۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
افزایش قیمت ذرت می تواند موج تازه ای از تورم مواد غذایی را به همراه بیاورد
بازار گزارش می دهد؛

افزایش قیمت ذرت می تواند موج تازه ای از تورم مواد غذایی را به همراه بیاورد

افزایش قیمت برنج و گندم بارها به عنوان چالش این روزهای دنیا معرفی شده است ولی به نظر می رسد اوج گیری قیمت ذرت هم بحران بزرگی را به همراه بیاورد.

بازار؛ گروه بین الملل: نوسان های اخیر در بازار محصولات کشاورزی نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است ولی گزارشهای ارایه شده توسط مرکز مطالعاتی سی ام ای نشان می دهد نوسان های سال ۲۰۲۲ کمتر از نوسان های ایجاد شده در بازار محصولات کشاورزی در سال ۲۰۰۸ است.

از طرف دیگر این گزارش تاکید می کند که در بازار ذرت هم رشد سریع قیمت مشاهده شده است که می تواند در میان مدت تاثیرش را در بازار فراورده های پروتئینی نشان دهد. دلیل نوسان های اخیر در بازار محصولات کشاورزی جنگ روسیه و اوکراین و اختلال ایجاد شده در عرضه عنوان شده است و بیشترین افزایش ارزش در بازار گندم مشاهده شده است.

محصولی که غذای اصلی مردم دنیا است و افزایش قیمت آن باعث می شود تا دسترسی به این محصول به شدت کاهش پیدا کند. اما در سال ۲۰۰۸ دلیل بر هم خوردن توازن در بازار محصولات کشاورزی، افزایش شدید تقاضا برای این محصولات در کشورهای بریکس بود. در آن دوره رشد عرضه محصولات کشاورزی به اندازه ای نبود که پاسخگوی رشد تقاضا در بازار باشد.

با وجود اینکه در این روزها همواره در مورد افزایش قیمت گندم در گزارشها صحبت می شود ولی مطالعات نشان می دهد بازار ذرت هم بسیار پر تلاطم است. دو کشور درگیر جنگ بیشترین سهم را در تولید ذرت در دنیا دارند و بخش زیادی از محصولات تولیدی آنها برای تامین غذای دام در کشورهای صنعتی خریداری می شود. با کاهش عرضه ذرت از این کشورها و افزایش قیمت آنها می توان انتظار داشت، قیمت فراورده های دامی هم در جهان افزایش یابد و اقتصاد دنیا با شوک دیگری مواجه شود.

اما بازهم مقایسه تغییرات قیمت ذرت در سال ۲۰۲۲ با سال ۲۰۰۸ نشان می دهد که قیمت کنونی آن پایین تر از قیمت سال ۲۰۰۸ است. آمارها نشان می دهد متوسط قیمت هر بوشل ذرت در قراردادهای آتی برابر با ۷.۴۱۷ دلار امریکا بود در صورتیکه تبدیل قیمت سال ۲۰۰۸ به قیمت ثابت سال ۲۰۲۲ نشان می دهد هر بوشل ذرت در سال ۲۰۰۸ با قیمت ۸.۵۱۶ دلار مبادله می شود.

این گزارش تایید می کند برهم خوردن توازن در بازار می تواند فشار زیادی را به قیمت محصولات کشاورزی وارد کند ولی در پاسخ به این سوال که این روند افزایشی قیمت تا کجا ادامه خواهد داشت نوشته است: «افزایش قیمتها تا زمانی ادامه پیدا می کند که تنش های ژیوپولتیکی پایان یابد.»

ذرت یکی از محصولات بسیار مهم کشاورزی است که ضمن نقش داشتن در تامین غذای مردم در کشورهای در حال توسعه دنیا، در تامین غذای دام و طیور هم سهم زیادی دارد. با افزایش قیمت ذرت ضمن اینکه دسترسی مردم به این ماده غذایی کاهش پیدا می کند، دسترسی دامپروری ها هم به این محصول کمتر می شود.

انتظار می رود یا استفاده از ذرت به عنوان غذای دام کم شود یا ذرت های نامرغوب و بی کیفیت جایگزین محصولات سالمی شود که دامداری ها به عنوان غذای دام و طور استفاده می کنند. در هر دو حالت هم حجم محصولات دامی کم می شود و هم کیفیت این مخصولات تنزل پیدا می کند.

با افت حجم تولید می توان انتظار داشت موج دیگری از افزایش قیمت در محصولات دامی مانند انواع گوشت و لبنیات را شاهد باشیم که باعث کاهش سرانه مصرف آن در میان طبقات پایین اقتصادی در کشورهای در حال توسعه می شود.

با افت کیفیت این محصولات فشار مضاعفی به سلامت جامعه وارد می شود زیرا همان سطح اندک محصولات غذایی دریافتی هم نمی تواند منابع مغذی را برای افراد تامین کند. این بحران می تواند در میان مدت آسیبهای اقتصادی، اجتماعی و سلامتی زیادی را به همراه بیاورد.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha