۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
دام‌های گرسنه و جیب خالی دامداران گلستانی | دولت به وعده‌اش عمل نکرد
در مصاحبه با بازار مطرح شد؛

دام‌های گرسنه و جیب خالی دامداران گلستانی | دولت به وعده‌اش عمل نکرد

گرگان- دامداران گلستانی از وعده‌های که دولت به آنها برای بهبود شرایط دادند، خسته و در زیر فشار قرار دارند، حذف ارز اگر چه خواسته تولیدکنندگان بود اما زیرساخت‌های آن در این حوزه به خوبی مهیا نشده است.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: چند سالی می شود که دامداران در تامین نهاده با مشکل مواجه هستند و از آنجایی که نهاده های دامی با ارز ترجیحی از خارج کشور وارد می شد، رانت و قاچاق در این حوزه زیاد وجود داشت و این مسئله برای همگان چنان واضح و روشن بود که نیاز به تحقیق تفحص نداشت.

نهاده دامی که با ارز دولتی در کشور وارد می شد به دست تولید کننده نمی رسید اما در بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتر از نرخ دولتی وجود داشت و همه اینها سبب می شد که حذف ارز و کم شدن رانت و قاچاق از اصلی ترین خواسته تولیدکنندگان و دامداران باشد تا شاهد این نباشیم که درآمد ملی که باید صرف پیشرفت تولید شود در جیب عده ای خاص که توان استفاده از ارز دولتی را دارند برود این عوامل دست به دست هم داد تا دولت سیزدهم یک جراحی اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد و بعد از سال ها درست در زمانی که ارز به بالاترین قیمت خود رسیده است، ارز دولتی را حذف و زمینه رقابت آزاد و پیشرفت تولید را فراهم کند.

اما بعد از گذشت یک ماه از این سیاست، وضعیت دامداران و تولید کنندگان گلستانی بهتر که نشد هیچ بلکه در شرایط بغرنج تری قرار گرفتند، حذف ارزی که باید به افزایش تولید و بهره وری کمک می کرد، حربه ای برای نابودی این صنف شده است. چرا که در حوزه دامداران اجرای این سیاست دولت، فاقد زیرساخت و برنامه هدفمند بود، در همین خصوص گفتگویی با «محمد تیموری» رئیس تعاونی گاوداران صنعتی گرگان داشتیم تا مشکلات این قشر را بعد از حذف ارز بررسی کند.

* وضعیت دامداران در حال حاضر چگونه است؟
دولت وعده هایی مبنی بر تامین نهاده به دامداران صنعتی داده بود اما تا کنون محقق نشده است و دامداران در شرایط سختی به سر می برند. تاکنون تنها یک نوبت نهاده دولتی به دامدار در اردیبهشت ماه تخصیص داده که آن هم برای سهمیه فروردین ماه است.

نهاده دامی که با ارز دولتی در کشور وارد می شد به دست تولید کننده نمی رسید اما در بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتر از نرخ دولتی وجود داشت

متاسفانه همان سهمیه فروردین را نیز شرکت ها هنوز به دامدار نداده است و طی تماسی که داشتیم، به ما گفته شده هنوز دولت ارز تامین نهاده را تخصیص نداده است. وضعیت دامداران از هر زمان سخت تر شده است، چرا که نه نهاده دولتی می توانند تهیه کنند و از آنجایی که هنوز شیر ۱۲ هزار تومانی نفروختند توان تهیه نهاده دامی با قیمت آزاد نیز وجود ندارد.

* کمبود نهاده دامی چه تاثیری بر تولید شما دارد؟
اکثر دام هایی که در دامداری های صنعتی وجود دارد، اصلاح نژاد شده هستند که به عنوان یک سرمایه ملی باید برای حفظ و بقا آنها تلاش بیشتری از سوی دولت انجام شود و گرسنگی و کمبود نهاده می تواند ضرر بسیاری داشته باشد. دام اگر غذا نخورد و یا غذای آن کم شود، جثه خود را از دست می دهد و در کنار آن تولید کمتری خواهد داشت و همه اینها یک ضربه سنگین به تولید وارد می شود.

دام‌های گرسنه و جیب خالی دامداران گلستانی | دولت به وعده‌اش عمل نکرد

* حذف ارز ترجیحی اوضاع را بهتر نکرد؟
حذف ارز ترجیحی خواسته بسیاری از تولید کنندگان بوده تا زمینه فساد و رانت از کشور برداشته شود ما نیز از این طرح استقبال کردیم .قرار بود زیرساخت ها به گونه ای انجام شود که به تولید داخلی لطمه و فشاری وارد نشود، اما اقدامات در حوزه دامداری ها به گونه ای رقم خورده است که بیشترین تبعات اجرای برنامه ای که باید به نفع تولید تمام شود به تولید کنندگان آسیب زده است.

حذف ارز ترجیحی خواسته بسیاری از تولید کنندگان بوده تا زمینه فساد و رانت از کشور برداشته شود ما نیز از این طرح استقبال کردیم

دولت قبل از اجرای این طرح باید شرایطی فراهم می کرد تا ما بتوانیم قبل از هر چیزی شیر را کیلوی ۱۲ هزار تومان به فروش برسانیم و نقدینگی در دست دامدار وجود داشته باشد که بتواند نهاده دامی با قیمت آزاد تهیه کند.

* چه مشکلی برای فروش شیر با قیمت آزاد وجود دارد؟
دامداران گلستانی هنوز مطالبات خود را ازسه ماه گذشته از کارخانه های فرآوری شیر دریافت نکردند و در کنار آن نیز هنوز کارخانه ای پول شیر ۱۲ هزار تومانی به دامدار نداده است در گلستان ظرفیت ۱۵۰ تن روزانه تولید شیر وجود دارد که به شرکت های داخل استان و یک شرکت خارج استان تحویل می دهیم. تنها یک دامدار ما بیش از هشت میلیارد تومان از این کارخانه ها مطالبه دارد، اما هنوز پرداخت نشده و ما در بدترین شرایط ممکن به سر می بریم. هنوز مطالبات سه ماه پیش، شیر کیلوی شش هزار تومان را دریافت نکردیم و الان چطور باید نهاده دامی کیلویی بیش از ۱۲ هزار تومان را تهیه کنیم؟

* دولت برای حمایت از شما چه اقدامی انجام داده است؟
دولت با اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها، تسهیلات ارزان قیمت برای دامداران در نظر گرفته است، اما با توجه به اینکه تسهیلات را باید بانک ها پرداخت کند تا مراحل قانونی آن طی شود نیازمند زمان است، از طرفی ما نمی توانیم دام خود را گرسنه نگه داریم. مشکل دیگری نیز در این خصوص وجود دارد، اینکه مبلغ این تسهیلات بسیار محدود است و کفاف حتی یک دامداری را هم نمی دهد.

دامداران صنعتی گلستان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند. در حال حاضر هزار تن نهاده با قیمت جدید در بازارگاه برای خرید وجود دارد اما دامداران نقدینگی ندارند که بتوانند با این مبلغ نهاده را تامین کنند، و کسی تاکنون برای خرید اقدام نکرده است.

* برای حل مسائل خود چه اقداماتی انجام داده اید؟
نشست های بسیاری با مسئولان داشتیم و مشکلات خود را طرح کردیم اما هنوز به جوابی نرسیدیم، برای همین نامه ای به نمایندگان مجلس استان زدیم تا در جلسه ای مسائل و مشکلات ما را مورد بررسی قرار دهند و در خصوص رفع آن چاره ای داشته باشند. دامداران در شرایط سختی به سر می برند و کمبود نقدینگی سبب شده که آنها نتوانند غذای دام خود را تامین کنند و این مسئله صدمات جبران ناپذیری بر این بخش خواهد داشت.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha