ چین با تولید نزدیک به ۲۴۳ میلیون تن رتبه اول در بین دیگر کشورها را به خود اختصاص داده است. با این وجود با توجه به اتفاقات منطقه بخصوص جنگ روسیه و اوکراین و محدودیت دسترسی به انواع کودهای کشاورزی به عنوان عاملی اساسی برای بالا بردن میزان تولید در واحد سطح، گمانه زنی ها در خصوص کاهش تولیدات بخش کشاورزی از جمله تولیدات باغی ادامه دارد که این موضوع در کنار بحث خشکسالی های جهانی می تواند خود زنگ خطر برای بحران های پیش روی کشاورزی جهان باشد.

کد خبر: ۱۵۴٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha