۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
چقدر از توافق های نفتی تهران- مسکو عملیاتی می شود؟ | شرکت اوجی در مراسم جشن روز ملی روسیه!
همکاری نفتی ایران و روسیه وارد فاز جدیدی شد!

چقدر از توافق های نفتی تهران- مسکو عملیاتی می شود؟ | شرکت اوجی در مراسم جشن روز ملی روسیه!

در حالی اوجی به عنوان والاترین مقام نفتی کشور در جشن روز ملی روسیه حاضر شده که مسکو این روزها بیشتر از هر زمانی به رقیب تهران در بازارهای جهانی نفت تبدیل شده و در حال تصاحب بازارهایی همچون پکن است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: این روزها روابط نفت ایران و روسیه خیلی بیشتر از تصور بسیاری صمیمانه شده است. کار به جایی رسیده که وزیر نفت ایران در جشن روز ملی روسیه در سفارت خانه این کشور حاضر می شود. جواد اوجی در شرایطی چنین تصمیمی را گرفته که روسیه بیشتر از هر زمانی به رقیب نفتی ایران تبدیل شده است. بر اساس آمار موجود تجارت نفتی مسکو با دهلی و پکن طی دو ماه گذشته به شدت افزایش یافته این در حالی است که صادرات نفت ایران به چین با کاهش چشم گیری مواجه شده است.

در این میان برخی از کارشناسان شرکت بالاترین مقام کشور در حوزه نفتی را نوعی هیجانات ناشی از سفر اخیر الکساندر نواک و هیات همراهش به ایران می دانند. سفری که واقعا مشخص نیست تا چه اندازه دست آوردهای واقعی برای ایران به همراه خواهد داشت. فریدون برکشلی رییس دفتر مطالعات انرژی وین در اینباره به بازار گفت: روسیه در ۲۰ سال گذشته، به یمن سرمایه‌گذاری و تکنولوژی شرکت های بین المللی، صنایع انرژی خود را توسعه داد. پس از فروپاشی شوروی سابق، تولید نفت روسیه در مقاطعی زیر ۴ میلیون بشکه در روز بود.

برکشلی : روسیه در بخش نفت با ایران تعداد زیادی تفاهم‌نامه امضا کرده ولی نفتی بر روی زمین رؤیت نشده است. دیپلماسی انرژی روسیه در قبال ایران، در طی سال های گذشته بیشتر معطل کردن و سر به هوا نگاه داشتن ایران است

او با بیان اینکه روسیه رونق صنایع نفت و گاز خود را مدیون کمپانی‌های بین المللی است، ادامه داد: ذخایر نفتی روسیه در مقایسه با ایران و کشورهای خاورمیانه، چندان زیاد نیست. اما ضریب بازیافت به مدد فناوری شرکت های جهانی بالاست. روسیه در بخش نفت با ایران تعداد زیادی تفاهم‌نامه امضا کرده ولی نفتی بر روی زمین رؤیت نشده است. دیپلماسی انرژی روسیه در قبال ایران، در طی سال های گذشته بیشتر معطل کردن و سر به هوا نگاه داشتن ایران است.

چقدر از توافق های نفتی تهران- مسکو عملیاتی می شود؟ | شرکت اوجی در مراسم جشن روز ملی روسیه!
صادرات نفت روسیه به چین

بازارهای ایران در تصاحب روس ها

جالب است که بدانید حدود ۷۱.۷ میلیون بشکه نفت خام روسیه در ماه گذشته میلادی به آسیا صادر شده که بیش‌از دو برابر مقدار صادرات به این قاره قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین بوده‌است. بیشتر نفت روسیه به هند و چین صادر شده‌است. روسیه اخیراً نفت خود را با ۲۵ درصد تخفیف ارائه می‌دهد که باعث شده هند و چین محتاطانه ازاین شرایط استفاده کرده و حجم بالایی از نفت روسیه را در هفته‌های اخیر خریداری کنند.

آمار گمرکی رسمی چین نشان داد صادرات نفت از روسیه به چین در آوریل چهار درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و این کشور در رتبه دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین پس از عربستان سعودی قرار گرفت.

ورود نفت روسیه به چین در آوریل به ۶.۵۵ میلیون تن معادل ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز رسید که اندکی بالاتر از ۱.۵ میلیون بشکه در روز در مارس و ۱.۵۳ میلیون بشکه در روز در آوریل سال گذشته بود.

چقدر از توافق های نفتی تهران- مسکو عملیاتی می شود؟ | شرکت اوجی در مراسم جشن روز ملی روسیه!
صادرات نفت روسیه به هند

مجموع واردات نفت چین ماه میلادی گذشته حدود هفت درصد نسبت به آوریل سال ۲۰۲۱ رشد کرد که با وجود قرنطینه‌های گسترده برای مقابله با شیوع کووید، نخستین رشد واردات در سه ماه گذشته بود.

هند که ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را وارد می کند، معمولاً تنها حدود ۲ تا ۳ درصد آن را از روسیه می خرید اما با افزایش قیمت نفت در سال جاری، دولت هند به طور پیوسته خرید خود را از مسکو افزایش داده و از تخفیف های سنگین برای کم کردن قیمت ها استفاده می کند. به گزارش رویترز، روسیه در ماه آوریل به چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده است.

این در حالی است که برخی شرکت‌های ردگیری تانکرها مانند پترولاجستیک و Kpler برآورد کرده‌اند که صدور نفت ایران به آسیا (عمدتا به چین) طی سه هفته اول ماه مه ‌نسبت به ماه آوریل به نصف کاهش یافته است. (از حدود ۹۰۰ هزار به بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز). برخی منابع دیگر از کاهش ۲۵ تا ۳۳ درصدی فروش نفت ایران به چین سخن گفته‌اند.

کد خبر: ۱۵۴٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha