۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
بایدن فرصت احیای برجام را از دست داد| آژانس در کنترل قدرتهای بزرگ است
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

بایدن فرصت احیای برجام را از دست داد| آژانس در کنترل قدرتهای بزرگ است

«رابرت شاپیرو» معتقد است اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را به دست گیرند میزان مخالفت با احیای برجام بیشتر خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: قرار است دوشنبه ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود. در آستانه این نشست شاهد هیاهویی از سوی رژیم صهیونیستی در انتشار برخی اسناد ادعایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بودیم و در همین خصوص نیز خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه از قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا به همراه سه عضو اروپایی برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) به شورای حکام آژانس خبر داد.

براساس گزارش رویترز، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است.

این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد».

روز دوشنبه نهم خرداد ماه دو گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز هم به رسانه‌ها درز کرد. مدیرکل آژانس در این گزارش اعلام کرده که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با واکنش قاطع ایران روبرو شد و خطیب‌زاده نسبت به هرگونه اقدام غیرسازنده هشدار داد و امیرعبداللهیان هم مداخلات سیاسی در امور فنی آژانس را غیرسازنده خواند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور«رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*رویترز گزارش داده که پیش نویس قطعنامه ای ضد ایرانی که حمایت اروپا و آمریکا را دارد به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال شده است. به نظر شما چنین قطعنامه ای صادر خواهد شد؟
معمولا قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای منافع ایالات متحده آمریکا و متحدان آن صادر می شود اما ارسال پیش نویس قطعنامه لزوما به معنای صدور آن علیه ایران نیست و این پیشنهاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*برخی منابع خبری از جمله آکسیوس گزارش داده اند دولت بایدن به خاطر بسته نشدن مسیر گفتگو بعید است از این قطعنامه حمایت کند. ارزیابی شما چیست؟
دولت بایدن تلاش خود را جهت احیای برجام انجام می دهد اما از طرف برخی گروهها و سیاستمداران داخلی در جریان مذاکرات با ایران تحت فشار بوده است. اگر بایدن نتواند این گروهها و افراد را جهت احیای برجام قانع کند احتمالا به قطعنامه خواهد پیوست.

*پیش از نشست مهم شورای حکام، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سفری به اسرائیل داشت. متعاقب این سفر اسرائیل اعلام کرد در صورت شکست دیپلماسی با ایران و ناکامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، برای دفاع از خود اقدام خواهد کرد و تل آویو به اقدام در راستای توقف برنامه هسته‌ای ایران پایبند است. ارزیابی شما از این سفر و این بیانیه اسرائیل چیست؟
مخالفت اسرائیل با برجام یکی از مهمترین علت های خروج دونالد ترامپ از این توافق مهم بین المللی بود. این کشور اکنون نیز تمام تلاش خود را جهت عدم احیای برجام انجام داده و درصدد ترغیب واشنگتن جهت انعقاد توافقی به مراتب سخت تر از برجام علیه ایران است.

بیانیه اسرائیل ارزش چندانی ندارد زیرا به تنهایی توان انجام اقدامی نظامی یا هر گونه اقدامی دیگر علیه ایران جهت توقف برنامه هسته ای تهران را ندارد. به نظر من بهترین راه حل جهت بررسی برنامه هسته ای ایران دیپلماسی و مذاکرات است.

*با توجه به شرایط کنونی برخی کارشناسان معتقد هستند بهترین راه برون رفت از شرایط کنونی توافق موقت است. ارزیابی شما چیست؟
توافق موقت می تواند تا حدودی مسائل و مشکلات بین ایران و ایالات متحده آمریکا را حل کند زیرا رسیدن به توافقی پایدار و جامع در شرایط کنونی به ویژه با ادامه بحران اوکراین تقریبا ناممکن است.

*هر چه به زمان انتخابات میان دوره ای کنگره نزدیک می شویم، علاقه آمریکا برای توافق هسته ای با ایران کم می شود. چرا که حتی با یک توافق مناسب، بایدن نخواهد توانست در داخل مخالفان واگذاری امتیاز به ایران را مجاب کند. نظر شما در این خصوص چیست؟
متاسفانه بایدن فرصت کافی جهت انعقاد توافق با ایران را از دست داد و اکنون فرصت کمی جهت انجام این کار دارد. اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را به دست گیرند میزان مخالفت با احیای برجام بیشتر خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۴٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha