۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
تدوین با تاخیر آیین نامه دریافت مالیات از خانه های لوکس| خواب وزارت راه در شناسایی واحدهای مسکونی
«بازار» گزارش می دهد

تدوین با تاخیر آیین نامه دریافت مالیات از خانه های لوکس| خواب وزارت راه در شناسایی واحدهای مسکونی

پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های لوکس در حالی از سوی وزارت اقتصاد تهیه شده که وزارت راه هنوز نسبت به شناخت خانه‌های لوکس اقدامی نکرده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالیکه وزارت اقتصاد پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های لوکس را برای تصویب در هیئت وزیران به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه داده و منتظر خواهد ماند تا مصوبه آن ابلاغ و اجرایی شود شواهد حاکی از این است که وزارت راه و شهرسازی، هنوز نسبت به شناخت خانه های لوکس اقدامی نکرده است.

دریافت مالیات از خانه های لوکس و خودروهای لوکس از سال گذشته در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت و مقرر شد تا مالکان خودروهای بالای یک میلیارد تومان و مالکان واحدهای مسکونی بالای ۱۰ میلیارد تومان مالیات مورد نظر را به اداره مالیات پرداخت کنند. این برنامه اگر چه برای خودرو عملیاتی و اجرایی شده اما هنوز برای واحدهای مسکونی لوکس اجرایی نشده است.

از سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان از محل شناسایی خودروهای لوکس وصول شده و مقرر شده بود تا واحدهای مسکوی بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات شوند هنوز این خانه ها شناسایی و معرفی نشده اند

بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی از سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان از محل شناسایی خودروهای لوکس وصول شده و مقرر شده بود تا واحدهای مسکوی بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات شوند هنوز این خانه ها از سوی وزارت راه و شهرسازی شناسایی و معرفی نشده اند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای حکم مندرج در بند «ق» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص نحوه محاسبه عوارض و مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت، نسبت به تهیه و ارائه پیش نویس آئین نامه اجرایی این بند از قانون جهت طرح و تصویب در هیئت وزیران اقدام کرده است.

تدوین با تاخیر آیین نامه دریافت مالیات از خانه های لوکس| خواب وزارت راه در شناسایی واحدهای مسکونی

در نشست علنی ۵ اسفند ماه پارسال مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بند (ث) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس جز (۱) بند (ث) تبصره (۶) ماده واحده ارجاعی، در سال ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال باشد مشمول مالیات به میزان ۲ در هزار می‌شوند.

بر اساس این گزارش، به موجب این بند از قانون، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شده نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش به قیمت روز آنها از طریق اطلاعات مالکیت املاک در حوزه اماکن را که توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها در اختیارش قرار می‌گیرد، حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است و متخلف از حکم این جز در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای حکم اخیر بند یاد شده، با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و حرکت در جهت گسترش عدالت مالیاتی، توزیع ثروت و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به عنوان منبع درآمدی پر ریسک در شرایط فعلی، نسبت به تهیه و ارائه پیش نویس آئین نامه اجرایی مربوط را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در هیئت وزیران، اقدام کرده است.

اگر چه میزان درآمد مالیاتی خانه‌های لوکس در سال ۱۳۹۹ تقریباً نزدیک به صفر بود و دیوان محاسبات کشور نیز در گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹، از صفر بودن درآمد مالیات بر خانه‌های لوکس و عدم اجرای قانون مربوطه در همان سال خبر داد اما این بار دولت به اجرایی شدن دریافت مالیات از خانه های لوکس بعد از اجرایی شدن خودروهای لوکس اصرار دارد.

بر اساس آئین نامه اجرایی بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ در هیئت دولت سیزدهم، واحدهای مسکونی (شامل کلیه ساختمان‌ها اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ ویلاهای گران قیمت با احتساب عرصه و اعیان متعلق به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آنها، با ارزش روز بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان و همچنین باغ ویلا (اماکنی که مطابق جواز صادره به عنوان باغ شناخته شده و توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حسب مورد پروانه ساخت ویلا برای آن صادر شده است) دارایی‌های مشمول این آئین نامه بودند.

کد خبر: ۱۵۴٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha