۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
اراضی نخستین واحدهای مسکن ملی سمنان تحویل شد| مردم زیر سقف دولتی
بازار گزارش می‌دهد؛

اراضی نخستین واحدهای مسکن ملی سمنان تحویل شد| مردم زیر سقف دولتی

سمنان- شهرک روزیه سمنان امروز میزبان جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی بود تا اراضی نخستین واحدهای مسکن ملی سمنان را تحویل بگیرند.

بازار، گروه استان‌ها: طرح مسکن ملی از چند ماه قبل در دستور کار استانداری سمنان قرار گرفت طرحی که دولت با تکیه بر آن و همچنین با توجه به سوابق نه چندان درخشان مسکن مهر با آن هم مشکلات و عدم تعهد پیمانکاران و … می‌خواهد فاصله مردم تا خانه‌دار شدن را بکاهد.

مسکن ملی با مسکن مهر چند تفاوت عمده دارد نخست اینکه مسکن ملی کمی سیال‌تر است یعنی زمین به مردم واگذار می‌شود و آنها می‌توانند در گروه‌های دو، سه و چهار نفری خودشان هر طرح و نقشه‌ای دوست دارند را بسازند در نتیجه با سلیقه مردم سازگارتر است.

مشوق‌ها در طرح مسکن ملی
دیگر مشوق این طرح اما آن است که زمین‌ها در مکان‌های بهترین تعبیه شده‌اند تا مسکن مهر و البته دیگر ماجراهای عدم تکمیل خانه‌ها و آسانسور و … را نیز در این طرح شاهد نیستیم اما این طرح معایبی هم دارد و آن اینکه مردم برای زمین باید ۴۰ میلیون تومان واریز کنند و از وام ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی بسته به شهری که زندگی می‌کنند بهره مند شوند که به نظر نمی‌رسد بتوان با آن یک واحد مثلاً ۹۰ متری ساده را ساخت، تکمیل کرد و در آن نشست!

مسکن ملی با مسکن مهر چند تفاوت عمده دارد نخست اینکه مسکن ملی کمی سیال‌تر است یعنی زمین به مردم واگذار می‌شود و آنها می‌توانند در گروه‌های دو، سه و چهار نفری خودشان هر طرح و نقشه‌ای دوست دارند را بسازند

به گفته مسئولان استان سمنان ساخت هر مسکن امروز ۵۰۰ میلیون تومان در می‌آید اما به هر صورت فرصت خوبی نیز برای خانه دار شدن مردم است. به هر صورت با تمام گلایه‌هایی که مسئولان استان سمنان از مردم و متقاضیان مسکن ملی در ارتباط با عدم واریز وجه کردند امروز سه شنبه نخستین قطعات زمین‌ها تحویل مردم شد.

واگذاری ۱۲.۶ هکتار زمین در سمنان
استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این قطعات ۱۲ هکتار و ۶۰۰ مترمربع هستند، گفت: این اراضی امروز در راستای احداث واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار شد تا بتوانیم شاهد خانه دار شدن مردم باشیم.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه هدف دولت تسهیل در شرایط خانه دار شدن مردم است، ابراز کرد: خوشبختانه در تمام شهرستان‌های استان بعلاوه ایوان کی توانستیم زمین را مهیا کنیم و دغدغه‌ای برای طرح نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم عزم خود را به خدمت مردم بنا نهاده است، تاکید داشت: امروز شاهد هستیم که اراضی غرب شهرک روزیه سمنان برای مسکن ملی واگذار شد تا شاهد یک گام بلند دیگر در خدمت رسانی به مردم باشیم.

استاندار سمنان همچنین درباره دیگر شهرستان‌های استان نیز، توضیح داد: خوشبختانه باید به مردم اعلام کنیم که تاکنون ۴۶۰ هکتار زمین برای ۱۹ شهر استان سمنان برای اجرای نهضت ملی مسکن از راه‌های مختلف تأمین شده است.

اراضی نخستین واحدهای مسکن ملی سمنان تحویل شد| مردم زیر سقف دولتی

زمین واگذار می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز در این مراسم با بیان اینکه برای اینکه زمین واگذار شود، تشکیل پرونده، افتتاح حساب و واریز وجه مورد نیاز یک الزام است که مردم باید به آن توجه داشته باشند، گفت: چنانچه وجهی واریز نشود نمی‌توانیم زمینی را واگذار کنیم.

محمد حمیدی با بیان اینکه تاکید ما به مردم این است که حتماً حساب را باز و وجه را واریز کنند، بیان کرد: در سراسر استان سمنان ۷۶ هزار ثبت نامی در سامانه راه و شهرسازی برای مسکن ملی داشتیم و با ارزیابی‌هایی که انجام شده، ۲۶ هزار نفر واجد شرایط بودند، تنها چهار هزار نفر تشکیل پرونده دادند که از این بین یک هزار و ۴۰۰ نفر وجه واریز کردند که می‌طلبد مردم بیشتر به این موضوع عنایت داشته باشند.

وی با بیان اینکه پول واریزی ابتدایی در این طرح ۴۰ میلیون تومان است، افزود: قطعات به طوری واگذار می‌شود که هر زمین اگر دو یا سه و حتی چهار طبقه است، به صورت تک واحدی دیده شده تا مردم هر طور می‌خواهند آن را بسازند و این سیال بودن خودش یک نوع مشوق و ویژگی طرح مسکن ملی در قیاس با طرح‌های مشابه مسکن است.

ساخت مسکن به صورت متغیر
مهدی رجبی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان نیز در سخنانی کوتاه خواستار توجه مردم به واریز وجوهات نقدی مرتبط با زمین شد و گفت: عملیات اجرایی تعداد سه هزار و ۵۵۶ واحد مسکونی در شهرهای مختلف استان آغاز شده است.

به گفته مسئولان استان سمنان ساخت هر مسکن امروز ۵۰۰ میلیون تومان در می‌آید اما به هر صورت فرصت خوبی نیز برای خانه دار شدن مردم است

وی با اشاره به اینکه مسکن ملی می‌تواند توسط ارگان‌ها و شرکت‌ها و … نیز ساخته شود و در آن محدودیتی وجود نخواهد داشت، ابراز کرد: مردم و حتی کارخانه‌ها و… می‌توانند برای پرسنل خود هر طور که می‌خواهند خانه بسازند.

دبیر شورای مسکن استان سمنان همچنین بیان کرد: در این استان یک هزار و ۳۰۰ واحد نهضت ملی مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان احداث خواهد شد که تاکنون برای ۷۵ درصد از این تعداد انعقاد قرارداد شده و ۵۱ درصد عملیات اجرایی ساخت نیز آغاز شده است.

کاهش فاصله مردم با خانه دار شدن
آنطور که مسئولان می‌گویند ۵۴ هزار نفر در استان سمنان متقاضی نهضت ملی مسکن محسوب می‌شوند که از تعداد متقاضیان ثبت نام شده در استان در بحث نهضت ملی مسکن، ۲۴ هزار و ۳۵۴ نفر واجد شرایط هستند. این افراد می‌بایست حتماً واریز ۴۰ میلیون تومانی را برای هر قطعه زمین داشته باشند تا به آنها زمین برای ساخت و ساز اعطا شود.

معاون عمرانی استاندار سمنان چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ساخت هر واحد مسکن ملی برای هر فرد ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود اما در هر صورت می‌تواند فرصت خوبی برای مردمی باشد که خود را در نزدیک‌ترین حالت به خانه دار شدن می‌بینند.

مسکنی که امروز به یکی از مهمترین معضلات و مشکلات خانواده‌های استان سمنان به خصوص جوانان تازه ازدواج کرده بدل شده و بنا به اعلام کارشناسان سال‌های سال طول می‌کشد تا یک جوان بتواند بعد از ازدواج برای خود و همسرش خانه‌ای تهیه کند حالا اما دولت سیزدهم با مسکن ملی سعی دارد تا این فاصله را کاهش دهد.

کد خبر: ۱۵۴٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha