۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲
اقدامات و نظارت جدی بانک مرکزی باعث کاهش رشد نقدینگی شد
کارشناس مسائل اقتصادی:

اقدامات و نظارت جدی بانک مرکزی باعث کاهش رشد نقدینگی شد

خادم، کارشناس اقتصادی از عزم دولت سیزدهم در کنترل رشد نقدینگی خبر داد و گفت: نظارت جدی و اقدامات بانک مرکزی باعث کاهش آهنگ رشد نقدینگی در فروردین‌ماه امسال شد که این رویه باید تداوم یابد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، بر اساس آخرین اطلاعات داده‌ای از بانک مرکزی حجم نقدینگی در فروردین‌ماه امسال ۴۸۲۳ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با اسفندماه سال گذشته ۰.۲ درصد از سرعت رشد نقدینگی کاسته شده بود.

«محمدعلی خادم» کارشناس اقتصادی در مورد کاهش آهنگ رشد نقدینگی اظهار داشت: رشد نقدینگی در سه سال گذشته بخصوص در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ارقام بالایی رسید به طوری که رشد آن روند بلندمدت را هم شکست و تاثیر قابل‌توجهی بر تورم گذاشت و باید این امر کنترل می‌شد.

وی با اشاره به عزم دولت سیزدهم در کنترل رشد نقدینگی، افزود: رییس کل بانک مرکزی کاهش رشد نقدینگی و افت شدید خلق پول بانک‌ها را، نتیجه مهار اضافه برداشت بانک‌ها و خودداری دولت در استفاده از تنخواه خزانه بیان کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی به دنبال تدوین آیین‌نامه کنترل ترازنامه بانک‌هاست و این امر تاثیر زیادی بر کنترل رشد نقدینگی دارد و موجب کنترل اضافه برداشت بانک‌ها می‌شود.

خادم ادامه داد: بانک مرکزی ظرفیت جدی برای کنترل نقدینگی دارد و آن آیین‌نامه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌هاست. بانک مرکزی با استفاده از این ظرفیت، می‌تواند با بانک‌هایی که ناترازی خود را افزایش می‌دهند، برخورد کند.

وی تاکید کرد: رشد ترازنامه (رشد مانده تسهیلات) تعدادی از بانک‌ها در دو ماه گذشته کمتر از عدد مشابه سال گذشته بوده است. این اقدام در راستای نظارت جدی و اعمال نفوذ بانک مرکزی رخ داد که حتماً باید تداوم داشته باشد.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: کنترل رشد نقدینگی اقدام مثبتی است و اگر ادامه داشته باشد، اثر جدی بر کنترل و رشد نرخ تورم خواهد داشت؛ چنانچه رشد ۴۰ درصدی نقدینگی در سال گذشته کاهش یابد و به کمتر از ۳۰ درصد برسد، اثر جدی بر کنترل نرخ تورم می‌گذارد.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha