۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
قیمت دولتی نهاده‌های دامی توجیه اقتصادی ندارد
عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی:

قیمت دولتی نهاده‌های دامی توجیه اقتصادی ندارد

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی کشور قیمت تعیین شده برای نهاده های دامی از سوی دولت را نامتناسب و بدون توجیه اقتصادی برای فعالیت واردکنندگان دانست و از آن انتقاد کرد.

به گزارش بازار، محمدمهدی نهاوندی، عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی کشور درمورد جزئیات بسته حمایتی دام و طیور برای پایان سریال جوجه کشی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.

نهاوندی از آمادگی اتحادیه برای تحویل بخشی از موجودی کالاها به صورت اعتباری در راستای کمک به اجرای این طرح سخن گفت و اظهارکرد: از ابتدای آزادسازی نرخ ارز، ۷۶۹ هزار تن کالای نهاده دامی در بازارگاه عرضه شده اما تا امروز فقط کمتر از ۷ هزار تن این کالا خریداری شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که در بازارگاه کماکان مشابه زمان ارز ترجیحی، بحث سهمیه بندی و امضای طلایی تداوم دارد درصورتیکه هیچ نیازی به تداوم این کارها نیست.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی کشور، حذف ارز ترجیحی از سوی دولت سیزدهم را اقدامی شجاعانه خواند و در عین حال گفت: انجام این کار اقتصادی بزرگ نیازمند مقدمات و پیش بینی های فنی و کارشناسی زیادی است.

نهاوندی تصریح کرد: تداوم حضور و تقویت حضور بنگاه های دولتی در حوزه اقتصاد و تجارت بویژه در تأمین نهاده های دامی، آثار خود را در شش ماه گذشته نشان داده و اگر اصلاح و به بخش خصوصی واگذار نشود قطعا هزینه های بیشتری در پی خواهد داشت.

وی از تداوم سیاست های سرکوب قیمتی دولت نیز انتقاد کرد و گفت: دولت در حال حاضر تقریباً همه هزینه های مربوط به خودش را شش برابر کرده و در مرحله آخر هم بدون تطابق با ضوابط سازمان حمایت، قیمت دستوری را اعمال می کند که نتیجه ای جز خروج افراد باقی مانده بخش خصوصی از این بخش نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی کشور با بیان اینکه رقابت به نفع مصرف کننده و دخالت دولت به زیان مصرف کننده تمام می شود گفت: ما هنوز نتوانستیم با دولت درمورد این دو اصل به تفاهم برسیم.

نهاوندی تأکیدکرد: اصل فساد و نابسامانی در حوزه اقتصاد دام و طیور به خاطر نرخ ارز نبود بلکه نتیجه دخالتها و رانتهایی بود که به خاطر ورودهای نابهنگام صورت می گرفت.

وی قیمت تعیین شده برای نهاده های دامی از سوی دولت را نامتناسب و بدون توجیه اقتصادی برای فعالیت واردکنندگان دانست و گفت: از آنجایی که قیمت های جهانی هر روز در حال افزایش هستند و تهدید کمبود غذا نیز متوجه کل کشورهای دنیاست لذا ما هم ناچاریم خودمان را برای عبور از این بحران تطبیق دهیم.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha