۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
تولیدکنندگان را با مطالبات معوق و قیمت دستوری محدود نکنید| روند تخصیص ارز به صنایع پزشکی شفاف نیست
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی:

تولیدکنندگان را با مطالبات معوق و قیمت دستوری محدود نکنید| روند تخصیص ارز به صنایع پزشکی شفاف نیست

قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به بازار گفت: مسئولان بگذارند تولیدکنندگان فقط دغدغه تامین ارز و مواد اولیه داشته باشند و با مطالبات معوق و قیمت دستوری بیشتر محدودمان نکنند.

بازار؛ گروه صنعت: هرچند از ابتدای سال جاری وعده شد یک میلیارد دلار ارز ترجیحی به صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شود اما آن طور که فعالان این صنعت ادعا می کنند مشخص نیست ارز مربوطه به چه کسانی داده شده و برخلاف ادوار گذشته شفافیتی در این زمینه وجود ندارد.

همانطور طی مطالب قبلی که از سوی بازار با عناوین «یک میلیارد دلار ارز وعده شده دارو به دست چه کسانی رسید؟ » و «سردرگمی فعالان صنعت دارو از روند تخصیص ارز» منتشر شده، نه تنها شرکت های تولیدکننده ماده موثره دارو و دارو نتوانسته اند سهم مشخصی از برنامه دولت برای تخصیص ارز داشته باشند بلکه آن طور که به نظر می رسد تولیدکنندگان صنایع تجهیزات پزشکی هم شرایط بهتری از مجموعه های دیگر دارویی ندارند و آن ها هم خواستار شفاف سازی در روند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و وزارت بهداشت هستند.

در رابطه با مشکلاتی که تولیدکنندگان صنایع تجهیزات پزشکی با آن دست و پنجه نرم می کنند مریم قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی به بازار گفت: کمبود نقدینگی به عنوان یکی از چالش های شرکت های تولیدکننده و صادر کننده تجهیزات پزشکی معرفی می شود؛ چرا که هیچ نظمی در پرداخت هایی که از سوی مراکز درمانی انجام می شود وجود ندارد و با معضل مطالبات معوق رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از چالش های دیگری که با آن مواجه هستیم این است که نه تولیدکننده و نه تامین کننده از زمان تسویه این معوقات مطلع نیستند؛ یعنی تولید کننده در یک بی اطلاعی کامل از زمان تسویه مبلغ کالایی که فروخته شده و تحویل داده شده باید بتواند ادامه مسیر دهد و برنامه ریزی تولید کند.

به تازگی نامه ای دریافت کردیم که تولید کننده و تامین کننده باید کالا را ارائه کنند و دریافت طلب و وجه کالا را نداشته باشند که این موضوع مغایر با حقوق تجارت است

تجهیزات بدهید و درخواست پول نکنید!
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به مشکلات فوق که اشاره کرد، بیان کرد: برای هر کدام از مسائلی که پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع پزشکی قرار دارد، راه حل ارائه کرده ایم و بیانیه تخصصی داده ایم و درخواست داریم که به آن ها رسیدگی شود.

قاسمی با اشاره ضمن درخواست از متولیان برای اینکه تدبیری برای پرداخت مطالبات معوقه و ایجاد نظم در آن زمان بندی پرداخت ها اظهار داشت: برخی از بخشنامه های خلق الساعه‌ای بدون پشتوانه قانونی و مغایر با قانون تجارت و حقوق کار صادر می شود که ادامه کار را برای تولید کنندگان دشوار می سازد، بنابراین به تازگی نامه ای دریافت کردیم که تولید کننده و تامین کننده باید کالا را ارائه کنند و دریافت طلب و وجه کالا را نداشته باشند که این موضوع مغایر با حقوق تجارت است.

وی اضافه کرد: درخواست داریم مسئولان به چنین بخشنامه هایی توجه بیشتری داشتند و متوجه باشند که صدور چنین نامه هایی ضربه اساسی به تولید کنندگان می زند و باعث می شود که به معوقات و مطالبات بیشتر دامن بزند و در نهایت کمکی به نظامند شدن پرداخت ها نمی کند و صنعت را دچار مشکلات عدیده ای می کند.

از دلایل دیگری که تولیدکنندگان نمی توانند بر اساس زمان بندی مناسب خود فعالیت کنند وجود تاخیر در ترخیص مواد اولیه وارداتی است بنابراین در زمانی که فشار تحریم های خارجی مانع فعالیت صنایع داخلی می شود نباید دیگر شاهد سیاست گذاری هایی که تولید داخلی را با چالش مواجه می کند باشیم

تشدید تحریم های داخلی مانع تولید
قاسمی با اشاره به مشکلات پیش روی تامین مواد اولیه به عنوان چالش دیگر این صنعت گفت: متاسفانه زمان تامین اجزا، قطعات و مواد اولیه بسیار طولانی شده که این موضوع به دلیل تحریم های خارجی و داخلی است. همانطور که اشاره کردم کالا و قطعاتی که فراهم می کنیم به دلایلی چون حمل و نقل و مباحث مالی دچار تحریم داخلی شده و هزینه های تولید را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: از دلایل دیگری که تولیدکنندگان نمی توانند بر اساس زمان بندی مناسب خود فعالیت کنند وجود تاخیر در ترخیص مواد اولیه وارداتی است که به دلیل مشکلاتی که با گمرک داریم ایجاد شده است. بنابراین نیاز است در زمانی که فشار تحریم های خارجی مانع فعالیت صنایع داخلی می شود دیگر شاهد سیاست گذاری هایی که تولید داخلی را با چالش مواجه می کند نباشیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ادامه داد: به زودی مشکلات تولیدکنندگان به دلیل مسائلی که در سطح بین المللی وجود دارد بیشتر می شود و چالش های جدید تری را در زمینه تامین مواد اولیه داریم بنابراین خواستار این هستیم که متولیان همکاری بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشند. در این رابطه پیشنهاد می شود که با مسئولان نشستی داشته باشیم و بحث تامین و ترخیص مواد اولیه از گمرک ها را به جد بررسی کنیم تا بتوانیم برای آن راه حل های اساسی داشته باشیم.

نیاز است قیمت گذاری دستوری حذف شود؛ هرچند شاید یکی از دلایل این نوع از قیمت گذاری وجود ارز دولتی باشد اما شاهد هستیم در زمینه هایی که ارز دولتی هم تخصیص داده نشده باز هم قیمت گذاری دستوری انجام می شود

ارز ترجیحی را به چه کسانی می دهید؟
قاسمی با اشاره به اینکه هنوز شفافیتی در زمینه تامین ارز ترجیحی به صنایع دارویی و پزشکی از سوی متولیان وزارت بهداشت ایجاد نشده اظهار داشت: خواهان شفافیت در بحث ارز های تخصیص یافته و ادامه روند ارز دولتی هستیم؛ هر چند از ابتدا انجمن تولید کنندگان با اختصاص ارز دولتی و جدا کردن عده ای و تخصیص ارز دولتی به عده ای یا کالایی مخالف بود ولی اگر قرار است این روند ادامه داشته باشد خواهان ایجاد شفافیت و وحدت رویه در این موضوع هستیم.

وی اضافه کرد: در این رابطه مکاتباتی انجام داده ایم و خواستار این هستیم که بدانیم با چه روند و مکانیزمی و با چه برنامه ای قرار است این ارز به شرکت ها و محصولات تخصیص پیدا کند. در کنار این موضوع تاکید دارم که نیاز است قیمت گذاری دستوری حذف شود؛ هرچند شاید یکی از دلایل این نوع از قیمت گذاری وجود ارز دولتی باشد اما شاهد هستیم در زمینه هایی که ارز دولتی هم تخصیص داده نشده باز هم قیمت گذاری دستوری انجام می شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ادامه داد: متاسفانه به روز رسانی انجام شده در قیمت ها و اصلاح آن ها با هزینه های تولید تناسبی ندارد و تولیدکنندگان به شدت دچار مشکل شده اند و فعالان این صنعت با چالش برنامه ریزی برای تولید و فروش مواجه شده اند. بنابراین خواستار این هستیم که مسئولان درخواست هایی که از انجمن تولید کنندگان در خصوص بحث قیمت گذاری دستوری تقدیم مراجع شده را بررسی کنند تا بتوانیم مانع فشاری که به تولیدکنندگان وارد می شود شویم و تولیدکنندگان فقط دغدغه تامین مواد اولیه و بحث های فنی و کاری خط تولید را داشته باشند.

وی تاکید کرد: از مسئولان درخواست داریم بگذارند تولیدکنندگان فقط دغدغه تامین ارز و مواد اولیه داشته باشند و با مطالبات معوق و قیمت دستوری بیشتر محدودمان نکنند تا بتوانیم تولیدات را توسعه دهیم و صادرات بهتری داشته باشیم.

کد خبر: ۱۵۴٬۵۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha