۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
افت کیفیت قطعه و تیراژ خودروسازان| زیان ناشی از قطعی برق در قطعه سازی هفته ای ۱۰ درصد است
در گفتگوی «بازار» با قطعه سازان مطرح شد

افت کیفیت قطعه و تیراژ خودروسازان| زیان ناشی از قطعی برق در قطعه سازی هفته ای ۱۰ درصد است

قطعه سازان در خصوص قطعی برق معتقد هستند که در برخی از صنایع، قطعی برق می تواند در کاهش کیفیت قطعات و خودرو موثر باشد و اگر کشور کمبود برق دارد، فروش برق با توجه به زیان صنعت اشتباه است.

بازار؛ گروه خودرو: افزایش تیراژ خودرو وعده سیدرضا فاطمی امین برای تصاحب صندلی وزارت صمت، امسال نیز محقق نخواهد شد. سال گذشته خودروسازان با زیان انباشت، کمبود نقدینگی و قطعی برق مقطعی همراه بودند، امسال معضل قطعی برق جایگاه نخست را به خود در میان سایر مشکلات تولیدکنندگان اختصاص داده است. قطعه سازان سال گذشته از عدم بی برنامگی برای قطعی برق نگران بودند، امسال نیز با اعلام برنامه قطعی نگرانی از افزایش زیان انباشت ایجاد شده است.

از سویی به تازگی شاهد افزایش تیراژ تولید خودروسازان بودیم که به زعم فعالان این صنعت با توجه به برنامه قطعی برق، افزایش تیراژ محقق نخواهد شد. این مورد نه تنها سبب کاهش تولید بلکه در زیان انباشت خودروسازان نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت. بنابراین باید شاهد کاهش عرضه و کیفیت خودرو در بازار باشیم. این درحالی است که وزارت صمت و وزارت نیرو کمترین میزان توجه را به بحث تولید و البته فعالان صنعت دارند.

زیان ۴۰ درصدی ناشی از قطع برق در انتظار قطعه سازان
محمود نجفی سهی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» در خصوص برنامه قطعی اعلام شده در تولید قطعه سازان، گفت: برنامه اعلامی در استان سمنان، متاسفانه چالش ساز شده است. به عنوان مثال واحد تولیدی مجموعه ما در منطقه ای قرار دارد که روزهای سه شنبه قطعی برق دارد. طی دو هفته گذشته که شنبه و یکشنبه تعطیلی رسمی وجود داشت، روز دوشنبه مجموعه ما تولید انجام داد. بلافاصله، روز سه شنبه تعطیل، چهارشنبه فعالیت و روزهای پایان هفته را نیز تعطیلی داریم.
وی افزود: با توجه به تعطیلی اخیر نیز مجبور به تعطیلی کامل کارخانه شدیم. تصمیم گیران کشور و اداره برق، به اشتباه عمل می کنند، خط قرمز قطعی برق را برای مناطق مسکونی اعلام کردند. هر چقدر کمبود برق در کشور وجود دارد، مستقیما به صنعت تحمیل شده است، این مورد نیز تاثیر منفی در دستمزد کارگران، تعهدات کارفرما و فعالیت های صنعتی خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، ادامه داد: برای صرفه جویی برق در منازل مسکونی تجهیزات الکتریکی را می توان خاموش کرد، اما در واحدهای صنعتی نمی توان چنین عملکردی داشت. بارها در جلسات درخواست تغییر نظر در خصوص خط قرمز کمبود برق را داشتم تا اجازه دهند همه باهم این مشکل را تحمل کنیم. در شهرک صنعتی یک کارخانه اگر دچار قطعی برق شود، آسیب می بیند. بار کمبود برق بر دوش واحدهای صنعتی قرار گرفته است. اگر مشکل کمبود برق وجود دارد ژنراتور برای واحدهای صنعتی فراهم کنند، به عنوان یک قطعه ساز چگونه می توانم روز سه شنبه را تعطیل کنم؟ هفته گذشته به کارگران پیشنهاد دادیم که روزهای تعطیل پایان هفته را در محل کار حضور داشته باشید، روزهای قطعی برق را تعطیل کنیم. هیچ یک از کارگران این پیشنهاد را قبول نکردند، کارگران دچار یک نافرمانی اجتماعی شدند که منجر به مختل شدن واحدهای تولیدی می شود.

افت کیفیت قطعه و تیراژ خودروسازان| زیان ناشی از قطعی برق در قطعه سازی هفته ای ۱۰ درصد است

خودروسازان باید قطعی برق را شرایط «فورس ماژور» تلقی کنند، زیرا این مساله در اختیار قطعه سازان نیست. اگر برق یک واحد تولیدی قطع می شود، حداقل تولیدکننده به کارفرما جریمه پرداخت نکند

مدیرعامل شرکت مجانس در خصوص کاهش تولید قطعه، بیان کرد: قطعی برقی ممکن است تاثیر کمی در کاهش تیراژ قطعه داشته باشد، زیرا در برخی از استان ها امکان تغییر برنامه تولید وجود دارد و در همه جا فرمول و رفتار تولید یکسان نیست. خودروساز توجه به قطعی برق ندارد، بلکه توجه به خط تولید خود دارند و براساس قرار داد با تولیدکنندگان رفتار می کنند. خودروسازان باید قطعی برق را شرایط «فورس ماژور» تلقی کنند، زیرا این مساله در اختیار قطعه سازان نیست. اگر برق یک واحد تولیدی قطع می شود، حداقل تولیدکننده به کارفرما جریمه پرداخت نکند. همه واحدهای تولیدی می توانند ژنراتور برق تهیه و تعبیه کنند، اما با مشکل قطعی گاز و کمبود سوخت مواجه هستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، توضیح داد: این که برنامه هفتگی برای قطعی اعلام می کنند، از نظر فعالان پسندیده است. ولی بین بد و بدتر مجبور به انتخاب گزینه بد شدیم. سال گذشته که بی برنامگی در قطعی برق وجود داشت، مانند سال جاری فرصت برای جبران تولید نداشتیم. هرچند که قطعی برق یک روز در هفته است، ولی در فصل گرما سیستم سرمایش خاموش خواهد بود. ۹۰ درصد فعالیت واحدهای تولید مبتنی به برق است قطعی یک ساعته نیز می تواند به طور کامل برنامه تولید را یک روز مختل کند. اگر فرض کنیم چهار روز در ماه قطعی برق وجود دارد، زیان وارده به واحدهای تولیدی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خواهد بود.

یک روز قطعی برق در هفته برای واحدهای تولیدی ۱۰ درصد به ازای هر هفته ایجاد و جمع آن در ماه حدود ۴۰ درصد خواهد بود

نجفی سهی، گفت: همانطور که اشاره کردم واحدهای تولیدی یک روز در هفته تعطیل هستند، شاید برخی از قطعه سازان بتوانند روزهای تعطیلی را با جمعه جابجا کنند، ولی این مساله سبب استقبال کارگران از این برنامه نخواهد شد. پیش بینی می شود که یک روز قطعی برق در هفته برای واحدهای تولیدی ۱۰ درصد به ازای هر هفته ایجاد و جمع آن در ماه حدود ۴۰ درصد خواهد بود. تولید یک زنجیره وابسته به یک است، نظم کاری و روابط کارگر و کارفرما را با بحران ایجاد می کند.

شرایط قطعی برق باید برای همه یکسان و تقسیم شود، این قطعی برای مصارف منازل جنبه سیاسی دارد و برای واحدهای تولیدی ظاهرا اهمیتی برای دولت ندارد، اگر کشور کمبود برق دارد، فروش برق اشتباه است

وی در پایان اشاره کرد: شرایط قطعی برق باید برای همه یکسان و تقسیم شود، این قطعی برای مصارف منازل جنبه سیاسی دارد و برای واحدهای تولیدی ظاهرا اهمیتی برای دولت ندارد. دولت به واحدهای تولیدی برای تامین ژنراتور برق و سوخت مورد استفاده آن کمک کند. تولیدات مجموعه ما قطعات الکتریکی است که باید در پایان خط تولید، مورد تست برقی قرار گیرد. به دلیل کمبود برق، تست قطعات تولید به روزهای بعدی موکول و بی برنامگی تولید ایجاد می شود. اگر کشور کمبود برق دارد، فروش برق اشتباه است.

باتوجه به برنامه ریزی برای افزایش تیراژ خودرو که اخیرا نیز شاهد افزایش بودیم، شاید اگر بیشتر از یک روز شاهد قطعی برق باشیم، این مساله در میزان تولید تاثیر بگذارد

تحمیل ۴۰ درصدی هزینه های تولید
سیامک مقتدری در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» در خصوص قطعی برق و احتمال کاهش تولید قطعه، گفت: سال گذشته در استان البرز به عنوان یکی از قطب های صنعتی ایران که مجموعه ما
در آن فعالیت دارد، شاهد قطعی هر روز برق بودیم. این مساله در بهترین زمان های کاری روز رخ می داد. بنابراین فرصت فعالیت در روز را از دست می دادیم که تبعات فراوانی را ایجاد کرده بود. استقبال از این مورد برای تعیین روز برای قطعی برق وجود دارد. به طور مثال امروز در شهرک صنعتی سپهر نظر آباد برق نیست، بنابراین روز گذشته که تعطیل بود به تولید پرداختیم و امروز را تعطیل کردیم.
وی افزود: احتمالا اگر این قطعی های برق ادامه دار باشد، روزهای جمعه را باید کاری اعلام و روزهای قطعی برق را تعطیل کنیم. این مورد در برنامه ریزی کمک می کند، اما هجمه های خود را به واحدهای تولیدی وارد می کند. زیرا باید برای کارگران اضافه کار پرداخت شود. با توجه به برنامه ریزی برای افزایش تیراژ خودرو که اخیرا نیز شاهد افزایش بودیم، شاید اگر بیشتر از یک روز شاهد قطعی برق باشیم، این مساله در میزان تولید تاثیر بگذارد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور، بیان کرد: با توجه به بالارفتن بهای برق و افزایش تعطیلی، اثر گذاری زیان بحث بالا رفتن قیمت برق و جابجایی روزهای تعطیلی سبب می شود که راندمان کاهش یابد. از سویی این موارد سبب تحمیل ۴۰ درصدی هزینه های تولید می شود. قطعی برق اگر بیشتر از یک روز شود، فاجعه ایجاد و در برنامه ریزی تولید چالش جدی ایجاد می کند.

افت کیفیت قطعه و تیراژ خودروسازان| زیان ناشی از قطعی برق در قطعه سازی هفته ای ۱۰ درصد است

گروه صنعتی ایران خودرو که قصد دارد در سال جاری ۷۵۰ هزار دستگاه تولید داشته باشد، باید روزانه بیشتر از ۳ هزار دستگاه خودرو تولید داشته باشد، اگر قطعی برق به شکل جاری ادامه یابد به تولید خودرو و قطعه آسیب وارد خواهد کرد

مدیرعامل شرکت «مهندسی خور» در خصوص تاثیر منفی قطعی برق در تولید خودروسازان، افزود: حدود یک ماه به دلیل تکمیل خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان، آمار تولید پایین بود. ولی اکنون خودروسازان به دنبال تحقق برنامه تولید خود هستند. به طور مثال گروه صنعتی ایران خودرو که قصد دارد در سال جاری ۷۵۰ هزار دستگاه تولید داشته باشد، باید روزانه بیشتر از ۳ هزار دستگاه خودرو تولید داشته باشد. در کنار کمبود نقدینگی اگر قطعی برق به شکل جاری ادامه یابد به تولید خودرو و قطعه آسیب وارد خواهد کرد.

در خودرو شاهد استفاده از قطعات فراوان با تکنولوژی فلزی، پلیمری، ریخته گری و الکترونیکی هستیم. در برخی از صنایع قطعی برق می تواند در کاهش کیفیت موثر باشد

مقتدری، در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» در مورد تاثیر قطعی برق در کیفیت قطعات، توضیح داد: کیفیت قطعه بستگی به صنعت و تکنولوژی آن دارد، در خودرو شاهد استفاده از قطعات فراوان با تکنولوژی فلزی، پلیمری، ریخته گری و الکترونیکی هستیم. در برخی از صنایع قطعی برق می تواند در کاهش کیفیت موثر باشد.

وی افزود: در تولید ما که پرس کاری بیشتر انجام می شود، افت کیفیت رخ نمی دهد. زیرا اگر قطعی برق بدون برنامه باشد به تجهیزات آسیب وارد می کند. مشکلات فراوانی در صنعت خودرو وجود دارد، نارضایتی قابل توجهی نیز از سوی مشتریان وجود دارد، اما هجمه های وارده به صنعت خودرو فراتر از مشکلات فعلی است. قضاوت های نادرست در خصوص خودروسازی سبب شده که بیشتر نقدهای غیرکارشناسی و یک طرفه در مورد آن مطرح شود.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha